Sök:

Sökresultat:

5158 Uppsatser om Förändring i organisation - Sida 2 av 344

Regionala skillnader i arbetslöshet : En empirisk studie över Sveriges lÀn 2002-2012

Arbetslo?shet a?r ett makroekonomiskt problem som genererar samha?llsekonomiska kostnader och pa?verkar ma?nga ma?nniskor i olika utstra?ckning. I Sverige finns betydande skillnader i regional arbetslo?shet mellan la?nen vilket ger ska?l till att underso?ka vilka faktorer som pa?verkar den regionala arbetslo?shetsniva?n. Syftet med denna uppsats a?r att analysera fo?ljande variablers effekt pa? den regionala arbetslo?shetsniva?n i Sveriges la?n:Procentuell fo?ra?ndring i antal sysselsattaAndelen individer i arbetskraften av populationenAndelen utrikesfo?dda av populationenUtbildningsniva?A?lderssammansa?ttningBefolkningsma?ngd per km2Lo?neniva?För att uppfylla syftet har en regressionsmodell skapats som sedan skattats via paneldata da?r ovansta?ende variablers effekter analyserats.

En organisation i förÀndring. En fallstudie om Lantbrukarnas Riksförbund och riksförbundsstÀmman.

AbstractThe Swedish agricultural organisation, LRF, stands in front of many changes and the work with the changes in the organisation has caused some conflicts at the top. Is it like Michels say that it's a few people at the top that rules? The case with LRF shows to be something different, since the president Caroline Trapp was re-elected. The election committee proposed a new president, but the assembly had another opinion and re-elected Caroline Trapp. This shows that the opinions at the top were not the same as among the members of the organisation and the election committee couldn?t rule over them.In this essay I try to understand what kind of organisation LRF is and what made this case special.

Medsittning, ett verktyg i en lÀrande organisation

Att vara en lÀrande organisation Àr inget man blir klar med, det Àr istÀllet ett förhÄllningssÀtt och arbete man stÀndigt jobbar med. Migrationsverket Àr en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation, ett av verktygen som anvÀnds Àr den sÄ kallade medsittningen. I denna studie sökte jag efter medarbetares upplevelser av detta verktyg. Syftet var att öka kunskapen om faktorer som har betydelse för kontinuitet i lÀrande inom en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation. Jag har utgÄtt frÄn Peter Senges teori om fem discipliner för en lÀrande organisation.

Idélab en innovativ organisation?

I och med den ökade globaliseringen, stÀlls det dagligen nya krav och förvÀntningar pÄ organisationer att möta de fluktuerande behov som omvÀrlden stÀller pÄ dem. AnvÀndningen och spridningen av begreppet innovation har aldrig varit sÄ stort eller starkt som idag och det strÀcker sig alltifrÄn regeringspropositioner, forskning, varumÀrken och konsumentartiklar. Alla vill ta del av det nya ?inne ordet - innovation? men vad Àr egentligen innovation och vad innebÀr det för en organisation att vara innovativa? Vi har valt att försöka samla dessa begrepp för att Ästadkomma en förstÄelse för vad innovation egentligen Àr och hur en organisation kan dra nytta av det..

Kommunikationsstrukturens betydelse i planerad organisationsförÀndring

AbstraktTitel: Kommunikationsstrukturens betydelse i planerad organisationsfo?ra?ndringFo?rfattare: Johan PejrydTermin: Va?rterminen 2014Niva?: MasterAvdelning: Informatik och mediaHandledare: Josef PallasSammanfattning: En studie av kommunikationsstrukturens roll vid planerad organisationsfo?ra?ndring utfo?rdes under va?ren 2014 hos en av de svenska storbankerna med avsikt att fa? ytterligare kunskap om fo?ra?ndringskommunikation. Syftet med studien var att underso?ka informationsdistributionens funktion vid implementeringen av ett nytt arbetssa?tt. Det syftades ocksa? till att underso?ka medarbetares informationsbehov och kommunikationspreferenser.Fem hypoteser sta?lldes upp fo?r att fa? kunskap om antalet kommunikationskanaler som anva?ndes, relationen mellan muntliga och skriftliga ka?llor, samt enhetligheten dessa emellan.

Ett stadsbyggnadskontors kapacitet : En studie över omstÀllningen till att planera för mer hÄllbart resande i VÀstra Roslags-NÀsby, TÀby kommun

Denna uppsats har syftat till att o?ka fo?rsta?elsen fo?r hur omsta?llningen till att planera fo?r mer ha?llbart resande upplevs och kan hanteras av tja?nstema?n pa? stadsbyggnadskontoret i Ta?by kommun. Genom en kvalitativ studie har tja?nstema?n i projektgruppen fo?r Va?stra Roslags-Na?sby liksom konsulter inriktade mot mobility management intervjuats. Utifra?n begrepp som ha?llbar mobilitet, resilienta institutioner, mobility management och livsva?rldsperspektiv har respondenternas upplevelser och erfarenheter av att arbeta med ha?llbart resande i stadsbyggnadsprocessen studerats.

Medsittning, ett verktyg i en lÀrande organisation

Att vara en lÀrande organisation Àr inget man blir klar med, det Àr istÀllet ett förhÄllningssÀtt och arbete man stÀndigt jobbar med. Migrationsverket Àr en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation, ett av verktygen som anvÀnds Àr den sÄ kallade medsittningen. I denna studie sökte jag efter medarbetares upplevelser av detta verktyg. Syftet var att öka kunskapen om faktorer som har betydelse för kontinuitet i lÀrande inom en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation. Jag har utgÄtt frÄn Peter Senges teori om fem discipliner för en lÀrande organisation.

FramgÄngsrikt strategiarbete : ett arbete om visioner och strategier inom Region Gotland

The usage of visions and strategies is something that helps an organisation to create an imaginary scenario and guide them of how to realize these goals. During the years of 2006-2008 Region Gotland presented a document that was supposed to show the region's visions. The theoretical framework of this thesis is based on the stakeholder theory, Balanced Scorecard (BSC) and Management Control Systems Package (MCS). Personal interviews were conducted within the organisation Region Gotland, with individuals whom are directly linked to the visions and strategies of the organisation. The purpose of this study is to clarify the concepts of vision and strategy, and what their impact is on the organisation's work on the operation level.

Utvecklingssamtal handlar om kraft och ork: en studie om utvecklingssamtalets betydelse i en industriellt baserad organisation

Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur utvecklingssamtal pÄverkar den anstÀllda i en industriellt baserad organisation och vilka effekter utvecklingssamtal har. Kvantitativa och kvalitativa undersökningar har genomförts för att kunna besvara frÄgorna. Resultatet visar pÄ en ganska neutral till nÄgot negativ syn pÄ utvecklingssamtalens pÄverkan i organisationen..

Makt- och statusbalans mellan gammalt och nytt : En undersökning av Nordeas kundcenter och relationen med de "gamla" lokalkontoren ser ut idag.

Att konsumenters beteende fo?ra?ndrats genom den tekniska utvecklingen a?r inget nytt. Idag sta?lls ho?ga krav pa? tillga?nglighet och dygnet-runt-service vilket leder till att ma?nga branscher i Sverige ma?ste anpassa sig. En av de stora investerarna inom IT a?r bankerna och ett direkt resultat av denna satsning a?r att det idag la?ggs ned allt fler lokalkontor till fo?rma?n fo?r centraliserade IT-lo?sningar, sa?som kundcenterenheter.

Knowledge Management och intranÀt en fallstudie av en divisionaliserad behandlingsorganisation

This Master thesis studies how a diversified institutional care organisation can optimise its collective knowledge resources so to manage and distribute this knowledge to different parts of the organisation with help of the organisations intranet. The purpose of the study is to examine if knowledge management and the organisations intranet can be used to create, store, transfer and better use the knowledge within the organisation. Through a case study the thesis will look at different knowledge processes and their relation to the organisations intranet. The case study includes a questionnaire for the whole organisation and qualitative interviews with seven persons from different levels of the organisation. The theoretical framework of the study approaches knowledge management and intranet through four knowledge processes.

Organisation av pop- och rockmusiksamlingar i Sverige: en vÀrderingsfrÄga?

The purpose of this paper is to examine different methods for organisation and retrieval of pop and rock music recordings, and the problems concerned with this organisation. The focus is the question whether values towards pop and rock music influence the organisation of music in major Swedish record collections. As a background for this discussion, the study also discusses how music is organised in these collections, and what kind of problems are associated with their organisation. Also included in the paper is a minor investigation of how problems with the organisation of pop and rock music are dealt with in library and information science, and how values towards pop and rock music are dealt with in society in general. The main focus of the study, however, is an empirical study of how values towards pop and rock music manifest themselves in the pop and rock organisation of six Swedish institutions with major collections of music recordings.

Struktur och organisation i förskolan : Möjligheter och hinder för förskolans dagliga verksamhet

Syftet i studien Àr att belysa möjligheter och hinder för struktur och organisation i förskolans dagliga verksamhet, bÄde pÄ verksamhetsnivÄ, ledningsnivÄ och politisk nivÄ. Den teoretiska utgÄngspunkten finns i studier som behandlar förskolan som en institution, med egen organisation, struktur och ledning. Ansatsen i studien Àr etnografisk och narrativ analys anvÀnds. Undersökningsmetoder i studien Àr observationer, fokusgruppsintervjuer och enskilda intervjuer. Resultatet kan delas upp i tvÄ grupper; förskolans verksamhetsnivÄ och förskolans styrning och ledning..

TuristbyrÄernas organisation, omvÀrld och nÀtverk

Uppsatsen Àr baserad pÄ ett uppdrag som handlar om en undersökning av turistbyrÄernas verksamhet. Innan uppstart av ett företag Àr det viktigt att bestÀmma vilken typ av organisation som behövs. Organisationen i de olika driftformerna skiljer sig Ät och pÄverkar i sin tur företagets omvÀrld och nÀtverk pÄ olika sÀtt. Dessa begrepp har valts ut för att analysera deras betydelse för turistbyrÄer och om de pÄ nÄgot sÀtt underlÀttar företagens drift och finansiering..

Organisationskultur i en processorganistion

At the beginning of the nineties, a new form of organisation, the process organisation, was about to be born. The features of the process organisation were a flexible organisational that works in a world where the pace of development is increasing all the time. Today there are many organisations that have mapped their processes, but in order to truly become a process organisation, the processes among other things have to be in harmony with e.g. organisational culture. Which effects the organisational culture has on the process organisation is yet unexplored, but however quite crucial.

<- FöregÄende sida 2 NÀsta sida ->