Sök:

Från second hand till first hand

-En undersökning av konsumentens inställning till second hand kläder


Syftet med studien var att underso?ka hur kla?desaffa?rer kan skapa en mer positiv syn pa? second hand kla?der bland konsumenter. Underso?kningen utfo?rdes genom att anva?nda Tricomponent Attitude modellen och erka?nda strategier fo?r attitydfo?ra?ndring. Tricomponent Attitude modellen utgo?rs av den kognitiva, affektiva samt konativa delen medan attitydstrategierna utgo?rs av tillva?gaga?ngssa?tt fo?r att fo?ra?ndra attityden. En kvantitativ enka?tunderso?kning utfo?rdes och sa?ndes ut till respondenterna med hja?lp utav sociala na?tverk och forum. Totalt samlades 343 svar in. Det visade sig att konsumentens insta?llning till second hand kla?der mestadels utgjordes av den kognitiva delen av Tricomponent Attitude modellen, men att det samtidigt existerade ett klart samspel mellan modellens tre delar. Dock fick alla strategier till attitydfo?ra?ndring svaga resultat och skulle pa? sa? vis inte pa?verka konsumenterna att ko?pa mer second hand kla?der. Den huvudsakliga uppta?ckten var att kla?desaffa?rerna inte har en tillra?ckligt stark position fo?r att pa?verka konsumenternas insta?llning till second hand kla?der men att konsumentens positiva uppfattning om second hand kla?der visar att fo?rutsa?ttningarna fo?r en o?kad konsumtion finns. 

Författare

Alexandra Nilsson Peter Hamlén

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..