Medsittning, ett verktyg i en lärande organisation
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyLeanLärandeLärande organisationMedsittningReflektionUtvecklingåterkoppling
Att vara en lärande organisation är inget man blir klar med, det är istället
ett förhållningssätt och arbete man ständigt jobbar med. Migrationsverket är en
organisation som strävar efter att vara en lärande organisation, ett av
verktygen som används är den så kallade medsittningen. I denna studie sökte jag
efter medarbetares upplevelser av detta verktyg. Syftet var att öka kunskapen
om faktorer som har betydelse för kontinuitet i lärande inom en organisation
som strävar efter att vara en lärande organisation. Jag har utgått från Peter
Senges teori om fem discipliner för en lärande organisation. Studien har en
hermeneutisk ansats och det empiriska materialet består av intervjuer med fem
medarbetare inom Migrationsverket som har haft medsittning med sina teamledare.
Resultatet visar att medarbetare ser positivt på verktyget medsittning och
upplever att det har en positiv inverkan på lärandet under det dagliga arbetet.
Teamledare bör dock prioritera detta verktyg för att upprätthålla kontinuitet i
arbetet med att vara en lärande organisation. Även ledningen bör stödja
teamledare och skapa förutsättningar för att de ska kunna prioritera
medsittning i sitt dagliga arbete.