
Sökresultat:
46878 Uppsatser om Fćr alla vara med? - Sida 56 av 3126
TillgÀnglighet hela vÀgen - för funktionshindrade men Àven för alla andra - fallstudie: nÄgra service- och rekreationsmÄlpunkter i BÄstad tÀtort samt större strÄk dÀremellan
Det Àr viktigt att alla kan kÀnna sig fria att anvÀnda den fysiska miljön. För
det krÀvs bl.a. en god tillgÀnglighet.
Ă
r 2001 antog riksdagen en nationell handlingsplan för handikappolitiken som
ger riktlinjer om ökad tillgÀnglighet bl.a. ska enkelt avhjÀlpta hinder
ÄtgÀrdas senast Är 2010.
Patienters upplevelse av vÄrd vid depression
Depression Àr idag ett av de största folkhÀlsoproblemen. Antalet insjuknade i depression ökar stÀndigt. UngefÀr 25 % av alla kvinnor och 15 % av alla mÀn berÀknas nÄgon gÄng fÄ en depression som krÀver behandling. Som sjuksköterskor kommer vi i vÄrden att möta patienter med depression och för att kunna ge en sÄ adekvat vÄrd som möjligt behövs kunskap om hur patienten upplever sin situation och vÄrden som erhÄlls. Ges inte rÀtt och passande behandling finns risk för försÀmring.
Hörs det bra dÀr bak? : - en kvalitativ studie om den interna kommunikationens utmaningar och vinster hos företag inom service- och tjÀnstesektorn.
 FrÄgeformulering: Vilka utmaningar och vinster kan intern kommunikation generera för företag inom service- och tjÀnstesektorn?Syfte: Huvudsyftet med vÄr uppsats Àr att studera och utveckla en förstÄelse för hur den interna kommunikationen anvÀnds i praktiken hos företag inom service- och tjÀnstesektorn.VÄrt delsyfte Àr att upptÀcka aspekter som Àr viktiga att ta i beaktning vid implementering och anvÀndandet av intern kommunikation.Metodansats: Vi har anvÀnt oss av en kvalitativ forskningsmetod och genomfört intervjuer med respondenter som representerat fem olika företag verksamma inom service- och tjÀnstesektorn.Slutsatser: Resultatet i denna studie har visat pÄ en medvetenhet bland Respondenterna om den interna kommunikationens effekter. En av de frÀmsta utmaningar som visat sig bland samtliga Respondenter Àr att lyckas nÄ ut till alla mottagare inom organisationen. Vi har kommit fram till att riktade meddelanden nÄr mottagaren pÄ bÀsta sÀtt men att det upplevs svÄrt att utforma och rikta informationen. Lyckas ledningen med de utmaningar den interna kommunikationen medför kan det genera flera vinster.
Normalitet eller avvikelse : Hur resonerar lÀrare kring elever som ligger i riskzonen för att inte klara mÄlen i de tidigare skolÄren?
Syftet med uppsatsen var att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer med fem grundskollÀrare i de tidigare skolÄren, fÄ vetskap om hur de resonerade kring begreppen normalitet och avvikelse, hur de kategoriserade och kartlade elever i behov av sÀrskilt stöd samt hur de resonerade kring "en skola för alla". intervju som metod valdes för att kartlÀgga och tolka lÀrarnas subjektiva tankar, uppfattningar och vÀrderingar. Resultatet visade pÄ att de lÀrare som hade lÄng arbetslivserfarenhet kÀnde en sÀkerhet i sina bedömningar kring elever som avviker frÄn det normala. Arbetslaget framstod som centralt viktig nÀr diskussioner och beslut om utredning av en elev var aktuell. LÀrarna var i grunden positiva till "en skola för alla", men tveksamma till om den kan fungera i praktiken, bl.a pÄ grund av bristande resurser.
Hur utformar förskolan miljö och arbetssÀtt för barn med autism?
Studiens syfte var att fĂ„ en ökad förstĂ„else hur förskolans miljö och lĂ€rarnas arbets- och förhĂ„llningssĂ€tt kan gynna barn med autism.Studien beskriver de metoder som anvĂ€nds vid arbetet med barn som har autism sĂ„ som t.ex. allmĂ€n daglig trĂ€ning och tecken som stöd. Ăppna intervjuer anvĂ€ndes för att samla in data till den kvalitativa studien, som sedan analyserades genom att granska inspelat material samt vĂ„ra anteckningar. Fem förskollĂ€rare och en specialpedagog med erfarenhet av autistiska barn intervjuades.Det Ă€r respondenternas uppfattningar, erfarenheter och upplevelser som bearbetats och redovisats.Resultaten av studien visar att respondenternas uppfattningar och arbetssĂ€tt med barn som har autism Àven kan hjĂ€lpa och gynna alla barn. Exempelvis kan en överskĂ„dlig miljö, smĂ„ barngrupper och bildschema vara nĂ„gra av de saker som kan gynna alla barn. Respondenterna pekar pĂ„ att det krĂ€vs fasta rutiner och en strukturerad miljö för att barn med autism ska fÄ ut sÄ mycket som möjligt av den tid de Àr i förskolan. FörĂ€ldrasamverkan Ă€r betydelsefull för att lĂ€rare ska kunna utforma en bra verksamhet för dessa barn visar resultatet.Resultaten visar Ă€ven att det finns en önskan frĂ„n lĂ€rarna om ökad kunskap kring barn med autism. Vi hoppas att studien ska kunna gynna blivande lĂ€rare..
Samspel i förskolan: Pedagogers tankar om utanförskap i barngrupper
Syftet med denna studie Àr att belysa pedagogers syn pÄ samspel i förskolan, samt vilka arbetssÀtt pedagoger tillÀmpar för att frÀmja samspel för barn som Àr utanför. Studien Àr baserad pÄ kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare samt en specialpedagog, alla med lÄng erfarenhet av arbetet i förskolans verksamheter. Studien visar att alla de intervjuade pedagogerna ser samspelet som mest grundlÀggande för barns lÀrande och utveckling. Samtliga intervjuade pedagoger har erfarenheter av arbetssÀtt för att frÀmja samspel för barn som Àr utanför, och de arbetssÀtt som pedagogerna föresprÄkar Àr tydligt fÀrgat av tidigare positiva erfarenheter av dessa arbetssÀtt. Alla intervjuade pedagoger besitter en samsyn i vilka arbetssÀtt som frÀmjar samspel för barn som Àr utanför, dÀr pedagogerna i kombination med en miljö anpassad efter barnens behov och intressen ses som högst betydelsefullt för att gynna samspel i barngrupperna.
Effekten av sockerbetsextrakt (SBE) och hormonreglering i sjukdomsutveckling av stjÀlkbakterios i potatis, Solanum tuberosum, orsakad av Dickeya solani
StjÀlkbakterios Àr ett svÄrbehandlat problem som orsakar ökande skördeförluster av potatis i Sverige och Europa. Sedan 2005 har den nyligen upptÀckta patogenen Dickeya solani spridits genom Europa via handel med sÀttknölar och orsakat ökande ekonomiska förluster. Under kommande Är kan D. solani ge större skador till följd av klimatförÀndringar, dÄ D. solani Àr mer aggressiv i högre temperaturer.
Inte han! Han Àr en av dom! 10 före detta högstadieelever berÀttar om sin erfarenhet av lÀrare-elev förhÄllandet
Det har lÀnge varit en del av bÄde nationella samt internationella dokument att alla som arbetar i skolan ska möta alla elever med samma respekt och möjlighet att lyckas utifrÄn elevernas olika bakgrund, tidigare erfarenheter, intresse och kunskap. I verkligheten fungerar det inte alltid sÄ. SÄ hur pÄverkas elevernas akademiska prestation, sociala utveckling och vÀlmÄende av deras egna tolkningar av lÀrarens bemötande och förvÀntningar?.
En inre marknad för patent pÄ EU-nivÄ : Hur pÄverkas nationella patent
Inom EU sÄ finns det tvÄ alternativa patent som innovatörer kan vÀlja emellan, det europeiska och nationella patentet. Europeiska patent har visat sig inte vara tillrÀckligt rÀttssÀkra och ekonomiskt överkomliga. Det beror pÄ den risk som finns med flera patenttvister och motsÀgelsefulla domar.Det Àr dÀrför som EU vill skapa en inre marknad för patent pÄ EU-nivÄ. Det vill skapa ett gemenskapspatent och en europeisk patentdomstol. Gemenskapspatentet kommer vara ekonomiskt överkomligt, och genom en europeisk patentdomstol kan den göras rÀttssÀker.
VÀgen ut : Förtryck och frihet i nÄgra böcker av Ole Lund Kirkegaard
Föreliggande studie undersöker frihetsproblematiken i nÄgra böcker av Ole Lund Kirkegaard,frÀmst i Gummi-Tarzan och Robban och alla de andra polarna, men ocksÄ i Tarzan, Leo och nÄgratill. Mer specifikt undersöks hur karaktÀrer kan bli fria och hur en önskvÀrd frihet ser ut, enligtintentionen som stÄr att finna i de olika texterna. Den diskuterar ocksÄ huruvida texterna kan kallasdidaktiska eller ej. Studien genomförs med hjÀlp av ett hermeneutiskt tillvÀgagÄngssÀtt och i enanalys av de olika berÀttargrepp och -strategier som Äterfinns i texterna. De olika möjliga friheternadefinieras i analysen indirekt genom att förtryck först definieras.
Det Àr inne att vara ute : En studie om hur lÀrare anvÀnder utemiljön i matematiken
Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrare i verksamheterna förskola, förskoleklass och tidiga skolÄr beskriver att de anvÀnder sig av utomhusmatematik. För att besvara frÄgestÀllningarna har vi valt att göra en kvalitativ studie med intervjuer.VÄra frÄgestÀllningar Àr:Vilket syfte har lÀrarna nÀr de arbetar med utomhusmatematik? Vilka möjligheter och hinder finns det med utomhusmatematiken? Hur uppger lÀrarna att de anvÀnder sig av material och plats vid utomhusmatematik? I studien ingÄr sammanlagt sex intervjuer. De intervjuade Àr tvÄ lÀrare i förskolan, tvÄ lÀrare i förskoleklass och tvÄ lÀrare i tidiga skolÄr. Resultatet visar att samtliga intervjuade lÀrare Àr mycket positiva till utomhusmatematik och att de frÀmst anvÀnder sig av arbetssÀttet eftersom matematiken blir mer konkret för barnen och att barnen fÄr lÀra med alla sinnen.
Bedömning i Àmnet sÄng
Syftet med denna studie var att öka kunskapen kring bedömning i sÄngÀmnet detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer. Jag upplever att jag i min utbildning fÄtt lite trÀning i att bedöma sÄng och framförallt att bedöma för betygsÀttning. Detta har lett fram till att jag vill undersöka hur andra sÄnglÀrare gÄr tillvÀga. Hur jobbar de med bedömning? Hur ser de pÄ bedömning i sÄngÀmnet? Finns det nÄgot som Àr problematiskt kring bedömning i sÄng? I den hÀr studien har fyra sÄnglÀrare intervjuats kring hur de jobbar med bedömning i sÄngÀmnet.
IdentitetsförÀndring : Hur ett företag kan förÀndra sin identitet vid uppköp
I ett tjÀnsteföretag Àr det av stor vikt att alla medarbetare har samma bild av vad företaget stÄr för. Företagsledningen bygger upp en vision av hur denna bild, som jag benÀmner identitet, ska se ut. Det gÀller sedan att ledningen lyckas sprida bilden till alla medarbetare, sÄ att en gemensam identitet kan uppnÄs. I detta arbete anser jag kommunikation vara ett av de viktigaste verktygen. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka hur ett företag kan anvÀnda kommunikation för att pÄverka företagets identitet i önskad riktning.
Generation X och Y- deras behov av ledarskap i arbetslivet
PÄ arbetsmarknaden finns det Ätminstone tre olika generationer. DÄ alla generationer fostras pÄ olika sÀtt beroende pÄ nÀr de Àr uppvÀxta kan det skapas svÄrigheter kring samarbete, ledarskap och lojalitet i arbetslivet. Vissa menar att dessa generationer Àr vÀldigt olika och att de behöver olika typer av ledarskap. Denna studie behandlar skillnader och likheter mellan generation X och Y och hur de ser pÄ hur deras nÀrmsta chef och hur organisationen bör vara. Resultaten av denna kvalitativa intervjustudie med totalt Ätta respondenter visar att det finns indikationer pÄ en skillnad mellan generation X och Y dÄ de beskrivit att de har olika behov och uppskattar olika typer av ledare.
Tatueringsmaskin med Ergonomi i Fokus
I de flesta yrken anses ergonomi vara en sjÀlvklarhet för att skapaen vÀl anpassad arbetsmiljö och minska riskerna för arbetsskadorhos anstÀllda. Som yrkestatuerare utsetts man stÀndigt av fysiskapÄfrestningar, som onaturliga sittpositioner och tunga ohÀndigamaskiner. Tatueringsmaskinerna de anvÀnder i genomsnitt 4-5 timmarom dagen Àr dÄligt balanserade och vibrerar. Vibrationerna som uppstÄrfortplantar sig ut i hela maskinen och i slutet ut i musklerna pÄ tatueraren.En konsekvens av detta kan vara att man fÄr karpaltunnelsyndrom.I samarbete med Mats JadeskÀr, som bygger egna maskiner undervarumÀrket ?Dize tecniques? och Àr vÀldigt kunnig inom omrÄdet, ska enny tatueringsmaskin tas fram.