Sök:

Bedömning i ämnet sång


Syftet med denna studie var att öka kunskapen kring bedömning i sångämnet detta har undersökts genom kvalitativa intervjuer. Jag upplever att jag i min utbildning fått lite träning i att bedöma sång och framförallt att bedöma för betygsättning. Detta har lett fram till att jag vill undersöka hur andra sånglärare går tillväga. Hur jobbar de med bedömning? Hur ser de på bedömning i sångämnet? Finns det något som är problematiskt kring bedömning i sång? I den här studien har fyra sånglärare intervjuats kring hur de jobbar med bedömning i sångämnet. Intervjupersonerna har alla gymnasieelever i sång. Tre av sånglärarna jobbar vid gymnasiet inom den estetiska linjen och en av dem vid kulturskola. Sångläraren som jobbar vid kulturskola sätter inte några betyg i sin nuvarande tjänst, men har tidigare satt betyg. Studien har även syftat till att göra informanternas röster hörda. Resultatet av den här studien visar att de intervjuade sånglärarna finner en form av personlig problematik vid bedömning och betygsättning. De betygsättande lärarna berättar även att de finner föreskrifterna problematiska. De betygsättande lärarna gör en del av sin bedömning mot kunskapskrav och andra föreskrifter och den icke betygsättande läraren gör sin bedömning utifrån elevens egna utvecklingsbehov och vilja. De betygsättande lärarna tenderar att se bedömningen som en del i hela betygsprocessen. Lärarna använder sig av inre och yttre verktyg för att kunna göra en bedömning. Yttre verktyg kan exempelvis vara betygskriterier och dokumentation och inre verktyg kan exempelvis vara kunskap och intuition. De intervjuade lärarna kan alla sägas jobba med bedömning genom ett sociokulturellt perspektiv vilket visar sig bland annat genom att de jobbar formativt med bedömning det vill säga att de vill göra eleven delaktig i bedömningen och reflekterade kring sin utveckling.

Författare

Malin Engström

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..