Sök:

Identitetsförändring

Hur ett företag kan förändra sin identitet vid uppköp

I ett tjänsteföretag är det av stor vikt att alla medarbetare har samma bild av vad företaget står för. Företagsledningen bygger upp en vision av hur denna bild, som jag benämner identitet, ska se ut. Det gäller sedan att ledningen lyckas sprida bilden till alla medarbetare, så att en gemensam identitet kan uppnås. I detta arbete anser jag kommunikation vara ett av de viktigaste verktygen. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur ett företag kan använda kommunikation för att påverka företagets identitet i önskad riktning. Jag kommer att studera hur ett företag, och då framför allt hur företagsledningen, med interna åtgärder kan påverka identiteten. Jag kommer att utgå från ledningens perspektiv, men för att kunna göra detta på bästa sätt kommer jag kommentera hur medarbetarna agerar utifrån det ledningen beslutar. Utöver en teoretisk studie av hur kommunikation kan användas i företag, har en empirisk studie av Scandic/Hilton genomförts. Jag intervjuade personer i ledningsgruppen på Scandic Infra City och Hilton Stockholm Slussen för att få deras syn på identitetsförändringen inom Scandic och det kommunikativa arbete som lagts ned. Genom att kommunicera ut rätt saker och på rätt sätt går det att påverka en organisations identitet. Men ledningen måste ge klara direktiv och själva leva upp till det de vill förmedla.

Författare

Johanna Nygren

Lärosäte och institution

Stockholms universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..