Sök:

Sökresultat:

397 Uppsatser om Doktrin för luftoperationer - Sida 15 av 27

Margin of Appreciation : en kulturrelativistisk doktrin?

With the collapse of the Soviet Union and the 9/11 attacks, the landscape of the freedom of religion has changed. The issues now facing freedom of religion varies greatly from the issues that the drafters of the universal declaration of human rights faced after World War II.In the light of the new issues that States face in the intersection of religion and societal interest, scholars have criticized the European Court of Human Rights to give too much leeway to the States in determining how the human rights should be implemented, by using the doctrine of margin of appreciation. Critics of the margin of appreciation claim that it is based on culture relativism and that the doctrine undermines the universality of the human rights. In order to decide if the margin of appreciation has indeed led to a relativization of the human rights I compared it to the jurisprudence of the UN Human Rights Committee and its use of the Syracusa principles. My conclusion is that the jurisprudence of the European Court of Human Rights cannot be considered to be based on culture relativism.

LÄneförbudet i ABL

I den hÀr uppsatsen har vi undersökt och behandlat lÄneförbudet som Äterfinns i ABL 12:7 och i kap 21 i nya ABL. Vi har undersökt om lagen uppfyller sina syften samt vilka syften som lagstiftaren har haft. Intressant Àr att en ny ABL trÀder i kraft den 1 januari 2006. Vi har utgÄtt frÄn lagstiftningen och sedan följt upp med rÀttspraxis och doktrin.Under arbetets gÄng upptÀckte vi luckor i lagstiftningen vilket medför att syftena bakom lagstiftningen inte kom till sin fulla rÀtt. Luckorna öppnar möjligheter att kringgÄ lÄneförbudet med tÀmligen enkla metoder.

Offentlig upphandling: Översikt över en komplicerad lagstiftning

Syftet med lagen (2007:1091) om offentlig upphandling, LOU, Àr en garanti att offentliga medel anvÀnds sÄ effektivt som möjligt, att kommuninvÄnarna ska fÄ ut mest vÀrde av skattemedlen och inte bara för att myndigheter ska göra bra affÀrer. Detta genom en likvÀrdig konkurrens mellan leverantörer. Den offentliga upphandlingen ska prÀglas av icke diskriminering, likabehandling, öppenhet, proportionalitet och ömsesidigt erkÀnnande. BestÀmmelserna skiljer sig Ät beroende om det gÀller upphandling av varor, tjÀnster eller byggentreprenader. En tröskelvÀrdesberÀkning mÄste alltid göras inför en upphandling för att faststÀlla vilka bestÀmmelser i LOU som ska tillÀmpas.

Brottskonkurrens : tvÄ synvinklar pÄ ett omrÄde inom den svÄrhanterliga konkurrenslÀran

Konkurrensreglerna utgör en del av det svenska straffrĂ€ttsliga systemet och utvecklingen av dessa regler har pĂ„gĂ„tt parallellt med övrig straffrĂ€ttslig utveckling, frĂ€mst sedan införandet av SL 1865. Konkurrensreglerna pĂ„verkar i hög grad hur brottsliga gĂ€rningar bedöms och straffas. ÄndĂ„ finns det relativt lite skrivet och reglerat i svensk doktrin, förarbeten och författning.Om domstolen vid bedömning av en viss hĂ€ndelse kommer fram till att flera brott har begĂ„tts och att inga andra möjliga lösningar finns i lag eller praxis, skall den Ă„talade dömas till gemensamt straff för flera begĂ„ngna brott och situationen Ă€r alltsĂ„ sĂ„dan att den dömde döms i vad som kallas brottskonkurrens; ett gemensamt straff för flera brott.Jareborg och Leijonhufvud Ă€r överens om grundproblemet med konkurrenslĂ€ran, nĂ€mligen att den ledning rĂ€ttstillĂ€mparen fĂ„r i förarbeten och motivvutalanden Ă€r allt för liten. Riskerna de ser Ă€r ocksĂ„ relativt lika och det Ă€r frĂ€mst att konkurrensfrĂ„gor, pĂ„ grund av ovan nĂ€mnda svĂ„righeter, i allt för lĂ„g utstrĂ€ckning behandlas i svenska domstolar och att risken för ojĂ€mn rĂ€ttstillĂ€mpning och dĂ„lig förutsĂ€gbarhet dĂ€rmed fĂ„r anses stiga. GĂ€llande terminologi och metod dĂ€remot skiljer sig deras Ă„sikter Ă„t och det tydligaste exemplet rör subsidiaritetsklausuler och huruvida dessa över huvudtaget skall rĂ€knas till konkurrenslĂ€ran eller inte..

Anonyma vittnen: i brottsmÄlsprocessen

Syftet med denna uppsats var att undersöka hur anonyma vittnesmĂ„l fungerar i Sverige. Kan ett vittne enligt gĂ€llande lag vara anonym i en brottmĂ„lsprocess? Om inte, Ă€r dĂ„ ett system med anonyma vittnesmĂ„l nĂ„got som kan vara aktuellt. I arbetet har jag Ă€ven undersökt hur anonyma vittnesmĂ„l behandlas utanför Sverige och frĂ€mst enligt Europakonventionens reglering. Även vittnesskyddet för vittnen som kĂ€nner sig hotade eller Ă€r rĂ€dda för repressalier i samband med en brottmĂ„lsprocess Ă€r kort belyst i arbetet.

Skuldsanering : OmstÀndigheter vid skuldtillfÀllet och dess pÄverkan för beviljande av skuldsaneringen

Idag finns mÄnga möjligheter till att lÄna pengar, bÄde pÄ kortfristiga och lÀngre kredittider. Ibland blir skulderna övermÀktiga och kan inte lÀngre hanteras. DÄ finns en möjlighet till sanering av skulderna, vilket innebÀr att gÀldenÀren under vanligtvis en femÄrsperiod betalar av sÄ mycket som möjligt pÄ sin skuld och sen avskrivs resterande del av skulden. Uppsatsen har huvudsakligen tre delar och innefattar orsakerna till skuldernas tillkomst, översiktlig beskrivning av skuldsaneringslagen. Den tredje delen och tillika största delen behandlar huvudsyftet med arbetet vilket har varit att ta reda pÄ vilken roll omstÀndigheterna vid skuldernas tillkomst spelar för beviljande av skuldsanering.

Inkompatibla elektroniska meddelanden: Mottagande och ansvarsfördelning

Denna uppsats behandlar problematiken som uppstÄr nÀr ett avtal skickas i via elektronisk post som blir olÀsligt för mottagaren pÄ grund av inkompatibilitet. Om ett meddelande Àr inkompatibelt, nÀr ska det ha ansetts kommit fram till motparten? Uppsatsen börjar med att problematisera faktumet att avtalslagen Àr skriven med pappersbaserade dokument som utgÄngspunkt och att det dÀrför finns en möjlighet att de lösningar som gÀller för brev (t.ex. reglerna om förklaringsmisstag) inte Àr lika lÀmpliga vad gÀller elektroniska meddelanden. PÄ ytan torde det inte vara nÄgra problem, eftersom bÄde en IT-utredning (SOU 1996:40) och den svenska doktrinen inom omrÄdet mestadels tyder pÄ att de skillnader som kan uppstÄ inte gör en sÀrskild lagstiftning nödvÀndig.Efter analys av vad inkompatibilitet innebÀr framkommer det dock att det Àr ett fenomen som inte kan jÀmföras blint med liknande situationer dÀr pappersbrev anvÀnds.

Natura 2000: 7 kap 28 a § MB - pÄgÄende verksamhet och rÀttskraftiga tillstÄnd

NÀr Sverige anslöt sig till den Europeiska Unionen blev EG-rÀtten en del av den svenska rÀtten. Ett av dagens viktigaste mÄl för EU Àr skyddet av miljön. För att skydda den biologiska mÄngfalden inom unionen har EU beslutat om att medlemsstaterna ska utse skyddsvÀrda naturomrÄden. Meningen Àr att dessa naturomrÄden ska skapa ett nÀtverk av skyddsvÀrd natur, sÄ kallade Natura 2000-omrÄden. I dessa omrÄden gÀller speciella skyddskrav.

US Army mot Bagdad : en fallstudie om hur manöverteori blev manöverkrigföring i Irak

Under operation Iraq Freedom uppvisades i media en bild av en snabb och tempofylldframryckning mot Bagdad. Denna bild kontrasterade mot den som normalt förknippas med USArmy och dess krigföring. Skulle denna bild kunna vara med verkligheten överrensstÀmmande?Har nya tankegÄngar och doktriner fÄtt ett sÄdant genomslag att US Army anammatmanöverkrigföringens elementa och faktiskt nyttjar det, Àven pÄ taktisk nivÄ? Har teori sÄledesblivit praktik?Syftet med denna uppsats Àr följaktligen att verifiera eller falsifiera en hypotes, utgÄende i frÄnatt amerikanska enheter ur US Army anammat manöverteorins nyckelbegrepp och numeraanvÀnder sig av manöverkrigföring pÄ taktisk nivÄ och sÄledes lyckats implementera en ny teori ipraktiken. Detta har gjorts genom att genomföra en fallstudie av den tredje amerikanskainfanteridivisionen (mek) och dess agerande vid olika hÀndelser frÄn dess att framryckningenstartar i Kuwait den 20 mars och intill Bagdad faller den 9 april.Analysen visar att divisionens agerande under dessa studerade hÀndelseförlopp i hög gradprÀglades av manöverkrigföring och att förbandet följde gÀllande doktrin vilken i sin tur byggerpÄ hörnstenarna i manöverteorin.

Erfarenheter frÄn insatserna i Somalia under 1990-talet : kopplat till utvecklingen av den amerikanska doktrinen FM3-24

Den amerikanska doktrinen FM3-24 beskriver hur en operation inom COIN-konceptet kan genomföras och hur befÀlhavaren kan anvÀnda doktrinen som stöd i genomförande och planering av operationer. Doktrinen Àr utvecklad med stöd av de lÀrdomar som amerikanska trupper dragit i 2000-talets konflikter i Irak och Afghanistan, och doktrinen anvÀnds idag som stöd i de pÄgÄende insatserna. Under 1990-talets konflikt i Somalia fanns inte denna doktrin. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om det kan spÄras lÀrdomar redan frÄn 1990-talets Somalia till utformandet av den nu utvecklade amerikanska doktrinen FM3-24. Resultatet visar att likheter finns i hur operationer enligt FM3-24 skall genomföras, dock Àr olikheterna de som Àr mest tydliga. MÄnga av de steg som beskrivs i doktrinen har under insatsen avvikit helt eller vartefter insatsen fortskred. En orsak till det kan vara att amerikanska trupper under början av 1990-talet inte hade samma erfarenhet av COIN-insatser som de hade nÀr doktrinen under 2000-talet utvecklades. I slutet av studien presenteras tÀnkta ?lessons learned? som kan vara bidragande till doktrinens utformning.  .

Situationer dÄ skattetillÀgg inte ska tas ut : - en undersökning av RegeringsrÀttens tolkning och tillÀmpning av kriterierna i 5 kap. 8 § taxeringslagen.

SAMMANFATTNINGÅr 1971 förĂ€ndrades det skatterĂ€ttsliga sanktionssystemet pĂ„ sĂ„ sĂ€tt att de administrativa myndigheterna skulle kunna pĂ„föra ekonomiska sanktioner istĂ€llet för de allmĂ€nna domstolarna, vilka var de som hanterat samtliga fall tidigare. Syftet var dels att fĂ„ en effektivare och jĂ€mnare rĂ€ttstillĂ€mpning dels att sanktionen skulle kunna anvĂ€ndas mot ett större antal skattskyldiga som lĂ€mnat felaktiga uppgifter i sin deklaration eller lĂ€mnat in deklarationen för sent.DĂ„ en skattskyldig har lĂ€mnat en oriktig uppgift till ledning för taxeringen pĂ„ annat sĂ€tt Ă€n muntligen eller dĂ„ ingen deklaration har lĂ€mnats alls sĂ„ kan denne pĂ„föras en sanktion i form av ett skattetillĂ€gg. Enligt 5 kap 8 § taxeringslagen (1990:324) ska skattetillĂ€gget dock inte pĂ„föras i vissa situationer, vilka utgörs av: ?felrĂ€kning eller skrivfel?, ?rĂ€ttelse med ledning av kontrolluppgift?, ?bedömning av yrkande?, ?frivillig rĂ€ttelse? samt ?obetydligt skattebelopp?.Syftet med uppsatsen Ă€r att undersöka 5 kap. 8 § taxeringslagen (1990:324).

Lokaliseringsregeln

Lokaliseringsregeln kan vid en första anblick verka enkel, bÀsta lokalisering skall vÀljas. Ju mer man fördjupar sig i regeln desto mer inser man komplexiteten i regeln. Lokaliseringsregeln skall ta hÀnsyn till att mÀnniskors hÀlsa och miljön skyddas mot felaktig vatten- och markanvÀndning. Utöver lokaliseringsregeln omfattas bedömningen, om vad som Àr bÀsta lokalisering, Àven av skÀlighetsregeln, samt 3 och 4 kapitlet, d.v.s. hushÄllningsbestÀmmelserna.

Missbruk pÄ en angrÀnsande marknad ? om en utvidgad tillÀmpning av artikel 82

RĂ€ckvidden av artikel 82 i EG-fördraget framgĂ„r inte tydligt av fördragstexten och en förstĂ„else för dess tillĂ€mpningsomrĂ„de krĂ€ver en undersökning av rĂ€ttspraxis. Uppsatsens syfte Ă€r att klargöra tillĂ€mpningen av artikel 82 pĂ„ marknader dĂ€r ingen dominerande stĂ€llning existerar. FörstainstansrĂ€ttens och EG-domstolens benĂ€genhet att utvidga tillĂ€mpningen av artikel 82 har varit sparsam, vilket framgĂ„r av antalet fall rörande angrĂ€nsande marknader. Det senaste mĂ„let var T-201/04, Microsoft v Commission, dĂ€r FörstainstansrĂ€tten kunde ha utvecklat Kommissionens resonemang, som för övrigt var mycket djupgĂ„ende, men nöjde sig med att bekrĂ€fta dess beslut. Även i den rĂ€ttsvetenskapliga litteraturen Ă€r behandlingen av omrĂ„det tĂ€mligen begrĂ€nsad, och bunden till mĂ„let C-333/94P, Tetra Pak International SA v Commission.

Arbetstagarens lojalitetsplikt kontra yttrandefrihet

ArbetsrÀtten omfattar bland annat de lagar och regler som gÀller mellan arbetsgivarorganisationer och arbetstagarorganisationer. I och med att lagar om anstÀllningsskydd tillkom under början av 1970-talet fick arbetstagarna ett starkare anstÀllningsskydd. I den nuvarande lagen (1982:80) om anstÀllningsskydd (LAS) framgÄr det att arbetsgivaren ska uppge skÀl vid en uppsÀgning. I LAS finns ingen tydlig redogörelse för hur saklig grund uppfylls. Delar av syftet med den hÀr uppsatsen har dÀrför varit att besvara frÄgan hur rekvisitet saklig grund uppfylls.

En sakrÀttslig och straffrÀttslig inventering av besittningsbegreppet : sÀrskilt om besittningsbegreppets innebörd dÄ besittaren Àr en juridisk person

Med besittning avses i juridisk mening att nÄgon faktiskt och rÀttsligt kontrollerar egendom, vilket inbegriper att det hos besittaren finns en vilja att besitta egendomen. RÀttsfaktumet besittning ges lÄngtgÄende rÀttsföljder inom sÄvÀl sakrÀtten som straffrÀtten, varför det Àr intressant att utreda vilka omstÀndigheter som konstituerar besittning inom respektive rÀttsomrÄde. Vidare har detta betydelse för besittningsbegreppets innebörd dÄ besittaren Àr en juridisk person. FörfÀktar man att en juridisk person har en rÀttskapande vilja medför det att rekvisiten för att en juridisk person skall anses utöva besittning Àr desamma som en fysisk dito. Anser man dÀremot att en juridisk person endast Àr en fiktiv skapelse, utan vilja, förutsÀtter detta att en fysisk stÀllföretrÀdare utövar besittning för den juridiska personen, vilket i sin tur borde leda till att rekvisiten för att en juridisk person skall rÀknas som besittare i juridisk mening vÀsentligen skiljer sig frÄn dem som gÀller för fysisk persons besittning.

<- FöregÄende sida 15 NÀsta sida ->