Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 51 av 99

Marknadsförande koncept för StudiefrÀmjandets ledarutbildningar

Denna rapport gÄr igenom processen av att skapa ett sÀljande koncept och förklarar hur man genom att ta ett steg ut ur en organisations trygghetszon kan locka nya besökare och intressenter. I det hÀr examensarbetet har vi skapat ett marknadsförandekoncept för StudiefrÀmjandets ledarutbildningar. Uppdraget var att vÀcka ett större intresse kring utbildningarna och verktygen vi har anvÀnt oss av Àr digitala medier. Tillsammans med en kortfilm har vi skapat en prototyp till ett modulverktyg som i kombination med filmen fungerar som en inspirationsplats för ledarutbildningarna. Modulen som helhet har tre uppgifter; att inspirera, att motivera och att uppmana till handling.

Sociala nÀtverk och det ökade anvÀndandet : En studie om det har skett en normförskjutning av anvÀndandet samt hur det relaterar till traditionellt beroende

The internet has become an increasingly part of everyday life with digital artefacts like smartphones and tablets. We?re looking at the usage of social networks and how the usage relates to traditional addiction. We conducted a quantitative research where 84 poeple finished our web survey. Our research focused on addiction, time spent on social networks, normal and non-normal usage and general user patterns.

Kopieringsskydd och lagar : rÀtt vÀg i kampen mot piratkopieringen?

Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och programvaror, som dessutom ofta Àr lÀttillgÀngliga pÄ Internet. Hur stort detta problem Àr och för vem, Àr det nog ingen som riktigt kan förstÄ eller svara pÄ. Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera trenden med att kopierad digital information fÄr en allt större spridning och efterfrÄgan bland konsumenter. Detta genom att framstÀlla bÀttre och bÀttre kopieringsskydd och genom att arbeta för skÀrpt lagstiftning kring upphovsmannarÀtt för digitalt baserade produkter.

It-forensikers Guide till Universum : Framtagning av övningsmaterial för nyanstÀllda IT-forensiker

Syftet med denna rapport Ă€r att Ă„terge en del av den verklighet IT-forensikern stĂ„r inför och vilka utmaningar som hör till denna samt att producera ett övningsmaterial som kan anvĂ€ndas nĂ€r IT-forensiker nyanstĂ€lls.För att Ă„stadkomma detta brukas en variation av Case-metodik. Mer precist anvĂ€nds ett fiktivt brottsfall som grund för ett virtuellt operativsystem. I detta system planteras information som Ă€r relevant för utredningen av det pĂ„hittade fallet. Övningen i sig bestĂ„r i att eleven, utifrĂ„n givna ledtrĂ„dar, skall söka rĂ€tt pĂ„ tillrĂ€ckligt mycket komprometterande data för att kunna stödja en misstanke. Utmaningen Ă€r att skapa en miljö som stĂ„r nĂ€ra verkligheten.

Afrika, webben och den digitala skiljelinjen

Internet Àr för mÄnga en sjÀlvklarhet, men för andra Àr det ett helt outforskat omrÄde. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebÀr att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i vÀrlden. Att hela vÀrlden inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med Àr problematiskt pÄ flera sÀtt, inte minst att webben, som Àr ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgÀnglig i samma grad överallt. Finns det nÄgonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och anvÀndbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa mÄnga av de svÄrigheter som den digitala skiljelinjen innebÀr för en webbapplikation.

Estetisk Effektivitet i Digitala Spel - Konsten att skapa starka upplevelser

Den hÀr uppsatsen undersöker varför vissa spel kan ses med ett större estetiskt vÀrde Àn andra och hur detta estetiska fokus kan uppnÄs samt hur detta pÄverkar spelen och dess vÀrde. Syftet Àr att beskriva estetisk effektivitet som begrepp och metod för att kunna applicera dessa kunskaper i produktioner av digitala spel. För att undersöka problemomrÄdet utfördes en spelproduktion dÀr metoder framtagna under undersökningens gÄng applicerades. Denna produktion testades sedan mot respondenter och resultaten sammanstÀlldes med reflektioner kring hur processen pÄverkat slutprodukten. Undersökningen beskriver ett förhÄllningssÀtt, komplett med begrepp, definitioner och metoder och visar att detta kan anvÀndas för att skapa sammanhÄllna och starka upplevelser. .

Laserdata i skogsbruket : - och möjliga tillÀmpningar för privata skogsÀgare

Data retrieved from airborne laser scanning represents a new source of forest data. Today, the technology has matured so that it can function in an operational environment. The aim of this study was to compile areas of application of laserdata in forestry. Moreover to analyze costs and accessibility of laserdata. The goal was to provide private forest owners information to support assessments of possible benefits of laserdata.

JÀmförelse mellan screentryck och offsettryck pÄ plast

Vid framstÀllningen av papper för tryckindustrin som anvÀnder rullat papper anvÀnds olika typer av kartonghylsor. Hylsans uppgift Àr att bÀra papperet frÄn pappersbruket till kunden. Vidare Àr det hylsan som ligger till grund för att papperet skall vara körbart och rullbart i tryckpressen. PÄ bruken och tryckerierna utsÀtts hylsorna för stora pÄfrestningar vilket gör att hylskvaliteten Àr av största vikt. I detta examensarbete har ett antal hylskvaliteter avsedda för pappersindustrin utretts.

Processanalys vid Color Print Sweden AB med fokusering pÄ prepressavdelningen

This thesis work has introduced process orientation at the printing company Color Print Sweden AB. The outcome ofthis work is a survey of the work flow at the prepress department. To visualise the production process at the companya comprehensive mapping of the main process, order-to-delivery, has been made. The work has detected a couple ofcritical elements in the existing process. These elements are the following: initial check of material delivered to the prepressdepartment as well as the control made of the plotter print-out, digital test print and plate.

Effekten av internetbaserad interaktion som komplement vid social samvaro bland Àldre

Social interaktion och kÀnslan av att tillhöra en gemenskap Àr viktiga faktorer för mÀnniskans vÀlmÄende. För en Àldre person kan interaktionen med omgivningen försvÄras genom till exempel rörelsehinder eller sjukdom. I denna studie undersöktes webbforum som ett komplement för seniorer, dÀr intentionen var att underhÄlla kontakter i det sociala nÀtverket. Under en mÄnad fick en grupp om fyra seniorer, bekanta med varandra sedan tidigare, interagera regelbundet genom webbforumet Seniorsidan. Syftet var att ta reda pÄ om webbforumet var ett fungerande komplement till personliga trÀffar och om det kunde generera en positiv kÀnsla av gemenskap.

3D-objekt via metoden kollage

Datortekniken har utvecklats vilket innebÀr att man kan göra mer högupplösta 3D-objekt (se ordlistan) som ser mer realistiska ut Àn sina föregÄngare vilket har skapat en trend dÀr 3D-objekten ska vara realistiska. Vi vill bryta den realistiska trenden genom att ta inspiration frÄn det konstnÀrliga fÀltet vilket ledde oss till att undersöka de metoder som surrealisterna kan ha anvÀnt. Surrealismen innebÀr att konstnÀren vill fÄnga sina inre visioner och drömbilder. Undersökningen sker med fokus pÄ metoden kollage, utklippta bilder som sÀtts ihop till en bild, sÄsom bland annat Max Ernst utförde det. Vidare testas vÄra egna varianter av kollage och dÀrefter diskuteras arbetsflödet i de olika varianterna.

Ettor och nollor i skivbolagsbranschen : Om oberoende skivbolags förÀndrade roller i en bransch starkt pÄverkad av Internet

Föreliggande uppsats behandlar hur oberoende skivbolags roll i distributionskanalen för musik pÄverkas av Internet. Syftet Àr att studera hur oberoende skivbolags roll imusikindustrin pÄverkas dÄ musikbranschens innovationsgrad tilltar och digital musikförsÀljning ökar sin andel av den totala musikförsÀljningen. För att utreda dettahar ett antal skivbolag samt distributionsbolag intervjuats. Intervjuerna har sammanstÀllts och analyserats utifrÄn teorier om innovationer samt teorier om distributionskanaler. Resultatet pekar pÄ att skivbolagens arbetsuppgifter i allt mindre skala kommer handla om skivproduktion och istÀllet huvudsakligen beröra utveckling och marknadsföring av artister och musik.

GIS anpassning av översiktsplan för Bengtsfors kommun

Detta examensarbete syftar till att skapa en digital översiktsplan för Bengtsfors kommun. Arbetet har gÄtt ut pÄ att digitalisera kartdata samt att bygga upp en databas med kartinformation och attributdata, för att fÄ en fungerande översiktsplan, med ökad tillgÀnglighet för politiker och tjÀnstemÀn. UtifrÄn att ha fört en dialog med lÀnsstyrelsen och studerat olika översiktsplaner har en databasbeskrivning arbetats fram. Kartorna har digitaliserats i AutoKa PC och lagrats i RT 90 2,5 gon vÀst, och sedan förts över till Mapinfo dÀr Àven attributen lagrats. Kartorna har lagrats i olika skikt i mif- format.

Design av en intelligent programguide i skalbar vektorgrafik för Internetbaserad högupplöst TV

 De senaste Ären har utbudet av TV-kanaler ökat och det Àr idag vanligt att man har tillgÄng till sÄ pass mÄnga kanaler att det Àr svÄrt att överblicka dem pÄ ett enkelt sÀtt. Det finns olika tekniker för att sortera fram önskvÀrd information till anvÀndaren, men ingen design Àr anpassad varken för att hantera den nya förbÀttrade upplösningen eller de nya intelligenta funktionerna. Detta arbete har formulerats för att fÄ fram ett exempel pÄ hur den förbÀttrade upplösningen kan utnyttjas i programguiden samt för att fÄ ett grÀnssnitt mot de intelligenta funktionerna. Egenskaper för programguiden togs fram som stöd för de inledanden pappersskisserna, varefter en vÀlgrundad och detaljerad datordesign gjordes. En implementation i skalbar vektorgrafik (SVG) gjordes i den slutgiltiga prototypen för att demonstrera animationer och anvÀndbarhet.

Konstruktion av TV-skÄp

Uppgiften som bestÀlldes av Abstracta gick ut pÄ att omkonstruera ett rackskÄp i produktserien Enjoy. En hissanordning avsedd för att höja och sÀnka samt dölja en Platt-TV skall utvecklas till detta skÄp. Slutprodukten skall anvÀndas i konferensmiljö dÀr man Àr i behov av digital bildvisning. SkÄp och hisslösning skall inge en viss kÀnsla av stil och elegans dÄ dessa ofta anvÀnds i kontakt med eventuella kunder. DÄ skÄpet hÀrstammar ur produktserien Enjoy, vilken har en viss form och stil, mÄste Àven den nya lösningen uttrycka samma kÀnsla.

<- FöregÄende sida 51 NÀsta sida ->