
Sökresultat:
1502 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 51 av 101
Den nya IT-bubblan : En studie om journaliststudenter och deras sökvanor pÄ nÀtet
The web is getting more and more characterized by personalization. Big socialnetworks like Facebook as well as the leading search engine Google increasingly usepersonalization algorithms to tailor the information that they present to users. All inorder to make the information more relevant and engaging for the end consumer. Howdoes this personalization affect journalists who increasingly search the web as a partof their journalistic research? In this essay we have looked at the effects thatpersonalization has on the journalists of tomorrow by conducting a survey amongstudents of journalism.
TexTV
Syftet med denna rapport Àr att undersöka om det gÄr att integrera en inomhusantenn i ett textilt material. Rapporten utgÄr frÄn en design breif frÄn företaget Teracom Group som Àr en del av kampanjen ?The Optimal Indoor Antenna?. Problemet som uppstÄtt Àr att Boxer Danmark anser att den danska populationen inte tycker att de befintliga inomhusantennerna Àr tillrÀckligt estetiskt tilltalande. Detta problem har det forskats kring genom litteraturstudier, empiriska studier, material- och designstudier samt produktutveckling.
Att aktivera deltagande : Design av ett crossmediakoncept
In this thesis we present the procedures and outcomes of adopting two roles in a study: the role of a researcher and the role of a designer. The subject is crossmedia design. Crossmedia is a growing and changing trend for media producers of today its design is of great importance. The purpose is to create a concept from scratch that stands out from the crowd and engage people with the use of cross media as the approach. We also aim to investigate if a cross media designer can rely on previous research made within this subject or if the scene has changed.In order to test and to fully understand the process of the subject, we designed a crossmedia concept, based upon previous and related research.
Emotion, Inte Information. Att göra Radioreklam
Inom ramen för kandidatexamen i Digital Ljudproduktion har jag befunnit mig pÄ
praktik pÄ ett produktionsbolag vid namn Donadoni AB. Under vÄrterminen 2011
har jag i samband med praktiken gjort ett arbete som syftar till att ta reda pÄ
vilka faktorer man bör man ta hÀnsyn till i en radioreklamproduktion samt vad
som kÀnnetecknar en effektiv radioreklam. I arbetet tar jag upp utsagor frÄn
t.ex. Per Robert Ăhlin, som bl.a. sĂ€ger "Att exponera sig Ă€r inte samma sak
som att beröra nĂ„gon" (Ăhlin, 2009;16) Med hjĂ€lp av denna litteratur har jag
analyserat, utifrÄn mitt syfte, de produktioner jag har deltagit i.
Upplevd ljudkvalitet med teknisk koppling : En undersökning i kvalitetsförlust & mÀnniskans uppfattningsförmÄga
Arbetet innefattar en bakgrund i de byggstenar som finns i en digital ljudfil och hur de pĂ„verkar ljudet. De problem som undersökningen menar att besvara Ă€r nĂ€r upplever en mĂ€nniska kvalitetsförlust och vilken del eller aspekt av ljudet Ă€r det viktigaste för upplevelsen. Ăven huruvida ljud av olika ursprung som syntbaserade eller inspelade ljud pĂ„verkas i olika grad av kvalitetsförlust. De försökspersoner som anvĂ€nts vid undersökningen har olika bakgrund, ena gruppen har erfarenhet av ljuddesign eller Hifi medan den andra inte har speciella preferenser betrĂ€ffande ljud. Undersökningen genomfördes med en kvantitativ undersökning dĂ€r försökspersonernas uppfattningsförmĂ„ga testades och sedan sammanstĂ€lldes.
Digital doggy bag : iPhone applikation som tar med dina mat- och dryckupplevelser
In this project an iPhone application for storing food and drink experiences was developed with focus on an easy interaction design. The already existing market of similar applications were studied and evaluated to extract their positive and negative features. Interviews with experts within the food and drink business where made in the pre study to get a good perception of how to divide and categorize the sections in the application. To optimize the usability, workshops with potential users with different technical experiences where continuously held during the development of the design.During the development two variants of development environments where evaluated. The final result of the application was developed in the environment that made the best impression and seemed to be the best alternative.The resulting product has a thought out design meant to be easy to understand, even for the first time users.
Blogga vÄrt varumÀrke! : Hur PR-utövare bör bemöta bloggare utifrÄnbloggarnas perspektiv.
Web 2.0 har möjliggjort och öppnat upp för en ny typ av mellanmÀnsklig kommunikation. Numera kan vem som helst starta sin egen offentliga och lÀttillgÀngliga webbplattform dÀr digitala dialoger frodas och med det skapas attraktiva marknadsplatser för företag. Enligt forskningsluckan vi har identifierat anser vi att det saknas insikter om hur företag pÄ bÀsta sÀtt ska arbeta med bloggare utifrÄn bloggarnas perspektiv. Bloggar Àr inte bara en attraktiv marknadsplats för företag utan ocksÄ för bloggarna sjÀlva som skapar sitt personliga varumÀrke genom att bygga upp den digitala identitet som presenteras i bloggen. SÄledes Àr syftet med vÄr uppsats att bidra till ökad förstÄelse för bloggares preferenser i relationen med företag och varumÀrken, samt hur de vÀljer varumÀrken att beröra i sin blogg utifrÄn sin digitalt konstruerade identitet.För att genomföra vÄr studie har vi valt en kvalitativ metod med en abduktiv ansats dÀr vi har genomfört semistrukturerade intervjuer med sju populÀra bloggare i Sverige.
Marknadsförande koncept för StudiefrÀmjandets ledarutbildningar
Denna rapport gÄr igenom processen av att skapa ett sÀljande koncept och förklarar hur man genom att ta ett steg ut ur en organisations trygghetszon kan locka nya besökare och intressenter. I det hÀr examensarbetet har vi skapat ett marknadsförandekoncept för StudiefrÀmjandets ledarutbildningar. Uppdraget var att vÀcka ett större intresse kring utbildningarna och verktygen vi har anvÀnt oss av Àr digitala medier. Tillsammans med en kortfilm har vi skapat en prototyp till ett modulverktyg som i kombination med filmen fungerar som en inspirationsplats för ledarutbildningarna. Modulen som helhet har tre uppgifter; att inspirera, att motivera och att uppmana till handling.
Sociala nÀtverk och det ökade anvÀndandet : En studie om det har skett en normförskjutning av anvÀndandet samt hur det relaterar till traditionellt beroende
The internet has become an increasingly part of everyday life with digital artefacts like smartphones and tablets. We?re looking at the usage of social networks and how the usage relates to traditional addiction. We conducted a quantitative research where 84 poeple finished our web survey. Our research focused on addiction, time spent on social networks, normal and non-normal usage and general user patterns.
Kopieringsskydd och lagar : rÀtt vÀg i kampen mot piratkopieringen?
Det rapporteras mycket om piratkopiering i massmedia idag. Vem som helst kan med inte alltför stora kunskaper eller kostnader kopiera film, musik, spel och programvaror, som dessutom ofta Àr lÀttillgÀngliga pÄ Internet. Hur stort detta problem Àr och för vem, Àr det nog ingen som riktigt kan förstÄ eller svara pÄ. Organisationer och företag inom branschen försöker med olika medel hantera trenden med att kopierad digital information fÄr en allt större spridning och efterfrÄgan bland konsumenter. Detta genom att framstÀlla bÀttre och bÀttre kopieringsskydd och genom att arbeta för skÀrpt lagstiftning kring upphovsmannarÀtt för digitalt baserade produkter.
It-forensikers Guide till Universum : Framtagning av övningsmaterial för nyanstÀllda IT-forensiker
Syftet med denna rapport Ă€r att Ă„terge en del av den verklighet IT-forensikern stĂ„r inför och vilka utmaningar som hör till denna samt att producera ett övningsmaterial som kan anvĂ€ndas nĂ€r IT-forensiker nyanstĂ€lls.För att Ă„stadkomma detta brukas en variation av Case-metodik. Mer precist anvĂ€nds ett fiktivt brottsfall som grund för ett virtuellt operativsystem. I detta system planteras information som Ă€r relevant för utredningen av det pĂ„hittade fallet. Ăvningen i sig bestĂ„r i att eleven, utifrĂ„n givna ledtrĂ„dar, skall söka rĂ€tt pĂ„ tillrĂ€ckligt mycket komprometterande data för att kunna stödja en misstanke. Utmaningen Ă€r att skapa en miljö som stĂ„r nĂ€ra verkligheten.
Afrika, webben och den digitala skiljelinjen
Internet Àr för mÄnga en sjÀlvklarhet, men för andra Àr det ett helt outforskat omrÄde. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebÀr att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i vÀrlden. Att hela vÀrlden inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med Àr problematiskt pÄ flera sÀtt, inte minst att webben, som Àr ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgÀnglig i samma grad överallt. Finns det nÄgonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och anvÀndbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa mÄnga av de svÄrigheter som den digitala skiljelinjen innebÀr för en webbapplikation.
Estetisk Effektivitet i Digitala Spel - Konsten att skapa starka upplevelser
Den hÀr uppsatsen undersöker varför vissa spel kan ses med ett större estetiskt
vÀrde Àn andra och
hur detta estetiska fokus kan uppnÄs samt hur detta pÄverkar spelen och dess
vÀrde. Syftet Àr att
beskriva estetisk effektivitet som begrepp och metod för att kunna applicera
dessa kunskaper i
produktioner av digitala spel. För att undersöka problemomrÄdet utfördes en
spelproduktion dÀr
metoder framtagna under undersökningens gÄng applicerades. Denna produktion
testades sedan mot
respondenter och resultaten sammanstÀlldes med reflektioner kring hur processen
pÄverkat
slutprodukten. Undersökningen beskriver ett förhÄllningssÀtt, komplett med
begrepp, definitioner
och metoder och visar att detta kan anvÀndas för att skapa sammanhÄllna och
starka upplevelser.
.
Laserdata i skogsbruket : - och möjliga tillÀmpningar för privata skogsÀgare
Data retrieved from airborne laser scanning represents a new source of forest data. Today, the technology has matured so that it can function in an operational environment. The aim of this study was to compile areas of application of laserdata in forestry. Moreover to analyze costs and accessibility of laserdata. The goal was to provide private forest owners information to support assessments of possible benefits of laserdata.
JÀmförelse mellan screentryck och offsettryck pÄ plast
Vid framstÀllningen av papper för tryckindustrin som anvÀnder rullat papper anvÀnds olika typer av kartonghylsor. Hylsans uppgift Àr att bÀra papperet frÄn pappersbruket till kunden. Vidare Àr det hylsan som ligger till grund för att papperet skall vara körbart och rullbart i tryckpressen. PÄ bruken och tryckerierna utsÀtts hylsorna för stora pÄfrestningar vilket gör att hylskvaliteten Àr av största vikt. I detta examensarbete har ett antal hylskvaliteter avsedda för pappersindustrin utretts.