Emotion, Inte Information. Att göra Radioreklam
Inom ramen för kandidatexamen i Digital Ljudproduktion har jag befunnit mig på
praktik på ett produktionsbolag vid namn Donadoni AB. Under vårterminen 2011
har jag i samband med praktiken gjort ett arbete som syftar till att ta reda på
vilka faktorer man bör man ta hänsyn till i en radioreklamproduktion samt vad
som kännetecknar en effektiv radioreklam. I arbetet tar jag upp utsagor från
t.ex. Per Robert Öhlin, som bl.a. säger "Att exponera sig är inte samma sak
som att beröra någon" (Öhlin, 2009;16) Med hjälp av denna litteratur har jag
analyserat, utifrån mitt syfte, de produktioner jag har deltagit i. Resultatet
har mynnat ut i en rad faktorer som bör tas hänsyn till i en
radioreklamsproduktion, såsom relationskapande mellan annonsör och mottagare,
vikten av emotion i radioreklamspottar för att skapa denna relation, samt
vikten av att ta sig an ett projekt på ett idérikt sätt när man ska producera
radioreklam.