Sök:

Emotion, Inte Information. Att göra Radioreklam


Inom ramen för kandidatexamen i Digital Ljudproduktion har jag befunnit mig på praktik på ett produktionsbolag vid namn Donadoni AB. Under vårterminen 2011 har jag i samband med praktiken gjort ett arbete som syftar till att ta reda på vilka faktorer man bör man ta hänsyn till i en radioreklamproduktion samt vad som kännetecknar en effektiv radioreklam. I arbetet tar jag upp utsagor från t.ex. Per Robert Öhlin, som bl.a. säger "Att exponera sig är inte samma sak som att beröra någon" (Öhlin, 2009;16) Med hjälp av denna litteratur har jag analyserat, utifrån mitt syfte, de produktioner jag har deltagit i. Resultatet har mynnat ut i en rad faktorer som bör tas hänsyn till i en radioreklamsproduktion, såsom relationskapande mellan annonsör och mottagare, vikten av emotion i radioreklamspottar för att skapa denna relation, samt vikten av att ta sig an ett projekt på ett idérikt sätt när man ska producera radioreklam.

Författare

Karl Sjöquist

Lärosäte och institution

Blekinge Tekniska Högskola/DSN

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..