Emotion, Inte Information. Att göra Radioreklam
Inom ramen för kandidatexamen i Digital Ljudproduktion har jag befunnit mig på praktik på ett produktionsbolag vid namn Donadoni AB. Under vårterminen 2011 har jag i samband med praktiken gjort ett arbete som syftar till att ta reda på vilka faktorer man bör man ta hänsyn till i en radioreklamproduktion samt vad som kännetecknar en effektiv radioreklam. I arbetet tar jag upp utsagor från t.ex. Per Robert Öhlin, som bl.a. säger "Att exponera sig är inte samma sak som att beröra någon" (Öhlin, 2009;16) Med hjälp av denna litteratur har jag analyserat, utifrån mitt syfte, de produktioner jag har deltagit i. Resultatet har mynnat ut i en rad faktorer som bör tas hänsyn till i en radioreklamsproduktion, såsom relationskapande mellan annonsör och mottagare, vikten av emotion i radioreklamspottar för att skapa denna relation, samt vikten av att ta sig an ett projekt på ett idérikt sätt när man ska producera radioreklam.