Sök:

Sökresultat:

1483 Uppsatser om Digital plćnbok - Sida 52 av 99

IKT och Pedagogik : En kvalitativ studie om datorbaserad undervisning och elevutveckling utifrÄn sprÄklÀrares perspektiv

The purpose of this paper was to investigate the foremost teachers thinking of computers in teaching, how they work practically with computers as a tool, and if it is reflected in the students' school performance. To carry out this study, I used qualitative interviews as a method and I have interviewed four teachers where two works at the high school and two in upper secondary school. Both schools use computers in teaching as a supplementary tool for teaching materials. All teachers have similar ideas regarding what purpose one should use the computer and in which way, but the important thing is that the teachers and students receive an introductory course in how to use computers. Educators agree that this approach is and can promote students' language and knowledge regardless of the subject.My informants have come up with own methods that they use in the digital classroom including Skype, YouTube, Facebook and flippedclassroom where one can learn from other educators working.

"Smartphonen Àr som en egen liten hjÀrna". En kvalitativ studie om specialpedagogers syn pÄ smartphonens anvÀndbarhet som pedagogiskt hjÀlpmedel för elever i behov av sÀrskilt stöd i gymnasieskolan

Purpose: The purpose of the present study is to investigate whether and how nine teachers of special education for older students, primarily at Upper secondary school, consider the smartphone an appropriate pedagogical means of assistance to improve participation and to support students with special education needs within and outside the school environment. Theory: The theoretical framework for the study is the sociocultural perspective on learning. The sociocultural perspective is related to the relational perspective and sociocultural learning theory involves learning and participation in school. It views the human being as socially active within a certain historical and cultural context which actively influences the way we act, how we learn and develop through interaction with others in the social, everyday practice. The latter is of vital importance here.

Konsumtion av försĂ€kringsbeloppet i ansvarsförsĂ€kring : Är skadestĂ„ndslagens jĂ€mkningsinstitut tillĂ€mpliga?

Our digital society encompasses nowadays different channels, which includes social media where many users consider it as a platform where they can fetch news or exchange news and information. This leads to a large spread of news exchange in a very fast speed, which involves the global users within social media to be a part of this social interaction. This study is focused on how Twitter affects the usage of the user?s news consumption. By reaching out to our specific target audience, which includes Twitter users in Sweden, we made a web based survey with a content of relevant questions.

Sömnens betydelse för hÀlsa och inlÀrning : En studie om uppfattningar hos elever i Ärskurs 6

Sleep has a substantial effect on health status where good sleeping habits proves positive on learning. The aim of the present study was to map the views and perceptions of sleep and its effects on health and school performance on 12-year olds. The goal is to visualize these views to give teachers the possibility to better plan the education in concordance with the students? abilities. The study is based on qualitative semi-structured interviews where 12 students aged 12 have partaken.

DEJANDO HUELLAS : Upplevelsen kring arbetet med musikgrupper frÄn Colombia

NÀr jag började pÄ Digital Ljudproduktion program som tillhandahÄlls av BTH, var mitt syfte att lÀra mig allt om inspelningsmetoder av olika typer av ljud samt det bÀsta sÀttet att spela in olika ljudkÀllor och att uppnÄ bÀsta möjliga resultat i alla faser av arbetet (pre-produktion, produktion och efterproduktion). Exempelvis att vÀlja den lÀmpligaste mikrofonen för inspelning av ett sÀrskilt instrument kan vara svÄrt och ibland bör du tÀnka pÄ avstÄnd, riktning eller/och vinkeln mellan mikrofonen och ljudkÀllan. LikasÄ, band med blÄs- (trumpet, saxofon) och slagverksinstrument (bongos, congas), som inte Àr vanliga hÀr i Skandinavien, ger goda erfarenheter genom att spela in dem. Dessa exempel visar pÄ behovet av att ha kapacitet till anpassning med syftet att nÄ bÀsta möjliga resultat. Att uppnÄ denna kapacitet var mÄlet med detta projekt..

Afrika, webben och den digitala skiljelinjen

Internet Àr för mÄnga en sjÀlvklarhet, men för andra Àr det ett helt outforskat omrÄde. Fenomenet som kallas den digitala skiljelinjen innebÀr att det finns stora skillnader av kunskap och infrastruktur kring internet mellan olika regioner i vÀrlden. Att hela vÀrlden inte kan ta del av de möjligheter internet bidrar med Àr problematiskt pÄ flera sÀtt, inte minst att webben, som Àr ett otroligt verktyg för att sprida kunskap som inte finns tillgÀnglig i samma grad överallt. Finns det nÄgonting webbutvecklare kan göra för att trotsa den digitala skiljelinjen och leverera en stabil och anvÀndbar upplevelse? Detta kandidatarbete undersöker vad som kan göras för att lösa mÄnga av de svÄrigheter som den digitala skiljelinjen innebÀr för en webbapplikation.

LĂ€mna inte slumpen Ă„t slumpen - En studie om hylloptimering i den digitala butiken

This paper examines the impact of conscious shelf management on online grocery stores. An S-O-R framework is used to unveil if some established shelf management techniques from physical stores are applicable in an online context. We also explain some of the cognitive processes customers experience as they get exposed to online buying situations. A main study with two data sources is conducted: one quantitative website experiment with 168 participants who got exposed to five different organisation patterns within five different categories; and one more qualitative eye tracking experiment with 20 participants. The results indicate that a disorganised product page evokes not only different scan paths and cognitive patterns but also generates higher sales.

Kan ökad hörbarhet för TV-dialog erhÄllas genom anvÀndning av en centerhögtalare?

TV-tekniken har gjort stora framsteg under 2000-talet. Digital TV-sÀndning har möjliggjort sÀndningar med fler ljudkanaler med högre upplösning. För att öka taltydligheten i TV-sammanhang anvÀnds just flerkanalsljud dÄ man implementerar en centerhögtalare istÀllet för fantommitt. Denna uppsats undersöker vilka fördelar detta fÄr för just taltydligheten. Ett lyssningstest genomfördes dÀr subjekt dels fick bedöma uppfattbarheten i autentiska TV-reportage och dels fick sin egen förmÄga att uppfatta tal satt pÄ prov i ett Tal I Brus-test.

Utbildade lÀrares grundkompetens : Uppfattningar bland yrkesverksamma lÀrare

Skolan har genomgÄtt ett flertal förÀndringar under 2000-talet och en av dessa Àr regering-ens krav pÄ en grundkompetens som de utbildade lÀrarna, samt de som utbildar sig till lÀra-re, ska ha. Syftet med denna studie var att undersöka hur utbildade och yrkesverksamma lÀrare uppfattar detta krav, vilka kompetenser som anses vara viktiga att ha inom lÀraryrket och om de ansÄg att regeringens krav pÄ en grundkompetens var relevant för dem. För att fÄ svar pÄ dessa frÄgor intervjuades fem utbildade och yrkesverksamma lÀrare. Resultaten visar att grundkompetensen överensstÀmmer med de kompetenser informanterna redan be-sitter. Förutom grundkompetensen anser informanterna att det Àr viktigt att ha pedagogisk kompetens, kompetens i mÄngfald och digital kompetens.

Gymnasieelevers digitala kunnande : En studie om hur elever uppfattar sig sjÀlva

Syftet med detta examensarbete var att undersöka hur utvalda elever uppfattar sitt digitala kunnande och hur eleverna uppfattar skolans roll i sammanhanget. Studien utgÄr ifrÄn en hermeneutisk vetenskapssyn, vilket innebÀr att det inte finns nÄgot rÀtt eller fel.  För att undersöka det hÀr genomförs det först en enkÀtundersökning, för att fÄ statiskt mÀtbart material. DÀr efter en sker en djupintervju med ett antal elever för att fÄ mer förklarande svar. Undersökning genomförs i en Ärskurs 2 klass pÄ ett Teknikprogram i södra Sverige. EnkÀtundersökningen omfattar 41 elever och djupintervjuerna omfattar 8 st.

Inverkan av förÀldrastrategier och förÀldrabarnrelation pÄ tonÄringens Interneterfarenheter

Theories about exposure and risk-taking in an everyday environment show a connection between parental strategies, parent-child relationship and exposure on the Internet. In the present study, the Internet is presented as an everyday activity. Negative exposure is seen as an outcome of risk-taking. The purpose of the study was to examine in what way parental strategies together with the parent-child relationship were related to the teenagers? negative experiences on the Internet, which consisted of three categories: 1) Exposure to pornographic sites, 2) Exposure to upsetting and violent material, 3) Digital bullying.

Besittning av och rÄdighet över medel innestÄende pÄ konto

The possession over bills and coins has, on the whole, been replaced with a credit balance on an account. Almost all payments today are processed by transmitting digital data and not by using cash. The credit balance on an account is a demand that the holder ofthe account have towards his bank. Law regarding three part relationships: By using Göranson?s theory you can say that the credit balance on an account may be object of possession.

Studier av geomorfologi pÄ Mani, Peloponnesos, Grekland

Halvön Mani i södra Peloponnesos, Grekland, ligger enbart 50 km frÄn subduktionszonen Hellenic arc. Det medför att aktiva tektoniska processer pÄverkar geomorfologin. Genom fjÀrranalys, analys av digital terrÀngmodell samt genom ett fem dagars fÀltarbete har en del av södra halvöns geomorfologi studerats. Recenta processer som idag skapar landformer har identifierats. Av dessa Àr det frÀmst kemisk vittring och tektonik som dominerar.

Öppna test ja?mfo?rt med blindtest : Hur pa?verkas lyssnarens bedo?mning?

Denna underso?kning so?ker ett svar pa? hur den relativt vana lyssnarens bedo?mning av ljudkvalitet pa?verkas av ett sa? kallat o?ppet test, da?r det som bedo?ms a?r ka?nd fo?r lyssnaren, ja?mfo?rt med ett blindtest, da?r detta objekt a?r oka?nt. Fra?gan appliceras pa? kvalitetsbedo?mningen av digitala kodningstekniker, d.v.s. hur lyssnaren pa?verkas av att valet av kodningsteknik som avlyssnas a?r ka?nd eller inte.

Digital kompetens, frÄn osÀkerhet till förtrogenhet: En studie av lÀrares kunskaper och svÄrigheter i arbetet med interaktiva skrivtavlor i grundskolans senare Är

Att integrera IKT-verktyg i skolans verksamhet, och dÄ specifikt interaktiva skrivtavlor, har blivit en allt vanligare företeelse för att frÀmja elevers digitala kompetens. En kommun som har gjort en storskalig satsning pÄ att integrera dessa interaktiva skrivtavlor Àr Linköpings och i dagslÀget Àr varje klassrum i samtliga av deras grundskolor utrustade med en. Denna studie syftar till att ge en inblick i hur den satsningen har pÄverkat undervisningen ur ett lÀrarperspektiv, och dÄ specifikt lÀrare i de naturvetenskapligt orienterande Àmnena.Genom semistrukturerade intervjuer Àmnar studien att sammanstÀlla de förhÄllningssÀtt och erfarenheter lÀrare ger uttryck för gentemot de interaktiva skrivtavlorna. Studien avser att ge en uppfattning om vad lÀrare anser som betydelsefulla faktorer dÄ en skola genomgÄr en satsning pÄ interaktiva skrivtavlor i utbildningssyfte. Fokus ligger pÄ begreppen möjligheter, svÄrigheter samt kunskaper och andra faktorer.Resultaten av denna studie visar att lÀrarna upplever de interaktiva skrivtavlorna som ett verktyg med potential till att ge positiva effekter i undervisningen, och pÄ flera sÀtt ocksÄ har det.

<- FöregÄende sida 52 NÀsta sida ->