Sökresultat:
337 Uppsatser om Den dolda Läroplanen - Sida 5 av 23
Kreativitet : vad Àr det? En studie kring begreppet kreativitet inom skolslo?jden
Begreppet kreativitet omna?mns vid flertalet tillfa?llen i la?roplanen fo?r grundskolan, fo?reskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Det redogo?rs dock inte fo?r na?gon definition av begreppet. Denna studie syftar till att lyfta begreppet kreativitet och fo?rso?ka finna definitioner av begreppet, dels ur ett generellt perspektiv och dels ur ett slo?jdspecifikt perspektiv.
Att förmedla eller förnöja? : En diskursanalytisk studie av debatten kring förekomsten av moraliska budskap i hollÀndsk 1600-talskonst
Uppsatsen undersöker den konstvetenskapliga diskussionen angÄende rimligheten i att lÀsa in moraliska budskap i hollÀndsk genrekonst frÄn 1600-talet. Detta görs utifrÄn en diskursanalytisk metod med fokus pÄ textanalys. De texter som behandlas Àr skrivna av konsthistoriker under 1980- och 1990-talet och belyser tolkningsfrÄgan ur olika synvinklar..
Produktplacering i barnfilmer : en explorativ studie
Marknadsföring till barn Àr ett mycket fascinerande Àmne och som det skrivs i motionen 2011/12: C385 (Sveriges riksdag, 2011), Àr det samhÀllets ansvar att öka medvetenheten inom dessa frÄgor. I Sverige Àr det olagligt med marknadsföring som riktar sig till barn under tolv Är. Trots detta förekommer det dolda reklambudskap i barnfilmer pÄ den svenska marknaden.MÄlet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse och förklara begreppet produktplacering. Vi vill försöka ge en sÄ bred och komplett bild som möjligt över detta fenomen. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ om barn kan uppmÀrksamma de dolda budskapen.
Datorn som hjÀlpmedel - Ett kreativt reskap, en distraktion eller en vÀldigt dyr skrivmaskin?
Skolverket skriver i den senaste la?roplanen (LGR11) att skolan ska ansvara fo?r att varje elev efter genomga?ngen grundskola kan anva?nda modern teknik fo?r bland annat informationsso?kning, kommunikation och skapande. Vad man da?remot inte skriver a?r hur eller varfo?r? I denna uppsats underso?ker jag varfo?r datorn a?r va?sentlig i skolan fo?r ba?de la?rare och elever. Blir datorn bara ett substitut fo?r skrivboken eller ger den elever nya mo?jligheter att ba?de so?ka och presentera kunskap och uppgifter? Eller blir datorn kanske bara ytterligare en distraktion sa? som mobiltelefonen eller kompisen bredvid? Samt ifall datorn har fo?ra?ndrat undervisningen eller om den ma?ste fo?ra?ndras? Detta underso?ktes genom intervjuer med la?rare och skolledare tva? ho?gstadieskolor, en i Malmo? och en i Lund samt en enka?tunderso?kning med elever pa? skolan i Malmo?.
?Det ska vara gl?dje i att r?ra p? sig?
Enligt l?roplanen f?r f?rskolan (Lpf?18, 2018) lyfts vikten av fysisk aktivitet och dess p?verkan p? m?nniskors h?lsa och v?lbefinnande. Dock ?r det bara tolkningsbara str?vansm?l vilket g?r att kvaliteten p? arbetet skiljer sig ?t beroende p? f?rskola. Syftet med denna studie ?r att unders?ka f?rskoll?rares uppfattningar om och erfarenheter av fysisk aktivitet i f?rskolan.
Talibanerna som organisation : En studie av strukturen pÄ styret av talibanernas organisation 2009
Sedan attacken pÄ USA 11 september 2001 har Ätskilliga rapporter skrivits om Talibanernaför att skapa underlag för styrkorna som bekÀmpar dem. Syftet med uppsatsen Àr att försökaÄskÄdliggöra en struktur pÄ styret av talibanernas organisation 2009 och förklara varför dehade denna struktur pÄ styret med utgÄngspunkt i den religiösa utbildningen. Och i och meddetta bidra till forskningslÀget om talibanerna. FrÄgestÀllningen som besvaras i uppsatsen Àr:Vilken struktur hade styret av talibanernas organisation 2009 och varför hade styret dennastruktur? Denna frÄgestÀllning löses ut av följande 2 frÄgor: FrÄga 1 - Kan strukturen pÄstyret av talibanernas organisation 2009 beskrivas med hjÀlp av en strukturellorganisationsteori? FrÄga 2 - Kan den religiösa utbildningen vara en förklaring till dennastruktur pÄ styret?Med hjÀlp av en strukturell teori om organisationers form och tvÄ sociologiska teorier sombehandlar varför mÀnniskor och grupper handlar som de gör utifrÄn deras bakgrund ska jagförsöka uppfylla uppsatsens syfte och beskriva hur strukturen pÄ styret av talibanernasorganisation sÄg ut 2009 och förklara varför den sÄg ut sÄ.Uppsatsen anvÀnder en kvalitativ metod dÀr divisionaliserad organisation, habitus och dendolda lÀroplanen anvÀnds som teorier.
Dold samÀganderÀtt : om makars ÀganderÀtt till fast egendom
PÄ 80-talet tog ett nytt rÀttsligt institut kallat dold samÀganderÀtt sin form. Institutet har vÀxt fram i praxis och innebÀr att make, trots de strikta formkraven i Jordabalken, kan anses ha samÀganderÀtt till egendom som endast den andre maken enligt köpeavtalet Àr Àgare till. Den dolda samÀganderÀtten innebÀr att den dolde samÀgaren kan krÀva att genom formenlig överlÄtelse eller dom bli insatt som öppen samÀgare i fastigheten. Innan den dolda samÀganderÀtten förvandlats till ett öppet samÀgande kan den öppne Àgaren förfoga fritt över fastigheten. Make kan hÀvda dold samÀganderÀtt för att fÄ ut mer vid en bodelning.
LÄt inget passera - Agera! En textanalys av likabehandlingsplaner kring oreflekterade krÀnkningar i grundskolan
Syfte: Erfarenheter visar att vuxnas förhÄllningssÀtt till barn kan vara av (omedveten) krÀnkande karaktÀr och ha en negativ pÄverkan pÄ elevers sjÀlvkÀnsla och identitet och dÀrmed pÄverka elevers lÀrande och kÀnsla av delaktighet. Denna form av omedvetna verbala krÀnkningar benÀmns i denna studie för dold krÀnkning. Barn i behov av sÀrskilt stöd Àr extra utsatta vilket jag har för avsikt att kritiskt granska. Syftet med studien Àr att analysera huruvida och pÄ vilket sÀtt ett antal skolors lokala likabehandlingsplaner beaktar dold krÀnkning, pÄ vilket sÀtt det omnÀmns och diskuteras som problem, huruvida det i likabehandlingsplanerna finns rutiner för hur man skall komma tillrÀtta med problemet samt i vilken mÄn det finns en specificerad ansvarsordning för detta arbete.Forskningsansats: InnehÄllsanalys utifrÄn hermeneutisk tolkning. Denna studie Àr en kvalitativ innehÄllslig dokumentstudie dÀr sprÄket ses som en del i ett socialt system.
Den dolda genusordningen pÄ museer. En studie kring museers arbete utifrÄn genusperspektiv.
SammanfattningMuseer har till uppgift att dokumentera, forska och samla in mÀnniskans och naturens lÀmningar för att berika kulturarvet och bidra med ny kunskap. FrÄgan Àr vad det Àr för kunskap som förmedlas och vad det Àr som vÀljs att ta med i kulturarvet. Denna uppsats syftar till att lyfta fram diskussionen kring huruvida kulturarvet och kunskapsförmedlingen Àr könsneutral och hur den dolda genuskonstruktionen speglas i utstÀllningarna samt att studera hur ett genusperspektiv anvÀnds och integreras pÄ Tekniska Museet i Stockholm och Malmö Museer. Som empiriskt underlag ligger kvalitativa intervjuer med sammanlagt 8 representanter frÄn bÄda museerna. Den teoretiska basen bestÄr av teorier kring kultur, kulturarv och genus.
SamhÀllssynen bakom frÄgorna : en studie om den dolda samhÀllssynen i tre lÀroböcken för gymnasiekursen Svenska B
Studien Àr en litteraturstudie som jÀmför tre lÀroböcker i gymnasiekursen Svenska B och hur dessa behandlar skönlitteratur. FrÀmst Àr det lÀroböckernas elevfrÄgor till skönlitteraturen som ligger till grund för undersökningen. Om man ser till elevfrÄgornas utformning behandlar de tre lÀroböckerna skönlitteratur pÄ likartade sÀtt. Eleverna trÀnas i att koppla skönlitteraturen bÄde till det samhÀlle de lever i och det samhÀlle texterna uppkom i. Det finns dock en skillnad i hur lÀroböckerna presenterar författarna till de utvalda texterna.
Matematik i en sagobok : Hur pedagogen ÄskÄdliggör matematiken i en sagobok för barn i förskola/förskoleklass
Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken matematik som finns i en sagobok. Vi har observerat hur pedagoger kan anvÀnda en sagobok som underlag för att ÄskÄdliggöra matematiken för barn i förskola/förskoleklass. För att ta reda vilken matematik pedagogerna ÄskÄdliggör filmade vi pedagogernas sagolÀsning och anvÀnde en matematisk observationsguide. Dessutom fick pedagogerna strukturerade intervjufrÄgor att svara pÄ. Resultatet visar att pedagogerna inte alltid ÄskÄdliggör matematiken enbart med matematiska begrepp utan att de Àven anvÀnder ton- och röstlÀgen, mimik och kroppssprÄk för att ÄskÄdliggöra matematiken.
En analys av ledmotivens narrativa funktioner i filmen Sagan om Ringen
I denna uppsats som i sin allra enklaste form Àr en analys av ledmotivsanvÀndningen i filmen Sagan om Ringen ville jag ta reda pÄ vilka olika narrativa funktioner dessa ledmotiv kan ha. Genom att jag genomförde en analys dÀr jag sÄg filmen i kronologisk ordning och tittade pÄ tvÄ slumpmÀssigt utvalda ledmotiv och deras berÀttande funktioner kom jag fram till att ledmotiven verkligen har en central roll i filmens musikaliska struktur. Ledmotiven anvÀnds föra att underbygga den fortskridande handlingen och hjÀlpa publiken följa med i denna. Samtidigt klargör vissa av dessa ledmotiv saker i handlingen som annars skulle vara dolda, saker som inte berÀttas med vare sig ord eller bilder utan med musik..
De dolda sjukdomarna : osteoporos och artros kvarteret Banken 1 i Visby
This Bachelor paper deals with skeletal diseases like osteoporosis and osteoarthritis. 24 medieval individuals from the block Banken 1 in Visby, Gotland were chosen for an osteological analysis. Osteoporosis affects the bone with low bone mineral density and can lead to possible fractures and Osteoarthritis is a degenerative joint disease. A DEXA reading was done at Dr. Roland Alvarssons Doctorial practice in Visby and the results from the DEXA reading showed that none of the individuals suffered from osteoporosis, but one suffered from osteopenia.
Dolda makthavare? De politiska sekreterarnas roll i Region SkÄne
I denna beskrivande studie undersöks vilka möjligheter de politiska sekreterarna i Region SkÄne har att utöva politiskt inflytande. För att undersöka detta har vi utgÄtt frÄn tre maktforum. Information och bakgrundsmaterial har frÀmst inhÀmtas genom samtalsintervjuer och en enkÀtundersökning. De politiska sekreterarna som intervjuats kommer frÄn Folkpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna ochVÀnsterpartiet. Detta för att visa hur det politiska inflytande skiljer sig mellan oppositions- och majoritetspartier.
Genus i historieundervisningen : Problem och möjligheter ur ett gymnasielÀrarperspektiv
Syftet med den hÀr uppsatsen har varit, dels att undersöka ett antal historielÀrares förstÄelse av och attityd till anvÀndandet av begreppet genus i historieundervisningen pÄ gymnasiet, dels att analysera vad jÀmstÀlldhetsmÄlen i gymnasieskolans styrdokument egentligen sÀger om be-greppet genus och om detta bör tolkas som ett direktiv att implementera genus i historieun-dervisningen. Undersökningen genomfördes i tvÄ steg. Gymnasieskolans styrdokument; skollagen, lÀ-roplanen för de frivilliga skolformerna samt Àmnesbeskrivning och kursplaner för historia A, B och C, nÀrlÀstes och analyserades utifrÄn en genusteoretisk grund. DÀrefter intervjuades sex utvalda gymnasielÀrare i historia kring begreppet genus i teori och praktik. Resultatet analyse-rades och kategoriserades dÀrefter sÄ att lÀrarnas genusmedvetenhet och attityd till anvÀndan-de av genus i historieundervisningen gick att identifiera.Styrdokumentsgranskningen visade att styrdokumenten idag inte sÀger nÄgonting expli-cit om anvÀndandet av ett genusperspektiv i historieundervisningen men att skollagens och lÀroplanens jÀmstÀlldhetsdirektiv vilar pÄ en genusteoretisk grund och dÀrmed indirekt krÀver ett genusperspektiv i den konkreta undervisningen.