Sökresultat:
330 Uppsatser om Den dolda Läroplanen - Sida 5 av 22
Produktplacering i barnfilmer : en explorativ studie
Marknadsföring till barn Àr ett mycket fascinerande Àmne och som det skrivs i motionen 2011/12: C385 (Sveriges riksdag, 2011), Àr det samhÀllets ansvar att öka medvetenheten inom dessa frÄgor. I Sverige Àr det olagligt med marknadsföring som riktar sig till barn under tolv Är. Trots detta förekommer det dolda reklambudskap i barnfilmer pÄ den svenska marknaden.MÄlet med denna studie Àr att skapa en förstÄelse och förklara begreppet produktplacering. Vi vill försöka ge en sÄ bred och komplett bild som möjligt över detta fenomen. Syftet med studien Àr att ta reda pÄ om barn kan uppmÀrksamma de dolda budskapen.
Talibanerna som organisation : En studie av strukturen pÄ styret av talibanernas organisation 2009
Sedan attacken pÄ USA 11 september 2001 har Ätskilliga rapporter skrivits om Talibanernaför att skapa underlag för styrkorna som bekÀmpar dem. Syftet med uppsatsen Àr att försökaÄskÄdliggöra en struktur pÄ styret av talibanernas organisation 2009 och förklara varför dehade denna struktur pÄ styret med utgÄngspunkt i den religiösa utbildningen. Och i och meddetta bidra till forskningslÀget om talibanerna. FrÄgestÀllningen som besvaras i uppsatsen Àr:Vilken struktur hade styret av talibanernas organisation 2009 och varför hade styret dennastruktur? Denna frÄgestÀllning löses ut av följande 2 frÄgor: FrÄga 1 - Kan strukturen pÄstyret av talibanernas organisation 2009 beskrivas med hjÀlp av en strukturellorganisationsteori? FrÄga 2 - Kan den religiösa utbildningen vara en förklaring till dennastruktur pÄ styret?Med hjÀlp av en strukturell teori om organisationers form och tvÄ sociologiska teorier sombehandlar varför mÀnniskor och grupper handlar som de gör utifrÄn deras bakgrund ska jagförsöka uppfylla uppsatsens syfte och beskriva hur strukturen pÄ styret av talibanernasorganisation sÄg ut 2009 och förklara varför den sÄg ut sÄ.Uppsatsen anvÀnder en kvalitativ metod dÀr divisionaliserad organisation, habitus och dendolda lÀroplanen anvÀnds som teorier.
Dold samÀganderÀtt : om makars ÀganderÀtt till fast egendom
PÄ 80-talet tog ett nytt rÀttsligt institut kallat dold samÀganderÀtt sin form. Institutet har vÀxt fram i praxis och innebÀr att make, trots de strikta formkraven i Jordabalken, kan anses ha samÀganderÀtt till egendom som endast den andre maken enligt köpeavtalet Àr Àgare till. Den dolda samÀganderÀtten innebÀr att den dolde samÀgaren kan krÀva att genom formenlig överlÄtelse eller dom bli insatt som öppen samÀgare i fastigheten. Innan den dolda samÀganderÀtten förvandlats till ett öppet samÀgande kan den öppne Àgaren förfoga fritt över fastigheten. Make kan hÀvda dold samÀganderÀtt för att fÄ ut mer vid en bodelning.
LÄt inget passera - Agera! En textanalys av likabehandlingsplaner kring oreflekterade krÀnkningar i grundskolan
Syfte: Erfarenheter visar att vuxnas förhÄllningssÀtt till barn kan vara av (omedveten) krÀnkande karaktÀr och ha en negativ pÄverkan pÄ elevers sjÀlvkÀnsla och identitet och dÀrmed pÄverka elevers lÀrande och kÀnsla av delaktighet. Denna form av omedvetna verbala krÀnkningar benÀmns i denna studie för dold krÀnkning. Barn i behov av sÀrskilt stöd Àr extra utsatta vilket jag har för avsikt att kritiskt granska. Syftet med studien Àr att analysera huruvida och pÄ vilket sÀtt ett antal skolors lokala likabehandlingsplaner beaktar dold krÀnkning, pÄ vilket sÀtt det omnÀmns och diskuteras som problem, huruvida det i likabehandlingsplanerna finns rutiner för hur man skall komma tillrÀtta med problemet samt i vilken mÄn det finns en specificerad ansvarsordning för detta arbete.Forskningsansats: InnehÄllsanalys utifrÄn hermeneutisk tolkning. Denna studie Àr en kvalitativ innehÄllslig dokumentstudie dÀr sprÄket ses som en del i ett socialt system.
Den dolda genusordningen pÄ museer. En studie kring museers arbete utifrÄn genusperspektiv.
SammanfattningMuseer har till uppgift att dokumentera, forska och samla in mÀnniskans och naturens lÀmningar för att berika kulturarvet och bidra med ny kunskap. FrÄgan Àr vad det Àr för kunskap som förmedlas och vad det Àr som vÀljs att ta med i kulturarvet. Denna uppsats syftar till att lyfta fram diskussionen kring huruvida kulturarvet och kunskapsförmedlingen Àr könsneutral och hur den dolda genuskonstruktionen speglas i utstÀllningarna samt att studera hur ett genusperspektiv anvÀnds och integreras pÄ Tekniska Museet i Stockholm och Malmö Museer. Som empiriskt underlag ligger kvalitativa intervjuer med sammanlagt 8 representanter frÄn bÄda museerna. Den teoretiska basen bestÄr av teorier kring kultur, kulturarv och genus.
SamhÀllssynen bakom frÄgorna : en studie om den dolda samhÀllssynen i tre lÀroböcken för gymnasiekursen Svenska B
Studien Àr en litteraturstudie som jÀmför tre lÀroböcker i gymnasiekursen Svenska B och hur dessa behandlar skönlitteratur. FrÀmst Àr det lÀroböckernas elevfrÄgor till skönlitteraturen som ligger till grund för undersökningen. Om man ser till elevfrÄgornas utformning behandlar de tre lÀroböckerna skönlitteratur pÄ likartade sÀtt. Eleverna trÀnas i att koppla skönlitteraturen bÄde till det samhÀlle de lever i och det samhÀlle texterna uppkom i. Det finns dock en skillnad i hur lÀroböckerna presenterar författarna till de utvalda texterna.
Genus i historieundervisningen : Problem och möjligheter ur ett gymnasielÀrarperspektiv
Syftet med den hÀr uppsatsen har varit, dels att undersöka ett antal historielÀrares förstÄelse av och attityd till anvÀndandet av begreppet genus i historieundervisningen pÄ gymnasiet, dels att analysera vad jÀmstÀlldhetsmÄlen i gymnasieskolans styrdokument egentligen sÀger om be-greppet genus och om detta bör tolkas som ett direktiv att implementera genus i historieun-dervisningen. Undersökningen genomfördes i tvÄ steg. Gymnasieskolans styrdokument; skollagen, lÀ-roplanen för de frivilliga skolformerna samt Àmnesbeskrivning och kursplaner för historia A, B och C, nÀrlÀstes och analyserades utifrÄn en genusteoretisk grund. DÀrefter intervjuades sex utvalda gymnasielÀrare i historia kring begreppet genus i teori och praktik. Resultatet analyse-rades och kategoriserades dÀrefter sÄ att lÀrarnas genusmedvetenhet och attityd till anvÀndan-de av genus i historieundervisningen gick att identifiera.Styrdokumentsgranskningen visade att styrdokumenten idag inte sÀger nÄgonting expli-cit om anvÀndandet av ett genusperspektiv i historieundervisningen men att skollagens och lÀroplanens jÀmstÀlldhetsdirektiv vilar pÄ en genusteoretisk grund och dÀrmed indirekt krÀver ett genusperspektiv i den konkreta undervisningen.
Matematik i en sagobok : Hur pedagogen ÄskÄdliggör matematiken i en sagobok för barn i förskola/förskoleklass
Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken matematik som finns i en sagobok. Vi har observerat hur pedagoger kan anvÀnda en sagobok som underlag för att ÄskÄdliggöra matematiken för barn i förskola/förskoleklass. För att ta reda vilken matematik pedagogerna ÄskÄdliggör filmade vi pedagogernas sagolÀsning och anvÀnde en matematisk observationsguide. Dessutom fick pedagogerna strukturerade intervjufrÄgor att svara pÄ. Resultatet visar att pedagogerna inte alltid ÄskÄdliggör matematiken enbart med matematiska begrepp utan att de Àven anvÀnder ton- och röstlÀgen, mimik och kroppssprÄk för att ÄskÄdliggöra matematiken.
En analys av ledmotivens narrativa funktioner i filmen Sagan om Ringen
I denna uppsats som i sin allra enklaste form Àr en analys av ledmotivsanvÀndningen i filmen Sagan om Ringen ville jag ta reda pÄ vilka olika narrativa funktioner dessa ledmotiv kan ha. Genom att jag genomförde en analys dÀr jag sÄg filmen i kronologisk ordning och tittade pÄ tvÄ slumpmÀssigt utvalda ledmotiv och deras berÀttande funktioner kom jag fram till att ledmotiven verkligen har en central roll i filmens musikaliska struktur. Ledmotiven anvÀnds föra att underbygga den fortskridande handlingen och hjÀlpa publiken följa med i denna. Samtidigt klargör vissa av dessa ledmotiv saker i handlingen som annars skulle vara dolda, saker som inte berÀttas med vare sig ord eller bilder utan med musik..
De dolda sjukdomarna : osteoporos och artros kvarteret Banken 1 i Visby
This Bachelor paper deals with skeletal diseases like osteoporosis and osteoarthritis. 24 medieval individuals from the block Banken 1 in Visby, Gotland were chosen for an osteological analysis. Osteoporosis affects the bone with low bone mineral density and can lead to possible fractures and Osteoarthritis is a degenerative joint disease. A DEXA reading was done at Dr. Roland Alvarssons Doctorial practice in Visby and the results from the DEXA reading showed that none of the individuals suffered from osteoporosis, but one suffered from osteopenia.
Att fr?mja barns spr?kliga f?rst?else - en fenomenografisk studie om f?rskoll?rares uppfattningar av h?gl?sning med boksamtal i f?rskolan
I l?roplanen f?r f?rskolan kan man l?sa att ?Barnen ska erbjudas en stimulerande milj? d?r de f?r f?ruts?ttningar att utveckla sitt spr?k genom att lyssna till h?gl?sning och samtala om litteratur och andra texter.? (L?roplan f?r f?rskolan, Lpf?, 2018 s. 8). Syftet med den h?r studien ?r att unders?ka f?rskoll?rares uppfattningar av h?gl?sning med boksamtal som medel f?r att berika och fr?mja barns spr?kliga f?rst?else i f?rskolan och vidare vad f?rskoll?rare ser som gynnsamma didaktiska strategier.
Unders?kningen ?r kvalitativ och bygger p? intervjuer av f?rskoll?rare.
Fritidshemmet och leken
Vad ?r lek i fritidshemmet och hur ska de vuxna arbeta med den? I b?de l?roplanen och tillh?rande kommentarmaterial beskrivs leken som viktig, men inte vad lek som begrepp inneb?r och hur vuxna ska f?rh?lla sig till den i praktiken. I tidigare forskning framkommer att vuxnas deltagande i barnens lekar ger m?nga f?rdelar som exempelvis f?rb?ttrad social f?rm?ga bland barnen. Det ledde oss till att unders?ka om detta st?mmer ?verens med verkligheten.
Denna empiriska studie belyser hur vuxnas deltagande i lek p?verkar relationer och det sociala klimatet p? fritidshemmet.
Dolda makthavare? De politiska sekreterarnas roll i Region SkÄne
I denna beskrivande studie undersöks vilka möjligheter de politiska sekreterarna i Region SkÄne har att utöva politiskt inflytande. För att undersöka detta har vi utgÄtt frÄn tre maktforum. Information och bakgrundsmaterial har frÀmst inhÀmtas genom samtalsintervjuer och en enkÀtundersökning. De politiska sekreterarna som intervjuats kommer frÄn Folkpartiet, Miljöpartiet, Socialdemokraterna ochVÀnsterpartiet. Detta för att visa hur det politiska inflytande skiljer sig mellan oppositions- och majoritetspartier.
Inflytande och makt i f?rskolans m?ltids- och samlingssituationer.
Syftet med studien ?r att unders?ka barns m?jligheter till inflytande i f?rskolan och p? vilka s?tt dessa m?jligheter skapas i verksamheten, n?rmare best?mt i m?ltids- och samlingssituationer. Intresset ligger ?ven i att ta reda p? hur makt kommer till uttryck i interaktionen mellan barn och f?rskoll?rare, samt hur maktaspekten blir relevant i f?rh?llande till barns inflytande. Syftet motiveras utifr?n Barnkonventionen artikel 12 (UNICEF Sverige, 2018, s.
IT-outsourcing ? dolda kostnader
Many corporations turn to IT-outsourcing to focus more on their core competence or to cut the IT-budget. There is one caveat, the costs presented at a first glance does not always present the entire truth. Instead the costs run deeper and so-called hidden costs exist beyond the contractual cost. Reducing these hidden costs may very well be crucial to the entire IT-outsourcing endeavor. However many firms are not aware of these costs and as such they have a reduced chance of success.