Sök:

Den dolda genusordningen på museer. En studie kring museers arbete utifrån genusperspektiv.


SammanfattningMuseer har till uppgift att dokumentera, forska och samla in människans och naturens lämningar för att berika kulturarvet och bidra med ny kunskap. Frågan är vad det är för kunskap som förmedlas och vad det är som väljs att ta med i kulturarvet. Denna uppsats syftar till att lyfta fram diskussionen kring huruvida kulturarvet och kunskapsförmedlingen är könsneutral och hur den dolda genuskonstruktionen speglas i utställningarna samt att studera hur ett genusperspektiv används och integreras på Tekniska Museet i Stockholm och Malmö Museer. Som empiriskt underlag ligger kvalitativa intervjuer med sammanlagt 8 representanter från båda museerna. Den teoretiska basen består av teorier kring kultur, kulturarv och genus. Det som framkommer i studien är att det finns en problematik kring kulturarvet, där föremålen presenterar en vinklad bild av historieframställningen, samt att genusfrågor inte tas i någon större beaktning på museerna och har svårt att integreras i verksamhet.NyckelordMuseer, Malmö Museer, Tekniska Museet, Genus, Kulturarv, Paradoxer, HistorieberättandeAbstractThe tasks of museums are to document, research and collect the remains of human kind and nature in order to enrich the cultural heritage and contribute new knowledge. The question is what kind of knowledge is being communicated and what is selected to be a part of the cultural heritage. The purpose of this paper is to lift the discussion regarding if the cultural heritage and communication of knowledge is gender neutral and how the hidden gender construction is mirrored in the exhibits, as well as studying how a gender perspective is used and integrated at the National Museum of Science and Technology in Stockholm and Malmö Museums. My empirical foundation consists of interviews with a total of eight representatives from both museums. My theoretical foundation consists of theories surrounding culture, cultural heritage, and gender. That which emerges in the study is that there is a complex of problems surrounding the cultural heritage where the objects present a biased view of the historical description, as well as that questions surrounding gender are largely not taken into account at the museums and have trouble being integrated in the activity.KeywordsMuseums, Malmö Museums ( Malmö Museer) , National Museum of Science and Technology (Tekniska museet), gender, cultural heritage, paradoxes, the telling of history

Författare

Marie Pegelow

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Centrum för genusvetenskap

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..