Sök:

Kreativitet

vad är det? En studie kring begreppet kreativitet inom skolslo?jden


Begreppet kreativitet omna?mns vid flertalet tillfa?llen i la?roplanen fo?r grundskolan, fo?reskoleklassen och fritidshemmet (Lgr 11). Det redogo?rs dock inte fo?r na?gon definition av begreppet. Denna studie syftar till att lyfta begreppet kreativitet och fo?rso?ka finna definitioner av begreppet, dels ur ett generellt perspektiv och dels ur ett slo?jdspecifikt perspektiv. Dessutom beskrivs hur man kan arbeta med kreativitet i skolslo?jden.Studien utgo?rs av en begreppsanalys da?r forskningslitteratur inom psykologi, pedagogik och slo?jd studerats fo?r att finna definitioner av begreppet kreativitet.Resultatet visar att det inte finns na?gon entydig definition av begreppet kreativitet, varken inom psykologin eller inom slo?jdforskningen. Det resultat som framkom var att kreativitet a?r kontextbundet och beho?ver definieras utifra?n det sammanhang da?r det uppkommer. Kreativitet inneba?r, bland annat, att redan fo?rva?rvda kunskaper och erfarenheter kombineras fo?r att skapa na?got nytt. Det beskrivs hur en person inte kan skapa vare sig i eller med vakuum. Fo?r att en ide? skall komma att klassas som kreativ redogo?r vissa forskare fo?r hur ide?n beho?ver vara anva?ndbar och ny fo?r en grupp ma?nniskor. Andra forskare redogo?r fo?r kreativitet ur ett individuellt perspektiv da?r ide?n enbart beho?ver uppfattas som kreativ av en enskild individ. Fo?r att gynna kreativiteten i skolslo?jden kra?vs det att klassrumsklimatet a?r o?ppet fo?r risktagande, analyserande, pro?vande, ompro?vande av ide?er, samt diskussion kring den enskilde elevens skapande. 

Författare

Rebecca Bejbom

Lärosäte och institution

Linköpings universitet/Linköpings universitet/Institutionen för kultur och kommunikationUtbildningsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..