Sök:

Datorn som hjälpmedel - Ett kreativt reskap, en distraktion eller en väldigt dyr skrivmaskin?


Skolverket skriver i den senaste la?roplanen (LGR11) att skolan ska ansvara fo?r att varje elev efter genomga?ngen grundskola kan anva?nda modern teknik fo?r bland annat informationsso?kning, kommunikation och skapande. Vad man da?remot inte skriver a?r hur eller varfo?r? I denna uppsats underso?ker jag varfo?r datorn a?r va?sentlig i skolan fo?r ba?de la?rare och elever. Blir datorn bara ett substitut fo?r skrivboken eller ger den elever nya mo?jligheter att ba?de so?ka och presentera kunskap och uppgifter? Eller blir datorn kanske bara ytterligare en distraktion sa? som mobiltelefonen eller kompisen bredvid? Samt ifall datorn har fo?ra?ndrat undervisningen eller om den ma?ste fo?ra?ndras? Detta underso?ktes genom intervjuer med la?rare och skolledare tva? ho?gstadieskolor, en i Malmo? och en i Lund samt en enka?tunderso?kning med elever pa? skolan i Malmo?. Resultaten visar att la?rare och skolledare ser aningen olika pa? datorns roll i skolan men att ba?da grupper ser tydliga fo?rdelar. Dessa fo?rdelar var bland annat la?ttillga?ngligheten av information via internet, men a?ven att elever har mo?jlighet att presentera kunskap och uppgifter pa? fler sa?tt a?n vad tidigare varit mo?jligt. Mo?jlig framtida forskning skulle kunna fokusera pa? hur eleverna upplever arbetet med datorn som redskap i skolan eller om resultatet av datorns anva?ndning i skolan faktiskt a?r ma?tbart eller inte.

Författare

Henning Pettersson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..