Sök:

Att rätta prov/arbeten med färger och kommentarer, - En elevutvärdering av en rättningsmetod med formativ bedömning


Sammanfattning Detta arbete a?r en elevutva?rdering av en ra?ttningsmetod da?r man anva?nder den formativa bedo?mningen ista?llet fo?r betyg och poa?ng. Genom att ra?tta med fa?rger och kommentarer samt ge eleverna tid att ra?tta de fel de bega?tt, ger man eleverna mo?jligheterna att vara delaktiga i sitt eget la?rande. Med den nya la?roplanen Lgr 11 och med ett projekt som heter BFL (bedo?mande fo?r la?rande) som startades i Lunds kommun fo?r tva? a?r sedan kom jag och en kollega i kontakt med den formativa bedo?mningen pa? ett tydligare sa?tt. Detta gjorde att vi arbetade fram en pedagogisk ide? som a?r en ra?ttningsmetod da?r man anva?nder sig av den formativa bedo?mningen i sta?llet fo?r den summativa. Vi har anva?nt oss av denna ra?ttningsmetod i va?r spanskundervisning i ungefa?r tva? a?r. Utva?rderingen som gjorts a?r baserad pa? en anonym enka?t om hur eleverna uppfattar denna ra?ttningsmetod. Det var fyra spanskklasser i a?rskurs 8 och 9 pa? ho?gstadiet som fick besvara enka?ten. Resultatet har sedan analyserats och relaterats till den formativa bedo?mningen och hur den teorin ser ut. Resultatet var mycket positivt da? en ho?g procent av eleverna a?r no?jda med metoden och ka?nner att de har utvecklats i sitt la?rande. Men det finns en del saker att fo?rba?ttra och fo?rtydliga fo?r eleverna som t.ex. att anva?nda sig mer av kamratbedo?mning i ra?ttningsarbetet och att fo?rtydliga skillnaden mellan formativ - och summativ bedo?mning sa? att eleverna fo?rsta?r varfo?r de inte fa?r ett betyg eller poa?ng pa? arbetet/provet.

Författare

Petra van Veen

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärande och samhälle

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..