Sökresultat:
330 Uppsatser om Den dolda Läroplanen - Sida 6 av 22
?Sk?rmar och p?rmar?. En etnografiskt inspirerad studie om digitala verktyg och sociala samspel f?r barns spr?kutveckling i f?rskolan.
Syftet med denna etnografiskt inspirerande studie ?r att unders?ka vilka didaktiska strategier f?rskoll?rare till?mpar i utbildningen f?r att gynna barns spr?kutveckling och sociala samspel med hj?lp av h?gl?sning genom l?rplattan. Vi valde detta ?mne d? den svenska regeringen givit Skolverket i uppdrag att se ?ver L?roplanen f?r f?rskolan och revidera den genom att ta bort kravet p? digitalisering. Detta v?ckte ett intresse hos oss att unders?ka hur man arbetar med l?rplattan i f?rskolan.
Hörapparaten : Det dolda hjÀlpmedlet?
This essay is about the history of the hearing aid in Sweden, from 1930s until today. The hearing aid as an apparatus is described, and views by the users are presented. Articles and interviews have been used as source material to answer the main questions. In the essay, people who have written the articles, and the ten users being interviewed, describe how hearing aids are used in everyday life, and how users interact with people in general and how the hearing care system treats users. Another question regards how users perceive their own hearing aids from an aesthetic perspective.
Strukturerade produkter - Aktieindexobligationer : En studie om aktieindexobligationers bestÄndsdelar, avkastning och prissÀttning
Den höga turbulensen pÄ mÄnga av vÀrldens börser de senaste Ären har ökat efterfrÄgan pÄ kapitalsÀkrade placeringar som ger möjlighet till hög avkastning men innebÀr en begrÀnsad förlustrisk. En aktieindexobligation sÀgs vara kapitalsÀkrad dÄ den Àr konstruerad med hjÀlp av en köpoption och en nollkupongobligation. Mitt syfte med denna uppsats Àr reda ut begreppet strukturerad produkt av typ aktieindexobligation och med hjÀlp av Black & Scholes modell försöka prissÀtta optionen. Detta genom att estimera den implicita volatiliteten pÄ optionen vid olika typer av aktieindexobligationer och jÀmföra med den historiska volatiliteten. DÄ den implicita volatilitet Àr avsevÀrt högre Àn den historiska volatiliteten kan slutsatsen dras att emittenter inkluderar ?dolda? marginaler i produkterna i syfte att tjÀna mer pengar..
FörhÄllandet mellan vinstöverföringsreglerna och omstruktureringssreglerna
En underprisöverlÄtelse av en tillgÄng mellan tvÄ koncernbolag kan omfattas av tvÄolika lagstiftningar. Den ena lagstiftningen utgörs av reglerna om vinstöverföringar, innefattande reglerna om öppna koncernbidrag i 2 § 3 mom SIL och reglerna om dolda vinstöverföringar. Den andra lagstiftningen utgörs av uttagsbeskattningsreglerna i 22 § anv p 1 a KL och omstruktureringsreglerna i UPL. Eftersom dessa tvÄ lagstiftningar i vissa fall föreskriver olika rÀttsföljder föreligger det i dessa situationer en regelkonkurrens. Hur denna regelkonkurrens skall lösas Àr inte klart.
Andrafiering i lÀromedel : KartlÀggning av lÀromedel ur en postkolonial teori
Skolverket och styrdokumentens vÀrdegrund formulerar vikten av att problematisera exkluderande faktorer mellan olika kulturer och etniciteter i skolan. Hur bemöter lÀromedel det uttalade mÄlet? Syftet med studien Àr att undersöka förhÄllandet mellan Vi och De i lÀromedel och dÀrmed hur framstÀllandet konstrueras och bidrar till en andrafierande diskurs. InnehÄllsanalysen utgÄr frÄn en kritisk textanalys i form av postkolonial teori dÀr sprÄkliga mönster, variationer och dolda budskap analyseras. För att bemöta studiens syfte formas kartlÀggningen kring att belysa hur icke-europeiska kulturer i lÀromedel i historia framstÀlls.
Pojkar och flickor i skolan : En studie om elevers aktiviteter och beteenden i skolan ur ett genusperspektiv
Syftet med denna studie Àr att ur ett elevperspektiv undersöka och analysera elevers beteenden och aktiviteter i klassrummet och pÄ rasten som ett uttryck för hur en genusordning och en ?dold? lÀroplan och hÀrskarteknikerna sÄvÀl befÀsts och förstÀrks samt förÀndras och överskrids. Denna studie bygger pÄ observationer av och intervjuer med tio elever i Är tre. Resultatet visar pÄ att det förekommer bÄde aktiviteter och beteenden som Àr ett uttryck för en genusordning, ?dold? lÀroplan och hÀrskartekniker bÄde pÄ rasten och i klassrummet.
Synliggör din dolda kompetens! : NÄgra kommuners syn pÄ flyktingars kompetens bedömning
Kommunerna i Stockholms lÀns nordöstra del har börjat med ett projekt för att fler flyktingar snabbare skall nÄ en högre sjÀlvförsörjningsgrad och delaktighet i samhÀllet. Syftet var att undersöka hur nordostkommunerna analyserar och bedömer nyanlÀnda flyktingars kompetens samt söka finna ut hur de kan förbÀttra sina verktyg för analys och bedömning. Kvalitativ metod har anvÀnts och sju intervjuer har genomförts. Av resultatet framkom att nordostkommunerna arbetar med kompetenskartlÀggning informellt och med yrkesbedömning genom tre mÄnader praktik pÄ arbetsplats. Men de saknar instrument och verktyg som kan vara ett stöd att nÄ projektets ÀndamÄl.
Sinnesmarknadsföring : Servicelandskapets konkurrensmedel inom modebranschen
Hur anvÀnder klÀdföretag sinnesmarknadsföring som konkurrens-medel i sitt servicelandskap? SyfteStudera mer ingÄende och skapa en förstÄelse för hur sinnesmark-nadsföring appliceras i servicelandskap hos detaljhandlare i mo-debranschen som ett konkurrensmedel samt hur de kan förmedla en konsumentupplevelse. MetodStudien bygger pÄ en kvalitativ metodik med deduktiv ansats samt ostrukturerade intervjuer och dolda observationer.SlutsatsSinnesmarknadsföring kan anvÀndas för att sÀrskilja sig gentemot konkurrenterna dÄ anvÀndningen av sinnena sker pÄ ett annorlunda och sÀrskiljande sÀtt. KlÀdbutikerna behöver ej aktivera alla sin-nena för att förmedla en upplevelse men att en anvÀndning av alla sinnena skapar en större konkurrensfördel. MÀnniskans fem sinnen synen, kÀnseln, hörseln, lukten och smaken kan anvÀndas och ak-tiveras pÄ fler olika sÀtt i ett servicelandskap för att förmedla nÄgot utöver produkterna..
Om friskrivningsklausuler vid fastighetsköp
Vid en fastighetsförsÀljning Àr utgÄngspunkten att det Àr sÀljaren som ansvarar för eventuella dolda fel i fastigheten. Dessa fel kan vara omfattande och visa sig lÄngt efter avtalsslutet, vilket kan vara förödande för sÀljaren. Vi har dÀrför utrett vilka möjligheter sÀljaren har att friskriva sig frÄn ansvar för dessa fel. Eftersom att det inte finns nÄgon lagreglering gÀllande friskrivningsklausuler har vi studerat förarbetena till JB 4 kap 19§, doktrin och framförallt HD:s praxis pÄ omrÄdet för att ta reda pÄ vilka krav man i dessa rÀttskÀllor stÀller pÄ en giltig friskrivningsklausul. Det vi sammanfattningsvis kan konstatera Àr att sÀljaren har stora möjligheter att friskriva sig frÄn ansvar, sÄ lÀnge som klausulen intas och utformas pÄ korrekt sÀtt.
Verklighetsförankrad sÀkerhetskultur
Varje dag begÄs misstag utav mÀnniskor. För piloter kan dessa misstag bli fatala. LÀnge har man vid flygolyckor endast sett till de direkta misstag som blivit begÄngna och pÄ sÄ sÀtt skaffat sig en syndabock. I detta arbete kan dock vikten av att uppmÀrksamma faktorer som varit bakomliggande i organisationen pÄvisas. DÄ en olycka intrÀffar skiljer man mellan osÀkra handlingar och latenta förhÄllanden.
Eurons dolda agenda Hur externa faktorer kan förklara skapandet av EMU
The aim of the thesis is to highlight external factors to explain why the EMU was created. The external factor considered here is the monetary policy of the United States, which often conflicted with European interests. The statistical data in the thesis, as well as previous research, show that even though the EU economically in many ways had become an equal partner of the US during the second half of the 20th century, the union still faced US influence and dependence.The results of the thesis can be explained with neorealist theories on power measured as an actor's distribution of capabilities and balancing of power. An actor that is equipped with the world's leading currency is more independent from others. Other actors, on the other hand, become increasingly dependent on the major currency and the policy of its owner.
HÄllbar utveckling mot en skola för alla? En etnografiskt inspirerad fallstudie av entreprenöriellt lÀrande
SyfteSyftet med studien var att, ur ett specialpedagogiskt perspektiv, belysa ett skolutvecklingsar-bete mot entreprenöriellt lÀrande. Det som studerats Àr hur entreprenöriellt lÀrande Àr initierat och implementerat pÄ skolan, vad som kÀnnetecknar entreprenöriellt lÀrande samt hur special-lÀrare, pedagoger och elever uppfattar det förÀndrade arbetssÀttet. I studien stÀlldes ocksÄ frÄ-gan om det finns nÄgot som tyder pÄ att entreprenöriellt lÀrande kan leda mot en skola för alla.TeoriOmrÄden dÀr litteratur belyses Àr skolutveckling, lÀrande i ett sociokulturellt perspektiv, ent-reprenöriellt lÀrande samt litteratur kring elever i behov av sÀrskilt stöd innefattande litteratur om den dolda lÀroplanen och en skola för alla, samt litteratur kring specialpedagogiskt stöd.MetodForskningsansatsen Àr etnografiskt inspirerad och de metoder som anvÀnts Àr en fokusgrupp-sintervju med skolans speciallÀrare, en gruppintervju med representanter frÄn skolan arbets-lag, samt tvÄ veckors deltagande observation. Empirin bestÄr av tvÄ bandinspelade intervjuer, informella intervjuer samt anteckningar frÄn observationer och dagbok. Vidare förekommer dokument sÄsom bedömningsmatris, riskanalys, tjÀnstefördelning, utvÀrderingar och ett elev-schema.
VÀrdering av IT-investeringar : en metodik för att underlÀtta bedömningen av IT-investeringar
IT-investeringar har under senare Är blivit allt viktigare, och idag berör de i stort samtliga organisationer. För att bedöma mer traditionella investeringar finns det mÄnga olika metoder, och organisationer har betydande erfarenhet inom omrÄdet. Vad det gÀller IT-investeringar tillkommer dock flera problem, vilket försvÄrar möjligheten att genomföra en ekonomisk vÀrdering. Framförallt Àr det mycket svÄrt att identifiera vilka effekter, positiva eller negativa, som investeringen för med sig. Vidare kan det vara ett problem att vÀrdera dessa dÄ mÄnga av dem kan vara av mjuk, och kvalitativ art.Trots att IT-investeringar har blivit allt viktigare för SMHI saknar organisationen, precis som mÄnga andra organisationer, en konsekvent metodik för att bedöma dessa investeringar.
?r f?rskoleklassen f?r alla barn? - En kvalitativ forskningsstudie av l?rares uttryckta uppfattningar om hur f?rskoleklassens obligatoriska etablering i grundskolan p?verkat skolg?ngen f?r elever som har koncentrationssv?righeter
F?rskoleklassen har tidigare setts som en bro mellan f?rskola och skola och som en ?verg?ng
f?r barn in i skolv?rlden. Sedan drygt fem ?r tillbaka ?r f?rskoleklassen obligatorisk f?r alla
barn och ?ven f?rskoleklassens l?roplan har ?ndrats fr?n att tillh?ra f?rskolan till att nu vara
en del av grundskolan. Det h?r har ocks? medf?rt mer krav f?r b?de elever och pedagoger
vilket mynnat ut i b?de positiva och negativa konsekvenser.
Den h?r studien har som syfte att bidra med kunskap om hur l?rare i f?rskoleklass ser p?
sitt uppdrag och vilka specialpedagogiska anpassningar de g?r i sin undervisning f?r
barn som har koncentrationssv?righeter.
Den dolda samÀganderÀtten : ? En avvÀgning mellan olika intressen
Varje Är tar tvÄ sjökaptensprogram, ett fyraÄrigt program med fartygsförlagd utbildning och ett treÄrigt program som krÀver att studenten har tidigare erfarenhet av arbete som matros, examen frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar. Syftet med denna studie var att undersöka hur de nyutexaminerade styrmÀnnen upplevde sin första tid i yrket som styrman, om de hade de nödvÀndiga förkunskaperna för att klara av sitt jobb och om det skilde sig mellan styrmÀnnen frÄn de olika programmen. För att undersöka detta anvÀndes en kvalitativ metod dÀr personliga intervjuer genomfördes. Tio styrmÀn, fem frÄn varje program, som tagit examen frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar vÄren 2012 valdes slumpvis ut för intervjuer. Resultatet frÄn intervjuerna visade att styrmÀnnen var nöjda med sina förkunskaper frÄn Sjöfartshögskolan i Kalmar.