Sök:

Sökresultat:

5875 Uppsatser om Bilförares uppfattning - Sida 8 av 392

AIS vs. Radar : En undersökning om aktiva befÀls Äsikter och uppfattning berörande AIS och radar

Arbetet Àr en fallstudie om aktiva nautikers instÀllning till anvÀndandet av AIS och radar ur en navigatorisk synpunkt. Syftet var att fÄ en uppfattning om hur ett av de nyaste elektroniska hjÀlpmedlen stÄr sig mot ett av de mer inarbetade och beprövade instrumenten som finns ombord pÄ dagens kommersiella fartyg.För att kunna fÄ en uppfattning om vad nautikerna ansÄg utfördes intervjuer ombord pÄ ett svenskt fartyg. FrÄgorna som stÀlldes var samma för bÄde AIS och radar för att datan skulle bli jÀmförbara. De slutsatser som drogs var att AIS som fristÄende system inte Ànnu Àr nÄgot som dagens nautiker litar pÄ. DÄ radarn togs upp till diskussion var mönstret tydligt att systemet ansÄgs ha hög tillförlitlighet samt att nautikerna nÀst efter sina egna ögon litar mest pÄ radarn bland de navigatoriska hjÀlpmedlen.

Att arbeta med förÀndring : Na?gra svenskla?rares tankar kring deras sa?tt att arbeta med Lgr 11

Tidigare forskning visar att fo?r att en skolreform ska fa? genomslag i praktiken ma?ste la?raren ses som en nyckelfaktor. La?rarna ma?ste fo?rsta? varfo?r reformen genomfo?rs och de ma?ste fa? tid och utrymme att implementera skolreformen i skolans vardag. Syftet med min underso?kning a?r att se hur la?rare fo?ra?ndrat sitt arbetssa?tt sedan info?randet av Lgr 11 och vilka uppfattningar la?rarna har kring den nya la?roplanen.

SkolÄr 4 elevers uppfattning av likhetstecknet och lÀroböckernas framstÀllning

Syftet med denna studie var att undersöka skolÄr 4 elevers förstÄelse av likhetstecknet. Vi ville Àven studera hur symbolen presenteras i elevernas lÀroböcker och mot bakgrund av tidigare forskning diskutera hur detta kan pÄverka deras förstÄelse av begreppet. I studien anvÀnde vi oss av tre insamlingsmetoder: en kvantitativ undersökning, kvalitativa intervjuer och en textanalys av lÀroböcker för skolÄr 3 och 4. VÄr undersökning visar att Àven om eleverna uppvisar bra förstÄelse av likhetstecknet nÀr de löser uppgifter av strukturell typ, har de svÄrigheter med att muntligt beskriva likhetstecknets funktion. Textanalysen synliggör att andelen utsagor av operationell typ som framhÀvs i lÀroböckerna för Äk 3 minskar betydligt i lÀroböckerna för Äk 4.

Hur bedo?ms naturvetenskapligt arbetssÀtt pÄ kemilaborationer?

Naturvetenskapsprogrammet pa? gymnasiet ska verka fo?r att eleverna o?vas i ett naturvetenskapligt arbetssa?tt. Laborationer a?r en stor del i ett naturvetenskapligt arbetssa?tt, och da?rfo?r a?r det intressant att studera hur la?rare bedo?mer detta under laborationer. Arbetets syfte var att underso?ka na?gra kemila?rares bedo?mning av naturvetenskapligt arbetssa?tt under kemilaborationer.

AutismspektrumtillstÄnd och lÀs-och skrivsvÄrigheter : Fyra lÀrares uppfattningar om elevers lÀs-och skrivproblematik

Denna studie handlar om na?gra gymnasiela?rares uppfattningar om integrerade elever som har en dokumenterad autismspektrumtillsta?nd samt la?s-och skrivproblematik. Studien har en kvalitativ utga?ngspunkt och underso?kningen a?r baserad pa? halvstrukturerade intervjuer med fyra pedagoger som arbetar pa? olika gymnasier i so?dra Sverige. Resultatet visar att ma?nga av dessa elever klarar sig relativt bra na?r de fa?r hja?lp genom olika anpassningar som go?rs i klassrummet.

Uppdragsbrev enligt den nya revisionsstandarden - Hur uppfattas uppdragsbrevet bland revisorer och firmatecknare?

Är det sĂ„ att revisorer och firmatecknare upplever att villkoren för revisionsuppdraget har definierats tydligare p.g.a. införandet av uppdragsbrev? Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om auktoriserade och godkĂ€nda revisorers uppfattning skiljer sig frĂ„n firmatecknares för de smĂ„ aktiebolagen, med avseende pĂ„ uppdragsbrevets innebörd. Slutligen förklara de faktorer som möjligen pĂ„verkar.Uppsatsen genomfördes med ett positivistiskt synsĂ€tt och en deduktiv undersökningsansats. MĂ„lsĂ€ttningen var att hela tiden förhĂ„lla oss objektiva och pĂ„ ett öppet och oberoende sĂ€tt samla in kunskap.

"Vi gör det hÀr ihop och ÀndÄ ska jag visa dig": Duetten ? ett medel fo?r sÄnglig utveckling?

Syftet med denna studie a?r att underso?ka sa?ngla?rares uppfattningar om huruvida duettsa?ng med deras elever bidrar till elevers sa?ngliga utveckling, na?got som engagerar oss som snart utexaminerade sa?ngla?rare. Den teoretiska utga?ngspunkten a?terfinns i det sociokulturella perspektivet da?r ma?starla?ra och la?rostilar inkluderas. Det hermeneutiska fo?rha?llningssa?ttet genomsyrar underso?kningen.

Betyg och bedömning : i teorin och praktiken

Syftet med uppsatsen Àr att studera vilken uppfattning elever i Ärskurs nio pÄ en skola i Mellan-sverige har kring betyg och bedömning. Metoden som anvÀnds Àr en enkÀtundersökning dÀr eleverna fyller i bÄde kvantitativa och kvalitativa frÄgor. Undersökningens resultat visar att eleverna tror att det Àr frÀmst deras beteende och hur de Àr som elev som Àr avgörande för vilket betyg de fÄr. Betyg, enligt eleverna i denna undersökning, handlar om hur man Àr som elev och vad man gör som elev. Det kumskapsrelaterade betygsystemet Àr inte vÀl förankrat bland dessa elever..

HÄllbart företagande : miljöanpassning och avfallshantering hos smÄföretag i Sandvikens kommun

Syftet med min underso?kning var att studera studenters och la?rares uppfattningar av den flexibla utbildningen. Detta har la?nge varit ett intresseomra?de fo?r mig. Eftersom jag har erfarenheter av flexibel utbildning sa? underla?ttade det fo?r mitt arbetssa?tt genom uppsatsen.Fo?r att fo?rsta? grunden till flexibel utbildning behandlades distansutbildningens historia i bakgrundskapitlet och da?r kno?t an till hur informations- och kommunikationsteknologi kan anva?ndas i va?r tid fo?r att sto?dja denna form av utbildning.Detta genomfo?rdes med den fenomenografiska ansatsen som forskningsmetod.

Inkludering p? lika villkor ? En studie om f?rskoll?rares uppfattningar av fenomenet inkludering

Syftet med den h?r kvalitativa studien ?r att unders?ka p? vilket s?tt f?rskoll?rare uppfattar inkludering av barn i behov av s?rskilt st?d. Genom intervjuer med f?rskoll?rare sammanst?ller vi deras utsagor och kopplar det med tidigare forskning. De fr?gor som arbetet vilar p? ?r hur inkludering uppfattas av f?rskoll?rare och vilka m?jligheter det finns f?r inkludering.

Uppdragsbrev enligt den nya revisionsstandarden - Hur uppfattas uppdragsbrevet bland revisorer och firmatecknare?

Är det sĂ„ att revisorer och firmatecknare upplever att villkoren för revisionsuppdraget har definierats tydligare p.g.a. införandet av uppdragsbrev? Syftet med uppsatsen har varit att undersöka om auktoriserade och godkĂ€nda revisorers uppfattning skiljer sig frĂ„n firmatecknares för de smĂ„ aktiebolagen, med avseende pĂ„ uppdragsbrevets innebörd. Slutligen förklara de faktorer som möjligen pĂ„verkar. Uppsatsen genomfördes med ett positivistiskt synsĂ€tt och en deduktiv undersökningsansats. MĂ„lsĂ€ttningen var att hela tiden förhĂ„lla oss objektiva och pĂ„ ett öppet och oberoende sĂ€tt samla in kunskap.

I huvudet pÄ en friskolelÀrare

Syftet med vÄrt arbete Àr att skapa en djupare förstÄelse för friskolelÀrarnas eget perspektiv pÄ sin arbetssituation genom att undersöka vilka faktorer som gör att man trivs pÄ sin arbetsplats. VÄra huvudsakliga frÄgestÀllningar har varit: Hur ser friskolelÀrarna pÄ sin kompetens och möjlighet att vara delaktig i verksamheten? Vilken uppfattning har friskolelÀrarna pÄ sin arbetssituation? Hur definierar friskolelÀrarna sin lÀraridentitet? Genom djupintervjuer visar resultatet av vÄrt arbete att de lÀrare vi intervjuade Àr glada, har en hög uppfattning om sin Àmneskompetens och trivs pÄ sina arbetsplatser..

Demokrati i förskolan-En studie om pedagogernas arbetsÀtt och barnens uppfattning kring demokrati och inflytande

Syftet med examensarbeten Àr att undersöka demokrati- och inflytande frÄgor. Vi har valt att fokusera pÄ pedagogernas arbetssÀtt och Àven pÄ barnens uppfattning om demokrati och inflytande i den dagliga verksamheten. DÀrför kommer vi att utgÄ frÄn barnperspektiv och barns perspektiv. Studien avgrÀnsas till en undersökning pÄ tvÄ förskolor. Vi har följande frÄgestÀllningar: #1; Hur ser pedagogerna pÄ barns inflytande och delaktighet i förskolorna? #1; PÄ vilket sett fÄr barnen möjlighet att pÄverka och vara delaktiga i den dagliga verksamheten? #1; Vilken uppfattning om demokrati och inflytande har barnen pÄ de undersökta förskolorna? Vi har anvÀnt oss av kvalitativa metoder och genomfört vÄr undersökning pÄ tvÄ förskolor som tillhör vÄra partneromrÄden.

Kompetensutveckling för en skola för alla. LÀrares uppfattning om kompetensutveckling kring elever i behov av sÀrskilt stöd

Syftet med arbetet Àr att undersöka om lÀrares uppfattning Àr att de fÄr meningsfull kompetensutveckling kring elever i behov av sÀrskilt stöd. Arbetet ger en översikt av tidigare forskning kring kompetensutveckling. Med hjÀlp av enkÀtundersökning ville jag beskriva lÀrares uppfattning om kompetensutvecklingens tre huvudkomponenter; bakgrund, process och ut-fall, skapar förutsÀttningar för meningsfull kompetensutveckling kring ele-ver i behov av sÀrskilt stöd. Sammanfattningsvis pekar resultatet pÄ att fÄ lÀrare uppfattar den kollektiva kompetensutvecklingen kring elever i behov av sÀrskilt stöd som menings-full, medan den individuella kompetensutvecklingen upplevs som menings-full av majoriteten. Resultatet visar ocksÄ att det Àr ovanligt med kompe-tensutveckling kring elever i behov av sÀrskilt stöd..

Kvart i tolv : Mötet med barnböcker i förskolan

Fo?religgande uppsats handlar om den tysta kommunikationen som gestaltas i klassrum av la?rare och elever i skolan. Syftet har varit att utifra?n tre valda aspekter; tyst kunskap, tysta relationer och tysta redskap analysera och kartla?gga den tysta kommunikationens uttryck. Genom en systematisk litteraturstudie besvaras fra?gesta?llningar ro?rande vardera ovan na?mnda aspekter na?mligen; Hur kan tyst kunskap komma till uttryck hos la?rare, vad kan ske i tysta relationer mellan la?rare ? elev och elev ? elev samt vad kan kropp respektive miljo? som redskap ha fo?r betydelse fo?r kommunikationen.

<- FöregÄende sida 8 NÀsta sida ->