Sökresultat:
5875 Uppsatser om Bilförares uppfattning - Sida 7 av 392
?Sjuksköterskestudenters uppfattning om alternativ medicin
Forskning visar att alternativ medicin Ă€r en allt mer vanlig behandlingsform. Madeleine Leiningers omvĂ„rdnadsteori om kulturrelaterad omvĂ„rdnad har tillĂ€mpats till Ă€mnet alternativ medicin. Syftet med studien var att beskriva sjuksköterskestudenters uppfattning om alternativ medicin. Studien var en deskriptiv tvĂ€rsnittsstudie med kvalitativ ansats. Sex studenter frĂ„n termin fem pĂ„ Ărebro universitet har intervjuats om deras uppfattning om alternativ medicin.
Barn och datorn-barns uppfattning om datorer och pÄverkan av dataspel i hemmet och i skolan
Detta examensarbete försöker belysa barns uppfattning om datorn och hur barns lekar pÄverkas av dataspel. Vidare avser rapporten att kartlÀgga vilken typ av dataspel som Àr barnens favoriter och om pojkar och flickor har olika uppfattning om datorer och dataspel. Rapporten skall ocksÄ belysa kriterier för att skaffa dataspel/program till fritidshem och klass 0-1 samt vad berörd personal tycker om detta.Som metod har jag anvÀnt en intervjuundersökning med 12 barn i Äldern sex till tio Är. Jag har ocksÄ intervjuat fyra av personalen vid fritidshem och klass 0-1.Resultatet visar att barn har en klar uppfattning om vad en dator Àr. Inget av barnen i undersökningen upplever datorn som konstig eller onaturlig.
Hot och vÄlds pÄverkan pÄ omvÄrdnaden En empirisk studie om akutsjuksköterskors uppfattning av hotfulla och vÄldsamma patienter
Andersson, A & Juhlin, K. Hot och vÄlds pÄverkan pÄ omvÄrdnaden. En empirisk studie om akutsjuksköterskors uppfattning av hotfulla och vÄldsamma patienter. Examensarbete i omvÄrdnad 10 poÀng. Malmö högskola: HÀlsa och SamhÀlle, UtbildningsomrÄde omvÄrdnad, 2005.
Sambandet mellan motivation och lÀsförstÄelse hos andrasprÄksinlÀrare : En studie av vuxnas inlÀrande av svenska som andrasprÄk
Denna studie a?r en fo?rdjupning i huruvida motivation pa?verkar andraspra?ksinla?raresresultat i la?sning. Gardner och Lamberts (1972) ursprungsmodell fo?r motivationsstudier har fungerat som underlag i denna underso?kning som har utfo?rts pa? en grupp vuxna L2- inla?rare av svenska som i nula?get studerar pa? SFI, kurs C och D. Fra?gesta?llningen a?r huruvida elever med ho?g motivation uppna?r ba?ttre resultat pa? la?stest a?n elever med la?gre motivation.
Sjuksköterskors uppfattning om munvÄrd och munhÀlsobedömning hos Àldre boende pÄ sÀrskilt boende : En intervjustudie
Syfte: Syftet med denna studie var att beskriva uppfattningen hos sjuksköterskor med tjÀnst pÄ sÀrskilda boenden gÀllande deras arbete med tillÀmpningen av munhÀlsobedömningar och deras uppfattning om hur munvÄrd utförs. Metod: Studien genomfördes med kvalitativ deskriptiv design. Data samlades in hjÀlp av intervjuer med sjuksköterskor (n= 6).  Intervjuerna analyserades med hjÀlp av innehÄllsanalys och fyra olika teman identifierades: Sjuksköterskors uppfattning om munvÄrd, sjuksköterskors uppfattning om munhÀlsobedömning, sjuksköterskors uppfattning om munvÄr och munhÀlsobedömning i samband med palliativ vÄrd samt sjuksköterskor uppfattning om samarbete med folktandvÄrden. Resultat: Resultatet visade sjuksköterskorna uppfattade att munhÀlsobedömningar sÀllan utförs av sjuksköterskorna.
Mellan marknad och profession : En studie av hur la?rare upplever marknadsreformer inom gymnasieskolan
Studien fokuserar pa? de implikationer som skolans marknadsanpassning har fo?r la?rares arbete. Syftet har varit att underso?ka hur la?rare upplever sitt yrke och sin yrkesroll i ljuset av att svensk skola och utbildningssystem sedan 1980-talet genomga?tt omfattande fo?ra?ndringar. Studien a?r en kvalitativ intervjustudie baserad pa? sex semistrukturerade intervjuer med gymnasiela?rare inom den kommunala skolan.
Studenters uppfattning om stalkning i kontexten dÀr gÀrningspersonen Àr frÀmmande för offret : En kvalitativ och kvantitativ studie
Introduktion. Föreliggande studie har redogjort för studenters uppfattning om stalkning i kontexten dÀr gÀrningspersonen Àr frÀmmande för offret. Stalkning som fenomen Àr sÄ pass omfattande att det diskuteras i termen om ett eventuellt folkhÀlsoproblem. DÄ det Àr ett tÀmligen outforskat omrÄde i Sverige finns fÄ studier gjorda kring allmÀnhetens uppfattning av stalkning. Studiens syfte var att undersöka huruvida studenters uppfattning om stalkning skiljde sig Ät beroende pÄ om de tilldelats ett stalkningsscenario med ett idealiskt eller ett neutralt offer.
Flexibel utbildning : En fenomenografisk studie av distansutbildningen vid Umea? Universitet
Syftet med min underso?kning var att studera studenters och la?rares uppfattningar av den flexibla utbildningen. Detta har la?nge varit ett intresseomra?de fo?r mig. Eftersom jag har erfarenheter av flexibel utbildning sa? underla?ttade det fo?r mitt arbetssa?tt genom uppsatsen.Fo?r att fo?rsta? grunden till flexibel utbildning behandlades distansutbildningens historia i bakgrundskapitlet och da?r kno?t an till hur informations- och kommunikationsteknologi kan anva?ndas i va?r tid fo?r att sto?dja denna form av utbildning.Detta genomfo?rdes med den fenomenografiska ansatsen som forskningsmetod.
Fritidspedagogen i skolan : En studie om fritidpedagogens uppfattning gÀllande deras yrkesroll nÀr de arbetar i skolan och hur deras arbetsuppgifter ser ut under skoltid.
VÄrt syfte med studien var att fÄ en uppfattning frÄn fritidspedagoger om hur de upplever sin yrkesroll i skolan och vilka arbetsuppgifter de har utifrÄn ett fenomenografiskt perspektiv. Genom kvalitativa intervjuer sÄ fick vi fram hur ett antal fritidspedagoger uppfattar detta fenomen. VÄr sammanfattade uppfattning Àr att fritidspedagoger har en vÀldigt varierande yrkesroll i skolan. Allt frÄn att vara rastvakt till att undervisa i ett praktiskt Àmne. De har en större förmÄga att se hela barnet och deras skoldag medan klasslÀrare lÀgger mer fokus pÄ den teoretiska biten och vad barnen ska lÀra sig.
Att uppfattas som möjliggörande alternativt begrÀnsande ?En fallstudie om Trafikverkets styrsystem
Organisationer tillÀmpar ekonomistyrning för att öka verksamhetens lönsamhet ochproduktivitet genom att pÄverka anstÀlldas beteende i en bestÀmd riktning. Till följd avorganisationers komplexitet löper det dock en risk att intentionen med styrsystem inte ligger ilinje med hur det uppfattas av anvÀndaren. Denna studie Àmnar dÀrför till att faststÀllahuruvida en organisations styrsystem uppfattas som möjliggörande alternativt begrÀnsande föranvÀndaren. AnvÀndares uppfattning besvaras dels generellt, dels genom att studera hurvariablerna anstÀllningstid, Älder och chefsnivÄ har en inverkan pÄ anvÀndarens uppfattning.Studien syftar Àven till att redogöra för möjliga förklaringar till funna samband.Denna studie och dess teorimodell utgÄr frÄn Adler och Borys (1996) forskning som hardiskuterat formaliserings utformning i termerna möjliggörande och begrÀnsande.AnvÀndarens uppfattning mÀts genom att fokusera pÄ anvÀndarens effektivitet, dessinstÀllning, dess utrymme för innovation, dess mÄl i korrelation till organisationens mÄl samtdess motivation.En avgrÀnsning har gjorts till anstÀllda med chefsbefattning pÄ ett fallföretag, Trafikverket.Insamling av data har skett genom en enkÀtundersökning. Bivariat analys har i sin turtillÀmpats för att finna korrelationer mellan den beroende variabeln, uppfattning, och deoberoende variablerna, anstÀllningstid, Älder respektive chefsnivÄ.Analysen diskuterar det empiriska materialet sammanstÀllt utifrÄn respondenters svar.Resultatet av studien visar att majoriteten av anvÀndarna uppfattar organisationens styrsystemsom möjliggörande.
PSYKISK OHĂLSA. EN KVALITATIV STUDIE OM VIKTIGA FAKTORER I Ă TERHĂMTNINGEN AV PSYKISK OHĂLSA UTIFRĂ N PROFESSIONELLAS UPPFATTNING
Syftet med studien Àr att undersöka professionellas uppfattning om vilka faktorer som Àr av vikt i ÄterhÀmtningen frÄn psykisk ohÀlsa. Vidare syftar studien till att belysa vilken betydelse FontÀnhuset uppfattas ha i ÄterhÀmtningsprocessen utifrÄn professionellas uppfattning. FrÄgestÀllningarna Àr: Vilka faktorer uppfattas som viktiga gÀllande ÄterhÀmtning för individer som lider av psykisk ohÀlsa utifrÄn professionellas uppfattning? Hur uppfattas FontÀnhusets betydelse i relation till ÄterhÀmtning för personer som lider av psykisk ohÀlsa utifrÄn professionellas uppfattning? Metoden till denna studie Àr en kvalitativ ansats med semistrukturerade intervjuer. Som teoretiskt angreppssÀtt har empowerment anvÀnts.
Hur pÄverkar datorspel undervisningen i naturvetenskap?
Syftet med min undersökning var att ta reda pÄ elevers uppfattning om datorspel och hur ett specifikt datorspel, Lasarus, pÄverkar elevernas kunskaper om mÀnniskokroppen och hÀlsa. Anledningen till undersökningen bottnar i ett försök att hitta nya vÀgar att nÄ eleverna inom naturvetenskapsundervisningen. Undersökningen genomfördes i en klass 5, pÄ en mindre skola i en större svensk stad. Eleverna som spelade datorspelet Lasarus svarade ocksÄ pÄ enkÀter, en innan de spelat som kartlade deras datorspelsvanor och förkunskaper i Àmnet mÀnniskokroppen och hÀlsa och en efter som undersökte elevernas uppfattning om datorspelet och deras kunskaper efter spelet. Resultatet av undersökningen visar att elevernas attityd till och uppfattning om Lasarus Àr mycket god.
IdrottslÀrares friluftsliv : en kvantitativ studie om idrottslÀrares uppfattning och utförande av friluftsliv i skolan
SammanfattningSyfte och frÄgestÀllningarSyftet var att undersöka idrottslÀrares uppfattning av friluftslivsbegreppet och eventuella samband med det friluftsliv som genomförs i grundskolan Är 6-9.1.     Vad Àr idrottslÀrarnas uppfattning av begreppet friluftsliv i förhÄllande till Friluftsgruppens definition av friluftsliv?  2.     Vilken typ av friluftsliv genomförs av idrottslÀrarna under lektionstid och pÄ friluftsdagarna i Är 6-9?3.     Hur ser de eventuella sambanden ut mellan vilken typ av friluftsliv som bedrivs och instÀllning hos lÀraren samt andra förutsÀttningar i arbetssituationen?MetodVi har konstruerat en internetbaserad enkÀt som skickats ut via e-post till 194 slumpmÀssigt utvalda idrottslÀrare, Ätta till tio lÀrare per lÀn. Vi tog fram beskrivande statistik samt undersökte korrelationen mellan enkÀtsvaren i statistikprogrammet SPSS.ResultatI snitt överensstÀmde idrottslÀrarnas uppfattning till 80 procent med Friluftsgruppens definition av friluftsliv och ingen hade en överensstÀmmelse lÀgre Àn 60 procent. Friluftslivet i skolan domineras av moment som dans, lagbollspel, löpning, orientering och simning. Det som förekom minst var klÀttring, lÄngfÀrdsskridskor, paddling, ridning samt övernattning i tÀlt/vindskydd.
Pedagogers reflektioner pÄ samverkan och integrering mellan grundskola och grundsÀrskola
Syftet med följande arbete var att undersöka lekarbetspedagogers uppfattning om lekarbetets betydelse, nÀr det gÀller utveckling och lÀrande hos barn till utlandsfödda förÀldrar, utanför Skandinavien. Vi analyserade vÄrt arbete utifrÄn ett salutogent perspektiv. Arbetet ger en översikt över lek, lekarbete och lekarbetspedagogik. Med hjÀlp av intervjuer undersökte vi lekarbetspedagogers instÀllning till lekarbetets betydelse för barn till utlandsfödda förÀldrar. Vi tog ocksÄ reda pÄ intervjupersonernas uppfattning om det fanns nÄgot omrÄde hos barn som utvecklades sÀrskilt positivt under lekarbetet.
FransklÀraren, kulturbegreppet och kursplanen
Denna intervju- och textanalysstudie undersöker tankar om begreppet kultur hos fransklÀrare samt framstÀllningen av begreppet kultur i kursplanen i moderna sprÄk frÄn 2011 ur LÀroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshemmet (Lgr 11). Dessa tvÄ analyser jÀmförs sedan sinsemellan och med den analys som Tornberg (2000) har gjort av kursplanen för moderna sprÄk frÄn 2000 i anslutning till LÀroplanen för det obligatoriska skolvÀsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo 94). Studien utgÄr frÄn Tornbergs tre kulturperspektiv, som anvÀnds som idealtyper vid analysen av lÀrarintervjuerna och vid analysen av kursplanen 2011: ett fullbordat faktum, en kompetens för framtiden och ett möte i öppet landskap.Det huvudsakliga resultatet Àr att ett fullbordat faktum och en kompetens för framtiden dominerar i de bÄda kursplanerna. Kursplanerna skiljer sig dock Ät dÄ kursplanen 2000 har en nationalromantisk uppfattning, medan kursplanen 2011 har en mer varierad syn dÀr nation och kultur inte nödvÀndigtvis mÄste höra samman. FransklÀrarna tycks uppdelade i tre grupper.