Autismspektrumtillstånd och läs-och skrivsvårigheter
Fyra lärares uppfattningar om elevers läs-och skrivproblematik
Autism spectra disorderReading and writing difficultiesAutismspektrumtillståndLäs-och skrivproblematik
Denna studie handlar om na?gra gymnasiela?rares uppfattningar om integrerade elever som har en dokumenterad autismspektrumtillsta?nd samt la?s-och skrivproblematik. Studien har en kvalitativ utga?ngspunkt och underso?kningen a?r baserad pa? halvstrukturerade intervjuer med fyra pedagoger som arbetar pa? olika gymnasier i so?dra Sverige. Resultatet visar att ma?nga av dessa elever klarar sig relativt bra na?r de fa?r hja?lp genom olika anpassningar som go?rs i klassrummet. De anpassningar som hja?lper mest a?r klara och tydliga instruktioner fo?r dessa elever, samt na?r pedagogen ger mycket sto?d i form av exempelvis genrepedagogik. Da?remot sa? upplever pedagogerna ibland att eleverna utnyttjar sin diagnos fo?r att undvika skolarbete, vilket kan vara ett missfo?rsta?nd da? denna elevgrupp ofta tar till undvikande strategier som a?r en del av sitt funktionshinder. Exempelvis sa? sto?rs vissa elever med autismspektrumtillsta?nd enormt mycket av olika ljud, sa? kallad sensorisk o?verka?nslighet, och som ett resultat sa? vill de sitta avskilt na?r det ga?ller att la?sa. Likasa? sa? upplever pedagogerna att dessa elever a?terga?r till sin tidigare la?gre niva? efter det att anpassningen eller hja?lpen uppho?rt.