Sök:

Hur bedo?ms naturvetenskapligt arbetssätt på kemilaborationer?


Naturvetenskapsprogrammet pa? gymnasiet ska verka fo?r att eleverna o?vas i ett naturvetenskapligt arbetssa?tt. Laborationer a?r en stor del i ett naturvetenskapligt arbetssa?tt, och da?rfo?r a?r det intressant att studera hur la?rare bedo?mer detta under laborationer. Arbetets syfte var att underso?ka na?gra kemila?rares bedo?mning av naturvetenskapligt arbetssa?tt under kemilaborationer. Hur bedo?mer la?rarna naturvetenskapligt arbetssa?tt under laborationer och vilka problem upplever de i den bedo?mningen? Datainsamling skedde i huvudsak med semistrukturerade kvalitativa intervjuer med fyra kemila?rare pa? fyra olika gymnasieskolor. Intervjuerna fo?regicks av en kort elevenka?t. La?rarna fick i alla utom ett fall sja?lva va?lja ut den klass som skulle fa? go?ra enka?ten. Arbetet har givit svar pa? hur de olika la?rarna bedo?mer eleverna under kemilaborationerna. Det har visat sig att tre av de fyra la?rarna upplever att det a?r sva?rt att bedo?ma hela det naturvetenskapliga arbetssa?ttet. Dessa tre la?rare bedo?mer a?nda? stora delar av det naturvetenskapliga arbetssa?ttet. Den kvarvarande av de fyra la?rarna upplever att bedo?mningen av ett naturvetenskapligt arbetssa?tt fungerar bra tack vare arbete med a?mneso?vergripande projekt. Arbetet ger fo?rutom diskussion kring resultatet ocksa? fo?rslag pa? strategier fo?r att fokusera laborationer och bedo?mning pa? ett naturvetenskapligt arbetssa?tt.

Författare

Martin Andersson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..