Sök:

Att arbeta med förändring

Na?gra svenskla?rares tankar kring deras sa?tt att arbeta med Lgr 11


Tidigare forskning visar att fo?r att en skolreform ska fa? genomslag i praktiken ma?ste la?raren ses som en nyckelfaktor. La?rarna ma?ste fo?rsta? varfo?r reformen genomfo?rs och de ma?ste fa? tid och utrymme att implementera skolreformen i skolans vardag. Syftet med min underso?kning a?r att se hur la?rare fo?ra?ndrat sitt arbetssa?tt sedan info?randet av Lgr 11 och vilka uppfattningar la?rarna har kring den nya la?roplanen. Min underso?kning utga?r ifra?n kvalitativa intervjuer med la?rare pa? en och samma skola, fo?r att se hur la?rarna pa? skolan uppfattat arbetet med Lgr 11. Na?stan alla (5 av 6) la?rare anser att Lgr 11 a?r mycket tydligare a?n vad Lpo 94 var, och samtliga sa?ger att de anva?nder la?roplanen mer idag a?n med tidigare la?roplaner. La?rarna tycker att Lgr 11 utgo?r ett stort sto?d i bedo?mning- och planeringsarbetet. La?rarna bera?ttar att arbetet med implementeringen av Lgr 11 var va?ldigt tufft och tagit mycket tid och kraft. La?rarna har idag va?ldigt positiva uppfattningar om la?roplanen. De anser att Lgr 11 sta?ller ho?gre krav pa? deras arbete men att la?roplanen a?ven a?r ett sto?d fo?r dem. La?rarna ma?ste fa? ka?nna sig delaktiga i arbetet med en skolreform och att de fa?r tid att implementera den i sitt arbete. Detta sta?ller krav pa? hur skolan samordnas pa? organisatoriskt niva?. 

Författare

Karin Alfredsson

Lärosäte och institution

Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..