Sök:

Demokrati i förskolan-En studie om pedagogernas arbetsätt och barnens uppfattning kring demokrati och inflytande


Syftet med examensarbeten är att undersöka demokrati- och inflytande frågor. Vi har valt att fokusera på pedagogernas arbetssätt och även på barnens uppfattning om demokrati och inflytande i den dagliga verksamheten. Därför kommer vi att utgå från barnperspektiv och barns perspektiv. Studien avgränsas till en undersökning på två förskolor. Vi har följande frågeställningar: #1; Hur ser pedagogerna på barns inflytande och delaktighet i förskolorna? #1; På vilket sett får barnen möjlighet att påverka och vara delaktiga i den dagliga verksamheten? #1; Vilken uppfattning om demokrati och inflytande har barnen på de undersökta förskolorna? Vi har använt oss av kvalitativa metoder och genomfört vår undersökning på två förskolor som tillhör våra partnerområden. Vi har observerat sammanlagt cirka femtio barn, intervjuat tjugo ett barn och intervjuat sex pedagoger. Vårt resultat visar att pedagogerna har intresse för att arbeta efter demokratiska grunder. De är lyhörda och låter barnen ha inflytande i verksamheten inom de ramar, som pedagogerna själv har satt upp. Synen på vad demokrati och inflytande innebär varierar från pedagog till pedagog. Barnen på båda förskolor har ingen uppfattning om vad inflytande och demokrati betyder. Dock är alla barn medvetna om, att de bestämmer i leken

Författare

Patricia Lanchipa Magdalena Larsson

Lärosäte och institution

Malmö högskola/Lärarutbildningen

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på grundnivå". Självständigt arbete (examensarbete)om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på grundnivå.

Läs mer..