Demokrati i förskolan-En studie om pedagogernas arbetsätt och barnens uppfattning kring demokrati och inflytande
Syftet med examensarbeten är att undersöka demokrati- och inflytande frågor. Vi har
valt att fokusera på pedagogernas arbetssätt och även på barnens uppfattning om
demokrati och inflytande i den dagliga verksamheten. Därför kommer vi att utgå från
barnperspektiv och barns perspektiv. Studien avgränsas till en undersökning på två
förskolor. Vi har följande frågeställningar:
#1; Hur ser pedagogerna på barns inflytande och delaktighet i förskolorna?
#1; På vilket sett får barnen möjlighet att påverka och vara delaktiga i den dagliga
verksamheten?
#1; Vilken uppfattning om demokrati och inflytande har barnen på de undersökta
förskolorna?
Vi har använt oss av kvalitativa metoder och genomfört vår undersökning på två
förskolor som tillhör våra partnerområden. Vi har observerat sammanlagt cirka femtio
barn, intervjuat tjugo ett barn och intervjuat sex pedagoger. Vårt resultat visar att
pedagogerna har intresse för att arbeta efter demokratiska grunder. De är lyhörda och
låter barnen ha inflytande i verksamheten inom de ramar, som pedagogerna själv har
satt upp. Synen på vad demokrati och inflytande innebär varierar från pedagog till
pedagog. Barnen på båda förskolor har ingen uppfattning om vad inflytande och
demokrati betyder. Dock är alla barn medvetna om, att de bestämmer i leken