"Vi gör det här ihop och ändå ska jag visa dig"
Duetten ? ett medel fo?r sånglig utveckling?
DuettSa?ngSa?ngla?rareSa?ngeleverSa?ngundervisningSa?ngmetodikTyst kunskapIcke verbal kommunikationDuetSingingSinging teacherSinging pubilsSinging educationSinging methodTacit KnowledgeNonverbal communication
Syftet med denna studie a?r att underso?ka sa?ngla?rares uppfattningar om huruvida duettsa?ng med deras elever bidrar till elevers sa?ngliga utveckling, na?got som engagerar oss som snart utexaminerade sa?ngla?rare. Den teoretiska utga?ngspunkten a?terfinns i det sociokulturella perspektivet da?r ma?starla?ra och la?rostilar inkluderas. Det hermeneutiska fo?rha?llningssa?ttet genomsyrar underso?kningen. Fyra enskilda, kvalitativa intervjuer och en kvalitativ gruppintervju med aktiva sa?ngla?rare har genomfo?rts och sedan har fenomenografiska analysrundor anva?nts fo?r att analysera materialet. La?rarna hade va?ldigt positiva erfarenheter av duettsa?ng med sina elever och gav ma?nga exempel pa? positiva effekter som kan bidra till sa?nglig utveckling. Resultatet av denna studie visar att de intervjuade la?rarnas uppfattningar a?r att duettsa?ng mellan la?rare och elev kan vara en bra metod fo?r sa?nglig utveckling. Duetten kan fra?mja sa?va?l rent sa?ngtekniska aspekter som social utveckling hos elever.