Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Autoliv - Sida 1 av 2

Förändring genom offshoring - en fallstudie av företaget Autoliv

Vårt syfte med denna uppsats är att klarlägga hur en offshoringprocess förändrar en organisation, samt ta reda på huruvida denna process påverkar kärnkompetensen. Denna studie bygger på en kvalitativ ansats i form av semistrukturerade intervjuer och dokumnetstudier. De teorier som använts har varit de fyra Idealteorierna av Van de Ven och Poole samt Prahalad och Hamels teori kring begreppet kärnkompetens. Vi har i denna studie kommit fram till att Autoliv som företag har förändrats av denna process. Autoliv är numera ett mer föränderligt företag och upplevs inte längre som en lika trygg arbetsplats av dess medarbetare.

S-curse - En fallstudie av Autoliv

Syftet med uppsatsen är att studera hur ett innovationsdrivetföretag hanterar en förändring som dess bransch genomgåroch framförallt vilka följder detta får. Vårt valda fallföretag är Autoliv, ett företag inombilsäkerhetsbranschen. Denna uppsats studerar AutolivResearch och dess kontaktytor mot övriga organisationen ochdess omvärld. Representanter för dess olika produkter ochutvecklingsavdelningarna har intervjuats, men även tidigareanställda, för att få en bättre uppfattning om hur olikafenomen vuxit fram. Företag som väljer att göra en relaterad diversifiering somrespons på en förändring på marknaden kan under vissaomständigheter hamna i en identitetskris.

Utveckling av trigger för synkronisering av elektroniksystem : En praktisk tillämpning i elektroniksystem

De triggers som idag används i Autoliv BKIs laboratorium har till uppgift att synkronisera signalerna vid simulering av krock som en intern kvalitetskontroll av produktionen. De sköter utösning av airbags och start av höghastighetskameror.Då Autoliv har flera modeller av krockkuddar används idag olika triggers och man har därför som önskemål att utveckla ett nytt system som skulle kunna ersätta de nuvarande systemen och som kan användas vid samtliga kvalitetstest.Projektet resulterade i en testad prototyp som inkluderar hårdvara, mjukvara, samt CAD-ritningar till en färdig produkt..

Analys av reservdelstillverkning inom Autoliv Sverige AB

Bakgrunden till detta arbete är att man inom Autoliv (Vårgårda) tillverkar reservdelar dels när en bilmodell fortfarande går i serieproduktion, men också upp till 15 år efter det att bilmodellen gått ur serieproduktion. Utifrån en nulägesanalys konstaterades att problemen kunde delas in i två områden, vid övergången från serietillverkning till reservdelstillverkning (EOP) och vid tillverkning av reservdelar. Problemen upplevdes främst vara hur mycket reservdelar som kommer att efterfrågas de kommande åren (d.v.s. behov av komponenter och kapacitet i produktionsutrustning, behov av lagerplatser m.m.). Samt i vissa fall problem med kompetens när gamla artiklar åter skall produceras.

Outsourcing av IT-verksamhet : Två motalaföretags val

Att använda sig av IT-outsourcing är en fråga som allt fler börjar fundera kring. Givetvis finns det inte ett sätt som är lämpligt för alla företag. Beroende på vilka behov och förutsättningar som finns inom en organisation kan därför olika former eller grader av IT?outsourcing användas. Vid ett eventuellt beslut så är det dock viktigt att beslutsfattarna inte enbart ser till de fördelar som kan vinnas utan också se till de nackdelar som kan följa med ett sådant beslut.

Systematiskt arbetsmiljöarbete : Autoliv Sverige AB

Real-time systems are required to answer to external stimuli within a specified time-period. For this to be possible, the systems behaviour must be predictable. The use of active databases in real-time systems introduces unpredictability in the system, e.g. due to their use of active rules. The behaviour in active databases is usually specified in ECA-rules.

Inköpsstrategier för reservdelskomponenter

Företag inom fordonsbranschen ställer omfattande krav på service och underhåll av deras produkter. Ofta gäller att en biltillverkare måste kunna tillgodose reservdelsbehov under 15 år efter att en bilmodell gått ur serieproduktion. Detta är givetvis en stor utmaning för biltillverkarna och för deras underleverantörer. Autoliv Sverige AB är ett företag som tillverkar produkter inom fordonssäkerhet och har flertalet biltillverkare som sina kunder. Företaget upplever att inköpet av reservdelskomponenter är en funktion med en viss förbättringspotential då ett effektivare arbetssätt skulle innebära att mindre tid kunde ägnas dessa ärenden.

Sarbanes-Oxley Act - Uppfyller den sitt syfte? : En studie av svenska bolags åsikter om SOX och vad den inneburit för dem

Sarbanes-Oxley Act, SOX, har inneburit stora förändringar för de företag somär noterade på en amerikansk börs. Med höga krav på en struktur för internakontroller av processer inom företaget har detta inneburit mycket arbete förföretagen och revisorer. Framförallt under införandet men även efteråt i detdagliga arbetet.I denna uppsats redogör vi för hur svenska företag ser på Sarbanes-Oxley Actoch vad de anser om hur väl regelverket uppfyller sina mål att förhindra feloch fusk i redovisningen samt den finansiella rapporteringen. För att kommafram till våra slutsatser har vi intervjuat sex olika personer som på något sättkommer eller har kommit i kontakt med SOX. Det är svar från personer påABB, AstraZeneca, Autoliv, Ericsson samt Ernst & Young som varit grundeni vårt arbete.Det visade sig att de alla ansåg att SOX höjt kvaliteten i deras redovisning ochhjälpt dem att hitta felaktigheter i ett tidigare skede.

Värdeflödesanalys på Autoliv i Vårgårda: en fallstudie med
fokus på kvalitetsbristkostnader och
logistikvinster

Konkurrensen för företag är med dagens marknad mer krävande än någonsin. För att kunna hålla sig kvar på marknaden på bästa sätt tvingas företagen att tänka om och byta affärsstrategi. Företagen satsar numera på att ständigt göra processerna bättre, förbättra kvaliteten på produkterna och hålla kostnaderna nere. Kostnaderna för bristande kvalitet påverkar lönsamheten och det är inte ovanligt att kostnaderna uppgår till mellan 10- 30% av ett företags omsättning. Att ständigt arbeta med att minska kvalitetsbriskostnaderna är något som också görs på Autoliv.

Kvalitetssäkring av kallbearbetande tillverkningsprocess: en
fallstudie utförd hos Autoliv Sverige AB

Detta examensarbete är utfört hos Autoliv Sverige AB i Vårgårda utanför Göteborg. Autoliv är världsledande inom säkerhetsprodukter för bilindustrin: tillverkningen består främst av krockkuddar och säkerhetsbälten. I produktfloran ingår bland annat en krockkudde vid namn Inflatable Curtain, vars uppgift är att skydda huvudet vid en sidokollision. Vid en sidokollision blåses Inflatable Curtain upp med hjälp av en gasmodul, bestående av en gasgenerator och ett diffusorrör. Sammanfogningen av dessa två komponenter sker med en, för slutproduktens prestanda mycket kritisk, kallbearbetande tillverkningsmetod kallad krimpning.

Att inte såga av den gren man sitter på : En studie av styrning i interorganisatoriska samarbeten

Background: Despite the time and money invested in relationships with other companies, it is a fact that many of them fail. Considering this, remarkably little research has been done regarding how inter-organisational relationships are controlled, given that control can function as a solution to the problems involved with collaboration, which arise since such a relation exists in the interface between organisational boundaries, where the companies? often conflicting interests and points of view meet. If one part is stronger than the other in a relationship, the weaker however tends to give way for the stronger?s will.

Kartläggning av värdeflöden på Autoliv Sverige AB

Palliativ vård och vård i livets slutskede har på senare år uppmärksammats allt mer. I Sverige dör ca 90 000 människor per år och av dem dör ca 85 procent på institutioner. Vård av svårt sjuka och döende förekommer inom all hälso- och sjukvård. Palliativ vård - lindrande vård- påbörjas då kurativ vård - botande vård - inte längre är möjlig. Det övergripande målet med palliativ vård är att uppnå bästa möjliga livskvalitet för patienten och dennes familj.

Identifiering av produktionsstörningar med DMAIC-metodiken: en fallstudie vid Autoliv Sverige AB

Detta examensarbete utfördes vid Autoliv Sverige AB under hösten 2007. Autoliv är världsledande inom bilsäkerhetsprodukter och har både utvecklingsavdelningar och fabriker runt om i världen. Autolivs fabrik i Vårgårda utvecklar och tillverkar airbagar av olika slag. Syftet med detta projekt var att identifiera och ta fram förslag på åtgärder för att minska antalet störningar vid en produktionsline för airbagar av typen inflatable curtains eller krockgardiner. Projektet utfördes enligt DMAIC-metoden där DMAIC står för fem olika faser i projektet.

Kvalitetssäkring av skruvförband: ett DMAIC-projekt utfört vid Autoliv Sverige AB

Detta examensarbete är utfört vid Autoliv Sverige AB i Vårgårda utanför Göteborg. Autoliv är världsledande inom bilsäkerhet och är idag världens största leverantör av bilsäkerhetsprodukter. I företagets produktportfölj ingår främst säkerhetsbälten och krockkuddar, men även specialprodukter som till exempel skydd mot pisksnärtsskador tillverkas och marknadsförs. Företaget har under en period haft problem med kvaliteten på skruvförband vid tillverkningen av bältesrullar till säkerhetsbälten. Problemen förekommer framförallt i en process där skruvdragningen utförs automatiskt och består i att skruvar emellanåt inte fäster på ett tillfredsställande sätt, vilket kan få till följd att glapp och missljud från slutprodukten kan uppstå.

Förar 3 : planering inför ombyggnad till cell

Allt större och större andel företag väljer att presentera och förmedla varor och tjänster via e-handel. En viktig aspekt vid e-handel är att kunden känner förtroende för e-handelsapplikationen och företaget. Denna rapport redogör för vilken inverkan multimediala inslag har för förtroendet av en e-handelsapplikation, vid initialt användande. En undersökning har genomförts med hjälp av en kooperativ utvärdering av fyra e-handelsapplikationer vilka innehåller olika typer av multimediala inslag har.Resultatet av undersökningen visar att multimediala inslag inverkar positivt på förtroendet för e-handelsapplikationer. Däremot finns indikationer på att för hög grad av multimedialt inslag inverkar negativt på förtroendet för e-handelsapplikationer..

1 Nästa sida ->