Sök:

Analys av reservdelstillverkning inom Autoliv Sverige AB


Bakgrunden till detta arbete är att man inom Autoliv (Vårgårda) tillverkar reservdelar dels när en bilmodell fortfarande går i serieproduktion, men också upp till 15 år efter det att bilmodellen gått ur serieproduktion. Utifrån en nulägesanalys konstaterades att problemen kunde delas in i två områden, vid övergången från serietillverkning till reservdelstillverkning (EOP) och vid tillverkning av reservdelar. Problemen upplevdes främst vara hur mycket reservdelar som kommer att efterfrågas de kommande åren (d.v.s. behov av komponenter och kapacitet i produktionsutrustning, behov av lagerplatser m.m.). Samt i vissa fall problem med kompetens när gamla artiklar åter skall produceras. Vid tillverkningen är problemen hur komponenter och emballage skall transporteras in till den ?line? som skall producera, liksom hur planering och beordring av detta skall ske. Många av de problem som upptäckts såväl vid EOP som vid tillverkning av reservdelar antas bero på brister i informationsflöden. Rekommendationerna till Autoliv är bl.a. att man bör genomföra avvecklingsprojekt vid EOP, detta bör processorienteras så informationen sprids till berörda parter. Dessutom bör man vid EOP ställa om tillverkningsprocessen till funktionell verkstad m.m.

Författare

Thomas Wiberg

Lärosäte och institution

Luleå/Industriell ekonomi och samhällsvetenskap

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..