Sök:

S-curse - En fallstudie av Autoliv


Syftet med uppsatsen är att studera hur ett innovationsdrivetföretag hanterar en förändring som dess bransch genomgåroch framförallt vilka följder detta får. Vårt valda fallföretag är Autoliv, ett företag inombilsäkerhetsbranschen. Denna uppsats studerar AutolivResearch och dess kontaktytor mot övriga organisationen ochdess omvärld. Representanter för dess olika produkter ochutvecklingsavdelningarna har intervjuats, men även tidigareanställda, för att få en bättre uppfattning om hur olikafenomen vuxit fram. Företag som väljer att göra en relaterad diversifiering somrespons på en förändring på marknaden kan under vissaomständigheter hamna i en identitetskris. Då diversifieringenframbringar parallella innovationsspår måste man isolera deenheter som har mer innovationsinriktad verksamhet, vilka dåkräver en annan struktur. De enheter som förediversifieringen var forsknings- och innovationsinriktadetenderar då att bli mer utvecklingsinriktad. Detta kan leda tillidentitetskris i den enhet som tidigare var innovationsinriktad.

Författare

David Smolak Carl Malm Simon Väcklen Per Karlberg

Lärosäte och institution

Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..