Sökresultat:
253 Uppsatser om Akutmottagning - Sida 1 av 17
Patienttillfredsställelse : En litteraturstudie av faktorer som påverkar upplevelsen av väntetiden på akutmottagning
Bakgrund: Akutmottagning är en enhet på sjukhus som har en hög omsättning av patienter. För patienter kan Akutmottagningen upplevas kaotisk. Akutmottagningen är avsedd för människor med skador och/eller akuta sjukdomar. Patienttillfredsställelse är en indikator på kvalitén av vården som Akutmottagning ger. Ett besök på Akutmottagning ger ibland det första och enda intrycket patienter får av sjukhuset.
Patienttillfredsställelse: En litteraturstudie av faktorer som påverkar upplevelsen av väntetiden på akutmottagning
Bakgrund: Akutmottagning är en enhet på sjukhus som har en hög omsättning av
patienter. För patienter kan Akutmottagningen upplevas kaotisk.
Akutmottagningen är avsedd för människor med skador och/eller akuta sjukdomar.
Patienttillfredsställelse är en indikator på kvalitén av vården som
Akutmottagning ger. Ett besök på Akutmottagning ger ibland det första och enda
intrycket patienter får av sjukhuset.
Bemötande på en akutmottagning.
Dagligen söker många patienter sig till Akutmottagning, dessa patienter är oftast oroliga och ångestfyllda. Syftet med litteraturstudien var att beskriva kritiska aspekter av bemötande bl a gällande information, trygghet och bekräftelse hos patienter som söker på en Akutmottagning. Granskning och bearbetning av 13 vetenskapliga artiklar genomfördes för att besvara syftet. Resultat av denna studie visar att många gånger brister det i informationen angående väntetider. Många känner sig otrygga och känner att de inte blir bekräftade som människa.
Patienters vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning
Bakgrund: Sjuksköterskans arbete på Akutmottagning präglas av hög medicinsk kompetens och effektivitet. Tiden patienten får med vårdpersonalen är ofta kort och intensiv och patientens behov av psykosocial omvårdnad, som i regel är stort, kan inte alltid tillgodoses. Vårdlidande är det lidande som skapas av vårdgivaren på grund av felbehandlingar, långa väntetider men främst i vårdrelationen mellan patient och vårdpersonal. Syfte: Belysa patienters vårdlidande i mötet med vårdpersonal på Akutmottagning. Metod: En litteraturstudie med granskning av åtta stycken kvalitativa forskningsartiklar.
Patienters vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning
Bakgrund: Sjuksköterskans arbete på Akutmottagning präglas av hög medicinsk
kompetens och effektivitet. Tiden patienten får med vårdpersonalen är ofta kort
och intensiv och patientens behov av psykosocial omvårdnad, som i regel är
stort, kan inte alltid tillgodoses. Vårdlidande är det lidande som skapas av
vårdgivaren på grund av felbehandlingar, långa väntetider men främst i
vårdrelationen mellan patient och vårdpersonal. Syfte: Belysa patienters
vårdlidande i mötet med vårdpersonal på Akutmottagning. Metod: En
litteraturstudie med granskning av åtta stycken kvalitativa forskningsartiklar.
Patienters upplevelser av att söka vård på en akutmottagning
Att söka hjälp på en Akutmottagning kan många gånger innebära ett första intryck i vårdkedjan på ett sjukhus. Mötet på en Akutmottagning är ofta kort, därför är det av stor vikt att bemötandet blir så bra som möjligt. Syftet med studien var att beskriva patienters upplevelser av att söka vård på en Akutmottagning. Metoden som användes var en kvalitativ litteraturstudie där 12 vetenskapliga artiklar analyserades med stöd av Burnand (1996) samt en arbetsgång enligt Fribergs (2006) fem steg. Resultatet identifierade sju huvudområden om patienters egna upplevelser på en Akutmottagning.
Omvårdnad på akutmottagning ? litteraturstudie av vårdsökande personers upplevelser
Bakgrund: Personer med ej akuta tillstånd utgör en betydande del av besökarna på en Akutmottagning och det är av vikt att deras omvårdnad innehåller kvalitet. Hög patientgenomströmning medför ökad arbetsbelastning och stressiga situationer, vilket kan medföra att sjuksköterskan fokuserar på symtomen och människan glöms bort. Syftet med studien var att belysa hur personer med ej akuta tillstånd upplever omvårdnaden på en Akutmottagning i Storbritannien och Sverige. Metod: Innehållsanalys gjordes av artiklar med kvalitativ ansats. Resultatet visade att det fanns brister i omvårdnaden som påverkade vårdrelationen, tryggheten och lidandet hos de vårdsökande personerna.
Omvårdnad på akutmottagning ? litteraturstudie av vårdsökande personers upplevelser
Bakgrund: Personer med ej akuta tillstånd utgör en betydande del av besökarna
på en Akutmottagning och det är av vikt att deras omvårdnad innehåller
kvalitet. Hög patientgenomströmning medför ökad arbetsbelastning och stressiga
situationer, vilket kan medföra att sjuksköterskan fokuserar på symtomen och
människan glöms bort. Syftet med studien var att belysa hur personer med ej
akuta tillstånd upplever omvårdnaden på en Akutmottagning i Storbritannien och
Sverige. Metod: Innehållsanalys gjordes av artiklar med kvalitativ ansats.
Resultatet visade att det fanns brister i omvårdnaden som påverkade
vårdrelationen, tryggheten och lidandet hos de vårdsökande personerna.
PATIENTERS UPPLEVELSER AV VÅRDEN PÅ AKUTMOTTAGNINGEN : En litteraturstudie
Bakgrund: Vårdpersonalen på en Akutmottagning vårdar ett stort antal patienter under en kort och ofta intensiv period. Arbetet på Akutmottagningen ställer höga krav på vårdpersonalen, vilket kan leda till att kraven blir allt för höga i vissa situationer. Vårdandet av patienter kan därför bli lidande vilket resulterar i att patienter utsätt för vårdlidande. Syfte: Studiens syfte var att undersöka patienters erfarenheter av att ha vårdats på en Akutmottagning. Metod: En litteraturöversikt baserad på elva vetenskapliga artiklar analyserades.
Patientens upplevelse i mötet med vårdaren på en akutmottagning
Första mötet med sjukvården sker ofta på en Akutmottagning. Det är viktigt att patienten får ett så bra omhändertagande som möjligt för att patienten ska få en positiv erfarenhet av vården. Författarna använde sig av omvårdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vårdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vårdaren på en Akutmottagning. Studien baserades på en litteraturstudie.
Patientens upplevelse i mötet med vårdaren på en akutmottagning
Första mötet med sjukvården sker ofta på en Akutmottagning. Det är viktigt att
patienten får ett så bra omhändertagande som möjligt för att patienten ska få
en positiv erfarenhet av vården. Författarna använde sig av
omvårdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och
vårdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med
vårdaren på en Akutmottagning. Studien baserades på en litteraturstudie.
Den förhärskande heteronormativiteten : - Sjuksköterskor på en akutmottagning i möten med HBTQ- personer
Bakgrund: Litteraturgenomgången visar att samhället genomsyras av heteronormativitet. Kunskapsbrister finns i utbildningarna inom sjukvården och i den kliniska verksamheten om möten med HBTQ- personer. En kunskapslucka kan identifieras om hur möten skapas mellan sjuksköterskor och HBTQ- personer på en Akutmottagning. Syfte: Studiens syfte var att beskriva hur legitimerade sjuksköterskor på en Akutmottagning möter HBTQ- personer. Metod: Deskriptiv empirisk studie med kvalitativ ansats, interaktiva samtalsintervjuer med sex legitimerade sjuksköterskor genomfördes och analyserades med modifierad innehållsanalys, editing analysis style.
Sjuksköterskors omvårdnad vid smärtlindring på akutmottagning
Antalet patienter som söker sig till Akutmottagning på grund av smärta är mycket omfattande. Smärta är en subjektiv upplevelse, därför är smärtlindring en komplex omvårdnadshandling som ställer höga krav på sjuksköterskans kompetens. Syftet med litteraturstudien var att belysa vad som påverkar sjuksköterskors omvårdnad vid smärtlindring av vuxna patienter på Akutmottagning. Studien genomfördes med en systematisk litteratursökning med utgångspunkt i problemformuleringen. Genom strukturerade sökningar identifierades, granskades och analyserades relevant forskning inom området.
Sjuksköterskans erfarenheter av sin yrkesroll på akutmottagningen
Sjuksköterskan som arbetar på en Akutmottagning har ett varierande och ibland mycket krävande arbete. Studier har visat att patienttrycket på Akutmottagningarna är stort vilket medför en stor arbetsbörda för sjuksköterskan. Syftet med studien var att belysa sjuksköterskans erfarenheter av sin yrkesroll på Akutmottagningen. Metoden som användes var en litteraturstudie med en deduktiv ansats där resultatet baserades på nio vetenskapliga artiklar. Innehållet av dessa analyserades med sjuksköterskans sex kärnkompetenser som grund.
?För mycket patienter, för lite personal och för lite utrymme? : sjuksköterskors erfarenheter av patientsäkerheten på en akutmottagning
Bakgrund Bemanning, kompetens och patientinflöden är exempel på olika faktorer som omnämns i diskussioner kring patientsäkerheten på Akutmottagningar. I denna studie behandlas dessa bland flera av frågor utifrån sjuksköterskornas egna upplevelser på en Akutmottagning i Storstockholm. Vad är det som dessa sjuksköterskor upplever vara patientsäkerhetsrisker? Finns de? Och i så fall vilka är de?Syfte Syftet var att beskriva sjuksköterskans erfarenheter av patientsäkerhet på en Akutmottagning.Metod Genom en kvalitativ intervjustudie med semistrukturerad intervjuguide har författarna intervjuat sex sjuksköterskor. Samtliga intervjuer har tagit plats på aktuell Akutmottagning.Resultat Fem av de sex informanterna var överens om att det föreligger en personalbrist på Akutmottagningen medan samtliga menade att väntetiderna för patienterna inte är patientsäker.