Patientens upplevelse i mötet med vårdaren på en akutmottagning
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceMötePatienterInformationKommunikationHelhetssynBemötandeAkutmottagning
Första mötet med sjukvården sker ofta på en akutmottagning. Det är viktigt att
patienten får ett så bra omhändertagande som möjligt för att patienten ska få
en positiv erfarenhet av vården. Författarna använde sig av
omvårdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och
vårdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med
vårdaren på en akutmottagning. Studien baserades på en litteraturstudie.
Resultatet bygger på tre framkomna teman: Patienten upplever informationen på
olika sätt, Vårdarens kommunikation har betydelse för patienten och Patienten
har egna förväntningar på besöket. I studien framkom att patienten hade behov
av att få relevant information under sin tid på akutmottagningen. De ville
erhålla information om bland annat väntetidens längd, diagnos, behandling samt
om patientens egenvård. Det är viktigt att vårdaren har professionell
kommunikation till patienten. Studien lyfter även fram att patienten har egna
individuella förväntningar på mötet när de besöker en akutmottagning. I
diskussionen lyfter författarna fram att vårdarna arbetar på en stressig
arbetsplats. Resultatet tyder på att vårdarens tidsbrist och deras stressiga
miljö påverkar patientens tillfredsställelse i mötet med vårdaren.