Sök:

Patientens upplevelse i mötet med vårdaren på en akutmottagning


Första mötet med sjukvården sker ofta på en akutmottagning. Det är viktigt att patienten får ett så bra omhändertagande som möjligt för att patienten ska få en positiv erfarenhet av vården. Författarna använde sig av omvårdnadsteoretikern Imogene King som belyser interaktionen mellan patient och vårdare. Syftet med studien var att belysa hur patienten upplever mötet med vårdaren på en akutmottagning. Studien baserades på en litteraturstudie. Resultatet bygger på tre framkomna teman: Patienten upplever informationen på olika sätt, Vårdarens kommunikation har betydelse för patienten och Patienten har egna förväntningar på besöket. I studien framkom att patienten hade behov av att få relevant information under sin tid på akutmottagningen. De ville erhålla information om bland annat väntetidens längd, diagnos, behandling samt om patientens egenvård. Det är viktigt att vårdaren har professionell kommunikation till patienten. Studien lyfter även fram att patienten har egna individuella förväntningar på mötet när de besöker en akutmottagning. I diskussionen lyfter författarna fram att vårdarna arbetar på en stressig arbetsplats. Resultatet tyder på att vårdarens tidsbrist och deras stressiga miljö påverkar patientens tillfredsställelse i mötet med vårdaren.

Författare

Christina Olsson Maria Persson

Lärosäte och institution

Sektionen för hälsa

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..