Patienters vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health scienceVårdlidandeVårdrelationMöteAkutmottagningPatientVårdpersonal
Bakgrund: Sjuksköterskans arbete på akutmottagning präglas av hög medicinsk
kompetens och effektivitet. Tiden patienten får med vårdpersonalen är ofta kort
och intensiv och patientens behov av psykosocial omvårdnad, som i regel är
stort, kan inte alltid tillgodoses. Vårdlidande är det lidande som skapas av
vårdgivaren på grund av felbehandlingar, långa väntetider men främst i
vårdrelationen mellan patient och vårdpersonal. Syfte: Belysa patienters
vårdlidande i mötet med vårdpersonal på akutmottagning. Metod: En
litteraturstudie med granskning av åtta stycken kvalitativa forskningsartiklar.
Resultat: Vårdrelationen avgör om patienten upplever vårdlidande i mötet mellan
patient och vårdpersonal. Studien visar vilka brister i vårdrelationen som
förekommer på akutmottagning. Slutsats: Kan vårdpersonal undvika dessa brister
så kan en fungerande vårdrelation skapas vilket är nödvändigt för att minimera
patienternas vårdlidande.