Patienttillfredsställelse
En litteraturstudie av faktorer som påverkar upplevelsen av väntetiden på akutmottagning
Hälsa och vårdvetenskapHealth and health sciencePatienttillfredsställelseAkutmottagningPåverkande faktorerVäntetid
Bakgrund: Akutmottagning är en enhet på sjukhus som har en hög omsättning av
patienter. För patienter kan akutmottagningen upplevas kaotisk.
Akutmottagningen är avsedd för människor med skador och/eller akuta sjukdomar.
Patienttillfredsställelse är en indikator på kvalitén av vården som
akutmottagning ger. Ett besök på akutmottagning ger ibland det första och enda
intrycket patienter får av sjukhuset. Syftet: med studien är att belysa vilka
faktorer som påverkar sambandet mellan upplevelsen av god
patienttillfredsställelse och väntetidens längd på akutmottagning. Metoden: är
litteraturstudie. Tolv artiklar användes och analyserades. Fyra kategorier
framkom ur analysen och används för att åskådliggöra problemområdet.
Resultatet: visar att upplevd väntetid, information, bemötande och miljö
samspelar för att påverka patienttillfredsställelse på akutmottagning.