Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 39 av 385

Analys av frekvensstudien som förbÀttringsverktyg

Vi fick i uppdrag av Aros Industrikonsult AB att ta fram ett presentationsmaterial för en av derastjÀnster, frekvensstudien. Frekvensstudien Àr ett effektivitetsförbÀttringsverktyg som kan anvÀndasför att utvÀrdera hur effektivt tiden utnyttjas i en viss verksamhet. För att skapa underlag till enanalys av frekvensstudien som verktyg genomförde vi tvÄ frekvensstudier. Frekvensstudien Àr ettstatistiskt datainsamling- och sammanstÀllningsverktyg. Studiens planeras genom attavlÀsningsbaser utses och aktiviteter kodas.

Modellering av kontrollenhet för JAS39 Gripens hjÀlpkraftsystem

Simulering Àr ett viktigt verktyg för verifiering och validering. Tid och pengar kan sparas om simulering kan anvÀndas istÀllet för flygprov. För att simuleringen ska ge korrekta resultat krÀvs korrekta modeller. I denna rapport presenteras en ny modell för JAS39 Gripens hjÀlpkraft- och motorstartssystem, APESS. MÄlet med arbetet var att skapa en mer avancerad modell av APESS och dess kontrollenhet APECU.

APU ? Arbetsplatsförlagd utbildning. Elektronisk dokumentation - effektivt verktyg under APU?

DÄ verkligheten stÀndigt förÀndras och skolan skall ha möjlighet att utveckla goda lÀroprocesser under APU, mÄste det ske i samklang med APU platserna. Inom de yrkesförberedande utbildningarna Àr APU (arbetsplatsförlagd utbildning) ett viktigt verktyg för att göra vÄra elever medvetna om hur dagens arbetsmarknad fungerar och vilka förvÀntningar som kommer att stÀllas pÄ dem som blivande arbetstagare och medarbetare. Genom vÄrt utvecklingsarbete med att utveckla APU-dokumentation pÄ Internet, hoppas vi kunna förbÀttra och förenkla framtida dokumentation under APU. Vi menar att vikten av hÄllbar dokumentation ger handledaren och pedagogen möjlighet att kontinuerligt följa elevens kunskapsnivÄ och personliga utveckling. Syftet med vÄr undersökning har sÄledes varit att undersöka om vi med APU-dokumentation pÄ Internet som verktyg i gymnasiet kan förbÀttra informationshantering, dokumentation och kommunikation samt underlÀtta samarbetet mellan handledare och skola i jÀmförelse med nuvarande handledarpÀrm. Vi gjorde kvalitativa intervjuer med totalt sex handledare som arbetar som frisörer.

Sociala medier och digitala verktyg i bildundervisningen En litteraturstudie om hur sociala medier och digitala verktyg anvÀnds i bildundervisningen för elever i Äldrarna 9-13

Studien syftar till att undersöka hur socialsekreterare resonerar kring omhÀndertagande av gravida missbrukare. I studien undersöks Àven tillÀmpning av tvÄngsvÄrdslagstiftning i förhÄllande till gravida missbrukare och socialsekreterares förhÄllningssÀtt till etiska aspekter nÀr beslut om tvÄngsvÄrd av gravida missbrukare tas. Studien Àr kvalitativ och genomförs med hjÀlp av intervjuer med socialsekreterare och Àven med hjÀlp av officiella dokument frÄn olika myndigheter. I studien anvÀnds teorier som empowerment och företrÀdarskap av Ole Petter Askheim (2007) och Malcolm Payne (2008), socialarbetares handlingsutrymme av Karin Svensson m.fl. (2008) och etiska koder i socialt arbete av Erik Blennberger (2006).

SmÄföretagare i gastronomisk samverkan - en studie om hur entreprenörer i ett affÀrsnÀtverk skapar samverkan och upplevelser med mat som verktyg

Syfte: VÄrt syfte Àr att analysera hur smÄföretagare kan skapa samverkan och upplevelse med mat som gemensam nÀmnare. För att kunna uppfylla vÄrt syfte har vi valt att studera ett specifikt fall, Gastronomins TrÀdgÄrd, en del av det kvinnliga affÀrsnÀtverket Tankens TrÀdgÄrd pÄ BjÀrehalvön.FrÄgestÀllning: Vilka hinder och möjligheter finns för smÄproducenter i ett affÀrsnÀtverk gÀllande marknadsföring? Hur kan smÄproducenter skapa upplevelser med mat och lokal förankring som redskap?Metod: Det empiriska tillvÀgagÄngssÀtt vi har valt att anvÀnda oss av Àr en blandad undersökningsmetod i form av observationer och kvalitativa djupintervjuer. Det empiriska materialet innefattar fem observationer och tio djupintervjuer samt en gruppintervju. I det teoretiska tillvÀgagÄngssÀttet har vi valt att anvÀnda oss av följande analytiska verktyg; nÀtverksteori och diskursteori, vilka utgör grundpelarna i uppsatsen.Analys: För att klargöra att tidigare forskning kring nÀtverk, marknadsföring och upplevelse inte pÄ ett tillfredsstÀllande sÀtt kan pÄvisa att det finns en pÄtaglig koppling mellan skapandet av upplevelser genom affÀrsnÀtverk, presenteras en genomgÄng av litteratur inom Àmnena.

Interaktiva tavlor i förskolan : ?Vad gör vi nu?? frÄgar pedagogen. ?Klicka pÄ en bild! Ska jag hjÀlpa dig? Du mÄste trycka tvÄ gÄnger?, svarar barnet.

FörmÄga att kommunicera, söka ny kunskap och kunna samarbeta Àr nödvÀndig i ett samhÀlle prÀglat av ett stort informationsflöde och en snabb förÀndringstakt. I detta perspektiv blir det intressant att undersöka hur lÀrare möter barn för att stimulera lÀrandet och utforma undervisningstillfÀllen med hjÀlp av digitala verktyg.I en strÀvan att möta barn av idag startade vÄr kommun ett pilotprojekt dÀr sex förskolor fick möjlighet att under ett Är pröva interaktiva tavlor. I studien har vi följt dessa förskolor under Ätta mÄnader. VÄrt syfte var att genom observationer och intervjuer undersöka om och hur verktyget stimulerar barns utveckling och lÀrande samt analysera vilka faktorer som pÄverkar att arbetet med tavlan framstÄr som lyckat och framÄtskridande. Den interaktiva tavlan ser vi som ett anvÀndbart verktyg för barns lÀrande dÄ barnen har roligt, motiveras och utmanas av de möjligheter tavlan ger.

MĂ€nniskan i religionsboken

Syftet Àr att ur ett genusperspektiv undersöka hur mÀnniskan framstÀlls i fyra lÀroböcker om religionskunskap, avsedda för gymnasieskolan. LÀroböckerna Àr frÄn Ären 1973, 1988, 1998 och 2006 och undersökningen intar sÄledes ett diakront perspektiv. FrÄgan Àr om framstÀllningen förÀndrats under tidsperioden 1973-2006, och i sÄ fall pÄ vilket sÀtt. Metoden utgÄr frÄn beskrivande idéanalys dÀr textanalysen utgör ett verktyg för att kunna utröna underliggande strukturer i textmaterialet. Som verktyg anvÀnds en analysmodell vilken i sin tur Àr förankrad i teorin.

Synen pÄ trÀning av tjÀnstehundar : Ser man pÄ tjÀnstehunden som man gjorde för 20 Är sedan eller har synen pÄ trÀning förÀndrats?

Syftet med den hÀr rapporten Àr att belysa hur polisens trÀning av tjÀnstehundar. Mitt intresse till denna rapport vÀcktes under min första praktik dÄ jag fick möjlighet att vara med en hundförare nÄgra pass. För att kunna bilda mig en uppfattning om vilka metoder och tankar trÀningen genomsyras av, har jag genomfört ett antal intervjuer. Genom intervjuerna framkommer bland annat att elhalsband Àr accepterat verktyg bland vissa av hundförarna jag intervjuat och ett verktyg för dom som inte kan nÄgot alls enligt Lennart Wetterholm som Àr före detta militÀr med stor erfarenhet av tjÀnstehundar. I resultatet framkommer det till exempel att hundförarna vill lösa ett problembeteende pÄ ett visst sÀtt medan andra jag intervjuat vill lösa det pÄ ett helt annat sÀtt.

Pedagogens syn pÄ barnlitteraturens roll : - för barns lÀrande och utveckling i förskolan

Syftet med denna studie var att undersöka hur pedagogerna ser pÄ barnlitteraturens roll inför barns lÀrande och utveckling i verksamheten pÄ förskolan. Vi har anvÀnt oss av intervjuer som insamlingsmetod och har intervjuat 10 respondenter frÄn olika förskolor i olika kommuner. Resultatet visar att barnlitteratur Àr viktig som pedagogiskt verktyg i verksamheten, samt att den Àr viktig för att barn ska kunna bearbeta vardagen samt för sprÄkutvecklingen. Detta resultat stÀmmer till stor del överens med den litteratur och forskning som finns kring barnlitteratur och vad den kan bidra med. Dock har vi hittat intressanta aspekter som visar att studien och litteraturen lÀgger tyngdpunkten vid olika delar gÀllande barnlitteraturens roll.

VÄga vÀga : En utvÀrdering av Personas och Bardrams (2000) CSCW-checklista för datainsamling under en anvÀndarmÄldriven interaktionsdesignprocess i en miljö med ett fÄtal anvÀndare

Personas (typanvÀndare) Àr ett populÀrt verktyg för interaktionsdesigners och gör det möjligt att, bland annat, uppfatta skillnader mellan en ofta stor mÀngd potentiella anvÀndare och dÀrefter anpassa en design efter detta. Men hur anvÀndbart Àr detta verktyg om anvÀndarantalet Àr litet och deras mÄl i huvudsak styrs av deras identiska arbetsuppgifter?Interaktionsdesigners som vill försÀkra sig om att de skapar anvÀndarvÀnliga applikationer bedriver ofta nÄgon from av datainsamling och testning, frÄn och med anvÀndare. Det finns flera kÀnda metoder för analys av data som samlats in frÄn kvalitativa studier. Det finns dock fÀrre konkreta riktlinjer för vilka frÄgor man bör söka svar pÄ under sjÀlva datainsamlingen.

Skillnader i bemötandet pÄ en institution - lÀrande genom reflektion och interaktion

Syftet med denna studie var att fÄ en ökad förstÄelse för hur och varför personalen pÄ en institution som drivs av Statens institutionsstyrelse, bemöter ungdomar olika utifrÄn kön och vilka faktorer som spelar in i dessa skillnader. Vidare sÄ ville jag Àven fördjupa mig i hur reflektion som verktyg kan anvÀndas till ett ökat lÀrande och utveckling hos personalen. Kvalitativa semistrukturerade intervjuer med Ätta anstÀllda har genomförts samt ett observationstillfÀlle pÄ vardera avdelningen. För att tolka resultaten har en hermeneutisk ansats anvÀnts. Resultatet visar pÄ att personalen bemöter ungdomarna olika beroende pÄ kön och vilken avdelning personalen arbetar pÄ.

Storytelling och varumÀrkesuppbyggande - Ett perfekt partnerskap?

Problemformulering: Vilken betydelse har marknadsföringsinriktad corporate storytelling för varumÀrkesuppbyggande i företag inom den svenska textil och konfektionsbranschen?Syfte: Uppsatsens syfte Àr att förklara vilken betydelse marknadsföringsinriktad storytelling kan ha vid varumÀrkesuppbyggande för företag inom textil och konfektionsbranschen. Syftet Àr att förklara hur storytelling, som ett verktyg, kan anvÀndas för att bygga ett starkt varumÀrke hos företag samt ge branschspecifika rekommendationer för hur storytelling kan anvÀndas effektivt.Metod: Studien har en kvalitativ forskningsansats med ett deduktivt angreppssÀtt dÀr ett fallföretag, FjÀllrÀven, intervjuats inom Àmnet. Fallföretaget arbetar aktivt med marknadsinriktad storytelling.Teoretiskt perspektiv: Teoriavsnittet inleds med en beskrivning av varumÀrkesuppbyggande dÀr varumÀrkesidentitet och varumÀrkeskapital beskrivs mer ingÄende. DÀrefter redogörs det hur storytelling anvÀnds som strategiskt verktyg.Empiriskt perspektiv: I empirin redogörs den djupintervju som genomfördes med fallföretaget.Slutsats: Studien visar att storytelling har en stor betydelse för varumÀrkesuppbyggande inom textil- och konfektionsbranschen..

OmvÀrldsanalys pÄ en framvÀxande/nybildad produktmarknad

De verktyg som anvÀnds i omvÀrldsanalyser idag har sitt ursprung i metoder utvecklade för tvÄ decennier sedan för marknader som kan kÀnnetecknas av förhÄllandevis stabila förhÄllanden. Detta gör att det för vissa marknadstyper kan finnas behov av nya verktyg för att genomföra analysen. En marknadstyp som skiljer sig markant frÄn de stabila marknader som verktygen Àr utvecklade för Àr den framvÀxande/nubildade marknaden. Dennaa karakteriseras ofta av snabba förÀndringar och hög osÀkerhet bland aktöerna. I denna rapport undersöks behovet av att modifiera de befintliga verktygen samt testa huruvida en eventuell ny modell fungerar, eller behöver utvecklas vidare.

Distansstudenters samarbetssÀtt: En fallstudie i hur distansstudenter samarbetar i praktiken

Distansutbildning, dÀr studenter befinner sig pÄ en annan geografisk plats Àn dÀr utbildningen sker, Àr en snabbt vÀxande form av högskolestudier. Antalet distansstudenter blir inte bara fler för varje Är, de ökar dessutom i antal relativt till campusstudenter. Vi presenterar befintlig teori om hur distansutbildningar utvecklats, hur studenter kan samarbeta och hur olika informations- och kommunikationsverktyg uppfattas. VÄr empiri Àr baserad pÄ semistrukturerade intervjuer med sex studenter som alla befinner sig pÄ olika nivÄer och utbildningar. Vi presenterar empirin genom att lÀgga fram citat som sedan analyseras och jÀmförs mot det tidigare framlagda teoretiska ramverket.

RAM-minnets kontaminering vid tillÀmpning av forensiska verktyg

Denna rapport behandlar ett specifikt omrÄde inom IT-forensik och informationssÀkerhet. DÄ en berörd part behöver agera i ett skarpt lÀge, kan kunskaperna om volatilt minne vara avgörande. I takt med att IT-brott har ökat dramatiskt, har det ocksÄ bidragit till en enorm utveckling inom de forensiska ramarna. IT-forensikerns handlingar Àr av avgörande karaktÀr dÄ minnet förÀndras kontinuerligt, dÀrför efterstrÀvas minimala förÀndringar pÄ systemet.Ett datorsystem Àr utrustat med ett fysiskt minne vars syfte Àr att temporÀrt lagra information dÄ det Àr aktivt. Detta minne kan vara en rik informationskÀlla ur ett forensiskt perspektiv.

<- FöregÄende sida 39 NÀsta sida ->