Skillnader i bemötandet på en institution - lärande genom reflektion och interaktion
SamhällsvetenskapSocial sciences - educationHumanioraThe humanities - pedagogyInstitutionBemötandeLärandeReflektionInteraktionKön
Syftet med denna studie var att få en ökad förståelse för hur och varför
personalen på en institution som drivs av Statens institutionsstyrelse, bemöter
ungdomar olika utifrån kön och vilka faktorer som spelar in i dessa skillnader.
Vidare så ville jag även fördjupa mig i hur reflektion som verktyg kan användas
till ett ökat lärande och utveckling hos personalen. Kvalitativa
semistrukturerade intervjuer med åtta anställda har genomförts samt ett
observationstillfälle på vardera avdelningen. För att tolka resultaten har en
hermeneutisk ansats använts. Resultatet visar på att personalen bemöter
ungdomarna olika beroende på kön och vilken avdelning personalen arbetar på.
Det finns gamla föreställningar och förhållningssätt som skapar skillnader i
bemötandet av ungdomarna och också en medvetenhet kring dessa. Att använda
reflektion som ett verktyg för lärande och utveckling är effektivt men kräver
struktur, nyskapande och en tydlighet från ledningshåll. Lärandet och
förändringen finns också att finna i interaktionen mellan personal och ungdomar.