Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 38 av 385
Musicerandet i skolan : LikvÀrdigheten i bedömning och betygssÀttning
Uppsatsen handlar om hur musiklÀrare arbetar med bedömning inom ensemblespel. Vad Àr det som lÀrarna prioriterar inom bedömningen av musicerande och vilka verktyg och metoder anvÀnder sig de av för att kunna göra en bedömning? Har alla musiklÀrare en gemensam syn pÄ styrdokumenten? FÄr alla elever en likvÀrdig bedömning nÀr de musicerar Àn vilken skola de gÄr pÄ? Jag har anvÀnt mig av en kvalitativ studie dÀr jag har intervjuat sex stycken musiklÀrare om deras uppfattningar kring bedömning av musicerande. Jag har anvÀnt mig av hermeneutisk tolkning vid bearbetning av intervjuerna. Resultaten visar att musiklÀrarna har likheter pÄ vad som ska prioriteras inom bedömning av ensemblespel.
LĂ€r genom lek!
VÄrt arbete handlar om huruvida leken finns och anvÀnds som redskap kopplat till lÀrandet med klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd. Vi har genomfört observationer i tre olika klasser och samtalat med respektive pedagoger, vi har Àven lÀst relevant litteratur bl.a. om Stern, Piaget och Vygotskij. VÄr tes Àr att pedagogerna i klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd tar hjÀlp av leken som pedagogiskt verktyg för att stimulera och lÀra eleverna. Syftet Àr att belysa leken och koppla det till lÀrande, genom att besöka tre klasser med barn med behov av sÀrskilt stöd.
Att arbeta med scenarioanalys: En studie gjord för SF Brandskyddskontroll
I detta arbete har effekterna och möjligheterna för SF Brandskyddskontroll till följd av införandet av nya byggregler för brandskydd undersökts. Denna inledande undersökning klargjorde att regelÀndringarna frÀmst berör analytisk dimensionering i form av scenarioanalys. De nya reglerna kommer innebÀra striktare regler men ocksÄ hjÀlp med exempelvis vÀrden pÄ dimensionerande variabler. UtifrÄn dessa nya regler och rÄd har lÀmpliga metoder och verktyg avsedda för scenarioanalys identifierats och undersökts. Detta för att ge SF brandskyddskontroll möjlighet att kunna tillÀmpa scenarioanalys som utifrÄn de nya reglerna för brandskydd kan anses vara tillfredsstÀllande.
"Dans Àr ju inte bara för tjejer" : Dans som ett verktyg för jÀmstÀlldhet pÄ fritidshemmet
För att förÀndra attityder i ett genusperspektiv har dans i det hÀr utvecklingsarbetet anvÀnts som ett verktyg för att bryta stereotypa könsuppfattningar pÄ ett fritidshem. Skolans vÀrdegrund finns för att ge kunskap om de vÀrden som vi vill utveckla hos unga mÀnniskor för att de ska veta hur vi bör behandla vÄra medmÀnniskor. Ett systematiskt kvalitetsarbete lÄg till grund som metod under det fem veckor lÄnga dansprojektet, för ett femtontal elever i Ärskurs 2. Dans utifrÄn bÄde given och egen skapad koreografi utfördes vid elva danstillfÀllen. Eleverna intervjuades enskilt före och efter dansprojektets slut.
TELF : VÀnder rÀtt i nöd
SammanfattningA?r 2011 omkom 95 personer i samband med drunkning, det a?r en o?kning med 16 personer fra?n a?r 2010. Drunkning i samband med fritidsba?tar a?r den vanligaste orsaken och a?r 2010 omkom 29 personer i samband med fritidsba?tar.Na?r ra?ddningspersonalen kommer till en olycksplats med en kapsejsad ba?t ma?ste de improvisera ra?ddningsarbetet da? det saknas na?got givet verktyg. Det a?r viktigt att de va?nder ba?ten fo?r att kontrollera att ingen person a?r fast under den.
Effektivisering av administration inom sjukvÄrden: En fallstudie vid Norrbottens lÀns landsting
Den svenska sjukvÄrden stÄr idag inför en situation dÀr verksamheten levererar medicinskt sett kvalitativ vÄrd men samtidigt tampas med en problematik gÀllande lÄg tillgÀnglighet. I dag anvÀnds en betydande del av sjukvÄrdspersonalens arbetstid till olika administrativa aktiviteter.Logopedmottagningen vid Sunderby sjukhus tillhör lÀnslogopedin och Àr den logopedmottagning i Norrbottens lÀn med flest antal medarbetare och patienter. Enligt lÀnslogopedins verksamhetschef uppgÄr i dagslÀget uppskattningsvis minst hÀlften av logopedernas arbetstid Ät till nÄgon form av administration. Den tid som Àgnas Ät administration bör kunna minskas med hÀlften, vilket skulle frigöra betydande resurser. Denna studie syftar till att utveckla ett verktyg för att minska kvalitetsbristkostnader pÄ lÀnslogopedin i Norrbottens lÀn genom effektiviseringar av administrativt arbete.PrimÀrdata i studien har insamlats genom intervjuer, enkÀtundersökningar och gruppövningar med mottagningens personal.
Interactive Whiteboard (IWB) i undervisningen : En fallstudie av tvÄ arbetslag i en lÄgstadieskola pÄMalta
Bakgrund: Teknikens utveckling har gÄtt oerhört fort fram och fÄtt en stor betydelse i dagens samhÀlle. Detta gör att man i framtiden rÀknar med att en allt större integrering av tekniska verktyg kommer att ske i klassundervisningen. Den interaktiva skrivtavlan (IWB) Àr ett av de tekniska verktyg som Àr aktuell dÄ den bedöms fÄ en allt mer betydande roll i klassrummet. För att kunna optimera anvÀndandet av skrivtavlans funktioner mÄste det ske en förÀndring i skolans och lÀrares förhÄllningssÀtt till tekniska verktyg.Syfte:Fallstudiens syfte var att undersöka de hinder och möjligheter som upplevs vid införandet av IWB, samt undersöka förekomsten av olika lÀrartyper vid anvÀndningen av IWB.Metod:För att fÄ svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar anvÀnder vi oss av semistrukturerade intervjuer och strukturerade observationer.Resultat:Resultaten analyseras utifrÄn Glover och Millers teori baserad pÄ tre olika lÀrarkategorier som beskriver lÀrares olika instÀllningar till den interaktiva skrivtavlan. Vi anvÀnder Àven Prestridges teori som behandlar "First och Second order barriers".
Dialogisk l?sning och boksamtal som pedagogiskt verktyg f?r spr?kutveckling. En kvalitativ intervjustudie.
Syftet med denna studie ?r att med en intervjustudie unders?ka hur f?rskoll?rare resonerar att de arbetar med dialogisk l?sning och boksamtal som pedagogiska verktyg och hur f?rskoll?rare anser det p?verkar barns spr?kutveckling samt hur de inkluderar flerspr?kiga barn i h?gl?snings-situationerna. Studien utg?r ifr?n ett sociokulturellt perspektiv samt f?ljande fr?gest?llningar: 1) Hur resonerar f?rskoll?rare att de arbetar med dialogisk l?sning och boksamtal som pedagogiska verktyg f?r spr?kutvecklingen hos barn?, 2) Hur beskriver f?rskoll?rare att de planerar f?r h?gl?sning som en spr?kutvecklande aktivitet? samt 3) Hur resonerar f?rskoll?rare kring att inkludera flerspr?kiga barn under h?gl?sningen? Enligt Brodin och Renblad (2019) och Alatalo och Westlund (2021) s? anv?nds inte l?sningen som ett undervisningstillf?lle f?r att ge m?jlighet f?r barnen att utveckla sina spr?kkunskaper. Eftersom att f?rskolan har en viktig roll i barns spr?kutveckling menar vi att v?r studie ger en viktig inblick i hur f?rskoll?rare resonerar kring hur spr?kutvecklingen f?r barn i f?rskoleverksamheten kan se ut.
Rollspel som verktyg : Ett försök att trÀna mentaliseringsförmÄgan
Barn anvÀnder lÄtsasleken för att undersöka samspelet mellan mÀnniskor och göra det mer begripligt. Rollspel Àr en typ av lÄtsaslek för vuxna. Studiens syfte var att undersöka om rollspel förbÀttrar vuxna mÀnniskors mentaliseringsförmÄga, samt metodutveckling och generellt utökande av kunskap. En undersökning genomfördes dÀr rollspel anvÀndes som verktyg för att försöka förbÀttra mentaliseringsförmÄgan. I grupper om fem personer genomfördes en intervention bestÄende av tre trÀffar om vardera tre timmar.
Beteende och vÀlfÀrd hos fÄr
I de fem friheterna som ligger till grund för mÄnga vÀlfÀrdsprotokoll ingÄr frihet frÄn rÀdsla och smÀrta. FÄr uppvisar en mÀngd olika beteenden som kan göra det möjligt för en erfaren bedömare att pÄ ett icke-invasivt och snabbt sÀtt uppskatta kÀnslolÀget hos djuren.
Vid smĂ€rta ökar tiden i olika onormala stĂ€llningar. Ăven en ökning av normala beteenden till onormala proportioner kan ses. Sammanlagt kan dessa tvĂ„ beteendetyper vid svĂ„ra smĂ€rttillstĂ„nd uppta all djurets vakna tid.
RÀdsla kan framkalla en rad olika beteenden dÀr mÄnga har sitt ursprung i fÄrens evolution som flyktdjur. Det kan röra sig om flyktförsök, ökad tveksamhet eller ökad eller minskad rörlighet.
Ăven öronens lĂ€ge kan ge en uppfattning om kĂ€nslolĂ€get hos fĂ„r.
Har ni nÄgon bra bok?: Om biblioteksanstÀlldas anvÀndning av readers advisory verktyg
Studies have shown that library employees often choose not to use readers? advisory tools but to instead rely entirely on their own experience, often doing the library user a disservice. However, very few have looked at why this is so. This thesis looks at to what extent thirty individual employees in thirty Swedish public libraries use readers advisory tools when helping a patron find a good book, with the major focus on what motivates them to use these tools and why some choose not to use them. It was found that readers? advisory tools where not used with any consistency and that many things influence the library employees? use of these tools.
En ökad kontroll av tillverkningsresurser i samband med CAM-
beredning
Sandvik AB grundades 1862 av Göran Magnus Göransson som var den första i vÀrlden som lyckades framstÀlla stÄl enligt Bessemermetoden. Idag, nÀstan 150 Är senare, har Sandvik AB 44 000 anstÀllda och Àr verksamma i 130 olika lÀnder vÀrlden över och har en omsÀttning pÄ nÀrmare 72 miljarder SEK. (Sandvik) Sandvik Àr indelat i tre olika affÀrsomrÄden: Sandvik Tooling, Sandvik Materials Technology och Sandvik Mining and Construction, vilket ocksÄ Àr det omrÄde detta examensarbete berör. En del av produktionsberedningen av produkterna, CAM-beredningen, Àr att skapa de verktyg som produkten i frÄga skall bearbetas med. Verktygen hÀmtas i dag frÄn olika platser (databaser, mallar) och anvÀnds sedan i beredningen för att simulera bearbetningen av produkten.
Big Bath : Resultatmanipulation vid byte av verkstÀllande direktör
Tidigare forskning visar att resultatmanipulering i form av big bath fo?rekommer vid omstruktureringar av fo?retagens ledning. Det inneba?r att ledningen pa?verkar resultatet negativt genom att realisera stora enga?ngskostnader. I och med info?randet av redovisningsstandarderna IFRS 3 och IAS 36 ga?llande nedskrivningspro?vning av goodwill kan va?rderingens flexibilitet anva?ndas i egenintresse som ett verktyg fo?r big bath.
Forma komprimerat trÀ : Maskinell bearbetning av fria former
Rapporten handlar om komprimerat trÀ. Det Àr en teknik dÀr materialet trycks ihop och fibrerna ?krossas?, vilket gör att man kan böja det i kallt tillstÄnd, en lÀngre period efter komprimeringen.Materialet anvÀnds inte i sÄ stor omfattning idag. Dels finns det andra tekniker för att tillverka komplicerade former i trÀ, men ocksÄ för att komprimerat trÀ Àr kostsamt. Det finns Àven olika tillverknings- och tillÀmpningsproblem vid anvÀndandet av materialet.Syftet med arbetet Àr att ge en inblick i vad komprimerat trÀ Àr och metodens olika för- och nackdelar.
à tgÀrdsprogram ett reellt verktyg? : Intervjustudie angÄende Ätta pedagogers uppfattningar om ÄtgÀrdsprogram
Syftet med denna studie var att undersöka Ätta pedagogersuppfattningar om ÄtgÀrdsprogram som ett pedagogiskt verktyg och hur de arbetarmed ÄtgÀrdsprogram för elever i behov av sÀrskilt stöd, hur pedagoger upprÀttardokumentet, hur pedagoger uppfattar arbetet med ÄtgÀrdsprogram och omÄtgÀrdsprogram förÀndrar pedagogens arbetssÀtt samt vilka möjligheter/hinderpedagogerna ser med ÄtgÀrdsprogram. Undersökningen bygger pÄ kvalitativasamtalsintervjuer utifrÄn ett relationellt, hermeneutiskt synsÀtt med Ättapedagoger. Resultatet visade att pedagogerna uppfattade arbetet medÄtgÀrdsprogram som nÄgot positivt. Arbetet med dokumentet gav pedagogernastruktur i arbetet och de flesta av de intervjuade pedagogerna ansÄg attdokumentet pÄverkade bÄde deras och elevernas arbetssÀtt. Undersökningen visaratt ÄtgÀrdsprogram hjÀlper eleven att nÄ mÄlen i undervisningen men att ettÄtgÀrdsprogram inte innebÀr nÄgon garanti för mÄluppfyllelse.