Sök:

Sökresultat:

5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 18 av 385

SprÄket som verktyg för inkludering : En kvalitativ intervjustudie med verksamma pedagoger i förskolan

Syftet med studien Àr att skapa en fördjupad insyn i pedagogers upplevelser av huruvida och pÄ vilka sÀtt pedagoger i förskolan arbetar med sprÄket som verktyg för inkludering i en förskola för alla barn. Vi har fokuserat pÄ att synliggöra faktorer som pÄverkar barns sprÄkutveckling, hur pedagoger arbetar för att frÀmja och stÀrka barns sprÄkutveckling samt hur pedagogers visioner ser ut gÀllande alla barns rÀtt att utveckla sitt sprÄk. Den metod som anvÀnts i studien Àr kvalitativa intervjustudier med verksamma pedagoger pÄ olika förskolor. Resultatet visar pÄ betydelsen av att ha mindre antal barn i barngrupp för att kunna arbeta pÄ ett positivt sÀtt samt vikten av att skapa trygghet i syfte att se och gynna alla barns sprÄkutveckling. Studien belyser möjligheter samt dilemman gÀllande hur en inkludering kan genomföras med hjÀlp av sprÄket som verktyg.

Bilden som sprÄk och verktyg

I detta arbete fokuseras förhÄllandet mellan bilder och sprÄk. Litteraturstudien behandlar vad en bild Àr, bildÀmnets historik, bild och inlÀrningsstilar. HÀr belyses hur bilden pÄverkar vÄrt minne och vÄr förmÄga att förstÄ omvÀrlden. Möjligheter och svÄrigheter i arbetet med bilder lyfts ocksÄ fram. Vidare redovisas resultatet frÄn observationer gjorda i Är 1-3 och i Är 7-8.

Verktyg för organisk tillvÀxt i koncerner

Syftet med den hÀr studien Àr att, med utgÄngspunkt i vÄra fallföretag, identifiera och beskriva de verktyg koncernledningar har att arbeta med och analysera hur dessa verktyg kan anvÀndas för att uppnÄ organisk tillvÀxt. Detta ska sedan mynna ut i konkreta rÄd till Trelleborgs koncernledning samt bidra till forskningen kring organisk tillvÀxt i koncerner. För att uppfylla detta syfte har vi gjort en kvalitativ fallstudie, omfattande tvÄ koncerner, dÀr semistrukturerade intervjuer utgjort grunden för insamlandet av primÀrdata. DÄ fÄ studier tidigare gjorts kring organiskt tillvÀxt i koncerner Àr studien gjord utifrÄn en abduktiv ansats med vÀxelvis insamlande av data och relevanta teorier frÄn flera olika forskningsomrÄden. En teoretisk syntes har dÀrefter byggts upp för att ligga till grund för analysen.

Studie- och yrkesvĂ€gledning för individer med nedsatt funktionsförmĂ„ga ? ÖvergĂ„ngen frĂ„n gymnasiet till vuxenlivet

Debatten om den stigande arbetslösheten och det försvÄrande intrÀdet pÄ arbetsmarknaden för utsatta grupper Àr högst aktuell. Med det som bakgrund riktade vi in oss pÄ gruppen, individer med nedsatt funktionsförmÄga och pÄ gymnasiesÀrskolan. VÄrt syfte med studien Àr att analysera hur studie- och yrkesvÀgledare pÄ gymnasiesÀrskolor arbetar med vÀgledningsprocessen. FrÄgestÀllningen lyder; Hur arbetar man som studie- och yrkesvÀgledare för att hjÀlpa elever med funktionshinder att lÀra sig hjÀlp till sjÀlvhjÀlp? AnvÀnds kreativa verktyg i vÀgledningssamtal för att underlÀtta processen och i sÄ fall, vilka? För att besvara vÄra frÄgor valde vi att göra en kvalitativ undersökning med 7 olika studie- och yrkesvÀgledare.

Fysisk trÀning som verktyg för stresslindring och identitetsskapande? : En kvalitativ studie om högskolestudenternas upplevelser av stress och fysisk trÀning utifrÄn ett socialpsykologiskt perspektiv pÄ identitetsskapande i ett senmodernt samhÀlle.

Stress och trÀning Àr ett omdiskuterat fenomen bland mÀnniskor, i media och i reklam i dagens samhÀlle. Allt fler mÀnniskor studerar ocksÄ pÄ universitet och högskolenivÄ för att lyckas ta sig in pÄ arbetsmarknaden. PÄ högskolenivÄ krÀvs det stor ambition av individen för att klara av de krav som finns. VÄr studie vill öka förstÄelsen för hur unga högskolestudenter upplever stress samt hur deras fysiska trÀning kan vara ett verktyg för stresslindringen och identitetsskapandet. Socialpsykologiska teorier om identitetsskapande i ett senmodernt samhÀlle var utgÄngspunkten för att belysa fenomenet.

Preoperativ vÀrmning för att minska risken för hypotermi vid stor bukkirurgi : en pilotstudie

Genom detta examensarbete har ett webbaserat system utvecklats för hantering av Àmnesinriktade diskussioner i realtid. Systemets funktioner skapades med hjÀlp av PHP som ett serversprÄk medan JavaScript anvÀndes som ett klientsprÄk. HTML och CSS anvÀndes för att skapa systemet grafiska grÀnssnitt. Samt att datalagring uppnÄddes med hjÀlp av en MySQL-databas. Författaren anvÀnde sig av olika verktyg för att utveckla systemet.

Kompismassage i förskolan: ett verktyg för att utveckla
barns sociala kompetens?

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka om förskollÀrare upplever att kompismassage har inverkan pÄ barnens utveckling av social kompetens och i sÄ fall hur det visar sig? Eftersom vi var intresserade av förskollÀrarnas upplevelser valde vi att göra kvalitativa intervjuer med fyra förskollÀrare som regelbundet anvÀnder sig av kompismassage i förskolan. Resultatet visar att förskollÀrarna upplever att kompismassage har inverkan pÄ utvecklingen av barnens sociala kompetens. VÄr slutsats Àr att kompismassage kan anvÀndas som ett verktyg för att utveckla barns sociala kompetens, som en del i en verksamhet prÀglad av en helhetssyn pÄ lÀrande..

Surfplattan i förskolan

Syftet med studien Ă€r att undersöka förskollĂ€rarens syn pĂ„ anvĂ€ndningen av surfplattor i verksamheten. Digitala verktyg sĂ„ som surfplattor Ă€r ett aktuellt Ă€mne att undersöka dĂ„ det tar allt större plats i förskolornas verksamhet. Studien bygger pĂ„ kvalitativa intervjuer med tre förskollĂ€rare och en förskolechef, alla pĂ„ ett eller annat sĂ€tt involverade i anvĂ€ndningen av surfplattor i förskolan. Tidigare forskning om digitala verktyg, lĂ€rande och dokumentation ligger till grund i uppsatsen. Även det teoretiska begreppet ANT (Actor Network Theory) kommer att belysas.

FrÄn post-it lappar till lattjolajbanlÄda - "Kreativitetskonsulters" syn pÄ verktyg och metoder i kreativa processer.

 Kreativitet Àr ett mycket omskrivet Àmne, dock Àr omrÄdet mycket smalt nÀr det gÀller ?kreativitetskonsulters? arbete. Syftet med denna uppsats Àr, att fÄ en ökad förstÄelse för deras arbete med verktyg och metoder i kreativa processer, speciellt i idégenereringsfasen. Avsikten Àr att belysa deras upplevelser av svÄrigheter och fördelar med redskapen. UtifrÄn mitt syfte formulerades fem frÄgestÀllningar, som studien utgÄtt ifrÄn.

Utveckling av mÄlarverktyg : Ett projekt om att ta fram en ergonomisk pensel för yrkesmÀn

Den hÀr uppsatsen speglar ett examensarbete för FÀrggrossen i Nybro. Ett nytt mÄleriverktyg, nÀrmare bestÀmt en lackpensel tas fram för yrkesmÄlare.Fokus för projektet har legat pÄ anvÀndarstudier med hjÀlp av yrkesmÄlarna Thomas Molin och Mikael Brandén. Studierna har börjat med observationer utav arbetsprocess och hantering av verktyg, dÀrefter uppföljande tester av skissmodeller.TvÄ serier med skissmodeller tas fram för anvÀndarstudier och följs sedan upp med en förprototyp som detaljutvÀrderas. Resultatet blir ett verktyg med vinklat skaft som ska skapa en flexibel pensel för mÄnga olika grepp..

Att utveckla sig sjÀlv till en bÀttre lÀrare : Kompetensjournal, ett sÀtt att reflektera över sin egen undervisning

Uppsatsens syfte har varit att utvÀrdera genomförda lektioner med hjÀlp av en s.k. kompetensjournal, dÀr man för anteckningar om sitt arbete och om sig sjÀlv för att utvecklas i yrket. HuvudfrÄgestÀllningen har varit att utvÀrdera om kompetensjournal Àr ett bra verktyg för att utveckla sig sjÀlv som lÀrare. Studien har skett under den sista VFU-perioden pÄ gymnasielÀrarutbildningen. TvÄ gymnasieklasser har varit sjÀlva kontexten som uppsatsskrivaren har befunnit sig i.

Medsittning, ett verktyg i en lÀrande organisation

Att vara en lÀrande organisation Àr inget man blir klar med, det Àr istÀllet ett förhÄllningssÀtt och arbete man stÀndigt jobbar med. Migrationsverket Àr en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation, ett av verktygen som anvÀnds Àr den sÄ kallade medsittningen. I denna studie sökte jag efter medarbetares upplevelser av detta verktyg. Syftet var att öka kunskapen om faktorer som har betydelse för kontinuitet i lÀrande inom en organisation som strÀvar efter att vara en lÀrande organisation. Jag har utgÄtt frÄn Peter Senges teori om fem discipliner för en lÀrande organisation.

Genreskrivande i wiki-form: En studie av ett skrivprojekt i grundskolan

I en allt mer digitaliserad vÀrld och med ett vidgat textbegrepp, som stÀller ökade krav pÄlÀsare och skribenter krÀvs nya verktyg för att stödja lÀrandet. Den hÀr uppsatsen undersökervad en wiki, ett av mÄnga Web 2.0 verktyg, kan tillföra till ett skrivprojekt med genrenfaktatexter i fokus. Studien har ett sociokulturellt perspektiv och Àr inspirerad avdesignforskning, en del av etnografisk forskningspraxis. Arbetet har begrÀnsats till att följaen klass arbete under cirka tvÄ mÄnader. Intresset har, förutom pÄ wikins för- och nackdelar,legat pÄ interaktionen mellan eleverna, lÀrarnas handledning och pÄ det arbetssÀtt somlÀrarna designat för klassen.

Projektledningsmetoders syn pÄ slöseri inom mjukvaruutveckling : Vad Àr slöseri inom mjukvaruutveckling och hur kan det minimeras?

SammanfattningBegreppet slöseri, av engelskans waste, Àr en term som i dagslÀget saknar en klar och entydig definition inom mjukvaruutveckling. Denna rapport har skrivits vid Kungliga Teniska Högskolan i Stockholm och syftar att klargöra termen slöseri och vad den innebÀr men hjÀlp av olika projektledningsverktyg frÄn IT-branchen. Det har framkommit att förtag sÀllan jobbar med en och endast en projektledningsmetod inom mjukvaruutveckling utan det blandas verktyg frÄn olika metoder. Det Àr ofta brist pÄ kunskap om valda verktyg och hur de ska anvÀndas samt vilka olika verktyg som kompletterar varandra eller ej Àr kompatibla med varandra. En ökad medvetenhet kring valda modeller och verktyg skulle leda till ökad effektivitet och minskat slöseri.

Musik med smÄ barn : ett pedagogisk verktyg

I vÄr studie har vi genom vÄrt syfte tagit reda pÄ hur pedagoger har anvÀnt sig av sÄnger som ett pedagogiskt verktyg, och vi har undersökt hur pedagogerna kunde skapa delaktighet till barnens sprÄkutveckling genom sÄng och samlingar pÄ förskolan. Vilka mÄl hade pedagogerna? För att nÄ syftet har vi genomfört en kvalitativ undersökning i form av intervjuer dÀr man fokuserar pÄ egenskaperna och inte pÄ personerna som deltar. Intervjuerna utfördes med pedagoger pÄ tvÄ olika förskolor, bÄde enskilda samt i grupp. Studiens resultat visade att musik anvÀnds i förskolan, som ett verktyg för barnens sprÄkutveckling.

<- FöregÄende sida 18 NÀsta sida ->