Surfplattan i förskolan
Syftet med studien är att undersöka förskollärarens syn på användningen av surfplattor i
verksamheten. Digitala verktyg så som surfplattor är ett aktuellt ämne att undersöka då det tar
allt större plats i förskolornas verksamhet. Studien bygger på kvalitativa intervjuer med tre
förskollärare och en förskolechef, alla på ett eller annat sätt involverade i användningen av
surfplattor i förskolan. Tidigare forskning om digitala verktyg, lärande och dokumentation
ligger till grund i uppsatsen. Även det teoretiska begreppet ANT (Actor Network Theory)
kommer att belysas. Studien behandlar på följande frågeställningar: Hur uttrycker sig
pedagogerna om användningen av surfplattor i relation till barns lärande? På vilka sätt
använder förskolorna surfplattorna i verksamheten? Vilken egen kunskap kring användningen
av surfplattor ger pedagogerna uttryck för? Resultatet visar att trots att erfarenhet och
kunskap kring surfplattan är relativt låg bland förskollärarna så finns det vilja att använda dem
i verksamheten. Framförallt av yngre och nyutbildade förskollärare. Studien visar också att
förskollärarna anser att surfplattan är ett verktyg som behövs för dagens barn och att den
bidrar till ett nytt forum för lärande. Under förutsättning att surfplattan används på rätt sätt
och alltid med en tanke bakom, så tror förskollärarna att den kommer bli ett givande verktyg i
verksamheten. Studien visar också att surfplattan har blivit ett nytt och lättare redskap inom
den pedagogiska dokumentation som görs i förskolan.