Sökresultat:
5767 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 17 av 385
Gymnasieungdomars perspektiv pÄ cannabis: UtvÀrdering av utbildningsinsats om cannabis för ungdomar i Norrbotten
Detta examensarbete handlar om stereotyper och dess problematik. Jag har valt att i en process undersöka det kristna utseendet pÄ grund av min egna kristna bakgrund. Det finns ingen fysisk bild av det kristna utseendet vilket gör Àmnet intressant och unikt. Genom att undersöka den allmÀnna uppfattningen om det kristna utseendet har en fysisk bild skapats och exponerats i en handbok som formgivits för att vÀcka tankar och bemöta vÄra fördomar. Grafisk formgivning Àr inte enbart ett verktyg för att sÀlja produkter.
Bygga berÀttelser: med dramaturgin som verktyg
Syftet med undersökningen var att ta reda pÄ vad som hÀnde med strukturen i elevernas berÀttelser efter att de hade fÄtt bygga berÀttelser med dramaturgin som verktyg. Undersökningen genomfördes i en Ärskurs fem med 14 elever, varav 7 var flickor och 7 var pojkar. Eleverna skrev tvÄ berÀttelser var. Undersökningen började med att varje elev skrev en berÀttelse. Lektionerna som följde bestod av dramatiserande, fantiserade och skrivande.
Ett verktyg som avser mÀta omvÄrdnadsdiagnostisk förmÄga
Att sjuksköterskor stÀller giltiga omvÄrdnadsdiagnoser Àr betydelsefullt för att patienter ska fÄ den omvÄrdnad som de behöver. Trots att denna förmÄga Àr nÄgot som sjuksköterskeutbildningen Àr Älagd att utrusta blivande sjuksköterskor med Àr omvÄrdnadsdiagnostisk förmÄga inte utrett hos sjuksköterskestudenter. Inget verktyg för att mÀta denna förmÄga finns tillgÀnglig i Sverige idag. Syftet med denna metodologiska studie var att utveckla ett verktyg som avsÄg mÀta omvÄrdnadsdiagnostisk förmÄga. Genom kognitiva intervjuer, i dialog med experter samt genom att studenter och sjuksköterskor testade att genomföra en omvÄrdnadsdiagnostisk uppgift utifrÄn tvÄ patientfall utvecklades verktyget stegvis.
Konstruktion och tillverkning av verktyg för justering av kragade hÄl
Noss AB i Norrköping specialiserar sig pÄ att utveckla system och utrustning till pappersmassaindustrin. De vill med detta examensarbete fÄ hjÀlp att ta fram ett verktyg för efterjustering av kraghÄlen pÄ Radiclone AM80/BM80 för att förhindra att lÀckage uppstÄr om kraghÄlen blir ovala. Arbetet syftar till att ta fram en fÀrdig prototyp som kan anvÀndas pÄ levererade produkter. Framtagningen av lÀmplig princip kom att bli den stora utmaningen dÄ verktygets storlek Àr begrÀnsad till kraghÄlets dimensioner. PÄ grund av kraghÄlets komplicerade geometri och varierande spÀnningstextur kunde inte teoretiska kunskaper ge svar pÄ utformningen av verktyget.
Behovsanalys av infusionspumpars funktion ur ett kliniskt perspektiv
Genom detta examensarbete har ett webbaserat system utvecklats för hantering av Àmnesinriktade diskussioner i realtid. Systemets funktioner skapades med hjÀlp av PHP som ett serversprÄk medan JavaScript anvÀndes som ett klientsprÄk. HTML och CSS anvÀndes för att skapa systemet grafiska grÀnssnitt. Samt att datalagring uppnÄddes med hjÀlp av en MySQL-databas. Författaren anvÀnde sig av olika verktyg för att utveckla systemet.
Antimobbningsarbetet i grundskolan : En kvalitativ studie av hur pedagoger arbetar mot mobbning pÄ tre grundskolor i en mellanstor kommun i Sverige.
Syftet med studien var att fÄ fram en kartlÀggning av de verktyg som anvÀnds iantimobbningsarbetet pÄ tre grundskolor frÄn samma kommun i en mellanstorstad i Sverige. Studien har gjorts med ett kvalitativt perspektiv med hjÀlp avfokusintervjuer av fem pedagoger och tre skolledare. Studien visar att skolornahar ett systematiskt antimobbningsarbete som bygger pÄ att det förebyggandearbetet mot mobbning Àr det som ger ett gott resultat för att det inte ska uppstÄmobbning. De verktyg och arbetsmetoder som anvÀnds i det förebyggandearbetet mot mobbning Àr det som pÄ ett tidigt stadium ger det bÀsta resultatet iarbetet..
Att skapa gruppeffektivitet i en projektmiljö
Syftet med vÄran uppsats Àr att studera huruvida olika verktyg kan anvÀndas av en projektledare för att skapa samt bibehÄlla gruppeffektiviteten i projektets olika faser. De slutsatser vi har gjort efter vÄr studie Àr att samtliga vÄra valda verktyg har en stark inverkan pÄ grupp-effektiviteten samt att de gÄr att koppla till, i vissa fall en specifik fas, men i andra fall har verktyget en stor inverkan pÄ hela projektet. Efter vÄr gjorda studie har vi ocksÄ dragit slutsatsen att mycket av grundstenarna för gruppeffektivitet skapas i inledningsfasen..
Hinder och möjligheter för naturreservat som hÀlsoresurs
Syftet med denna studie Àr att belysa förutsÀttningarna för att anvÀnda naturreservat som ett verktyg mot ohÀlsa utifrÄn tre viktiga samhÀllsinstanser: kommun, landsting och
lÀnsstyrelse. Som metod har jag anvÀnt mig av tre kvalitativa intervjuer. Intervjuerna var
halvstrukturerade, spelades in, transkriberades och bearbetades med kvalitativ innehÄllsanalys dÀr ansatsen var en blandning av induktion och deduktion. Resultatet
tyder pÄ att de naturreservat som valts ut med omsorg om vÀxter och djur, och dÀr man satsat pÄ tillgÀnglighet sÄ vÀl ute i naturen som med information, kan verka som verktyg
mot sÄvÀl fysisk som psykisk ohÀlsa förutsatt att de tjÀnstemÀn som arbetar med samhÀllsutveckling och folkhÀlsa fÄr de ekonomiska resurser och den utbildning som
behövs för utvecklingen samt att de vÀrdesÀtter ett ökat samarbete..
En vandring genom Gotlands tekniklandskap : Pedagogiskt verktyg för förskollÀrare
VÄrt arbete grundar sig i att vi har ett stort intresse för litteratur, dÄ vi har fÄtt lyssna pÄ och upptÀcka olika typer av böcker under vÄr uppvÀxt. Vi anser att arbetet med detta Àr viktigt i förskolans verksamhet, dÄ det bland annat frÀmjar barns sprÄkutveckling och gruppens sammanhÄllning. Litteratur Àr ett bra och anvÀndbart verktyg i verksamhetens olika omrÄden. Genom en enkÀt och tvÄ ostrukturerade intervjuer har vi fÄtt svar pÄ vÄra frÄgestÀllningar. VÄra frÄgestÀllningar Àr; Hur ofta anvÀnds litteratur i barngrupp? Hur sker valet av den litteratur som anvÀnds? Hur arbetar pedagoger utifrÄn litteratur? Vi har fÄtt en inblick i hur pedagoger anvÀnder sig av detta.
Ledarskap pÄ distans: utmaningar, verktyg och strategier
 Globaliseringen och den avancerade informations- och kommunikationstekniken har möjliggjort för företag att lÄta personalen arbeta utspritt pÄ olika geografiska platser, vilket har gjort att distansledarskap Àr ett vÀxande fenomen. Studiens syfte var att, utifrÄn ett chefsperspektiv, fÄ ökad kunskap om ledarskap pÄ distans med fokus pÄ vilka eventuella utmaningar som distansledarskap för med sig samt vilka verktyg och strategier som blir sÀrskilt betydelsefulla vid denna form av ledarskap. Fem fokuserade intervjuer, som analyserades med induktiv tematisk analys, visade att de utmaningar som distansledarskapet förde med sig var: att stÀndigt vara nÄbar och tillgÀnglig, att upptÀcka problem i tid, att balansera och anpassa kontakten samt att fÄ tiden att rÀcka till. De verktyg och strategier som blev sÀrskilt betydelsefulla var: samarbete och stöd inom organisationen, dokumentation och informationshantering, kommunikation, schemalagda möten samt fysisk nÀrvaro och tillgÀnglighet. Studiens resultat visade att regelbunden kontakt och förtroendeingivande relationer fÄr betydelse för distansledarskapets framgÄng.
PL/SQL till Java : Konvertering med verktyg
Den hÀr rapporten hanterar ett uppdrag frÄn företaget Logica gjort som ett examensarbete pÄ utbildningen Högskoleingenjör inom Datateknik, programmet Webbutveckling/Programmering och datanÀt, pÄ Tekniska Högskolan i Jönköping. Uppdraget gick ut pÄ att kontrollera om ett system skrivet i programmeringssprÄket PL/SQL gÄr att konvertera till Java. Programmet i frÄga var ett reskontrasystem.Syftet med projektet var att företaget skulle kunna konvertera deras system pÄ ett sÄ kostnadseffektivt och tidsbesparande sÀtt som möjligt. FrÄgor som rapporten har tagit upp Àr huruvida det finns konverteringsverktyg som kan göra detta och om i sÄ fall det finns nÄgra ?Best-practises? angÄende detta.
IKT i förskolan : Datorn som ett pedagogiskt verktyg för lÀrandet
Ekologiskt bostadsbyggande för en hÄllbar framtid..
Verktyg som underlÀttar modellering av objektorienterade system
Sekretessbelagd.
LÀrare och digitala verktyg i matematikundervisningen : En kvantitativ studie om lÀrares instÀllning och kompetens kring anvÀndningen av digitala verktyg i Ärskurserna F-3
The purpose of this study is to examine in what extent primary school teachers, teaching children in the age of 6 to 9, choose to use digital tools in their teaching of mathematics. I also want to examine what these teachers think, in terms of advantages and disadvantages, about using digital tools on their mathematics lessons. Finally I want to examine what skills they possess about digital tools.I am using a quantitative method to collect my data. The quantitative survey consisted of a questionnaire survey of ten questions that 38 primary school teachers have answered.The results of my study show that the teachers to some extent use digital tools when they teach mathematics and that the availability of various digital tools are generally good. But it turns out that the availability of tools is not a guarantee that they are used in teaching of mathematics.
Portfolio i perspektiv
Sammanfattning
Med denna forskning har jag frÄn olika perspektiv belyst portfolio som verktyg till aktivt lÀrande. Jag har ocksÄ försökt förstÄ hur elever och pedagoger upplever varandras utveckling med portfolio som arbetssÀtt. Intressant har ocksÄ varit vilka tankar och drivkrafter ligger bakom valet av portfoliometodiken. Genom frÄgor till skolledare och enkÀter med elever och pedagoger i en portfolioskola har jag velat, med ett tÀckande perspektiv, bidra till tidigare forskningar. Jag anvÀnde mig av intervjufrÄgor till skolledare och enkÀter av kvantitativ och kvalitativ karaktÀr för pedagoger och elever.