Sök:

Projektledningsmetoders syn på slöseri inom mjukvaruutveckling

Vad är slöseri inom mjukvaruutveckling och hur kan det minimeras?

SammanfattningBegreppet slöseri, av engelskans waste, är en term som i dagsläget saknar en klar och entydig definition inom mjukvaruutveckling. Denna rapport har skrivits vid Kungliga Teniska Högskolan i Stockholm och syftar att klargöra termen slöseri och vad den innebär men hjälp av olika projektledningsverktyg från IT-branchen. Det har framkommit att förtag sällan jobbar med en och endast en projektledningsmetod inom mjukvaruutveckling utan det blandas verktyg från olika metoder. Det är ofta brist på kunskap om valda verktyg och hur de ska användas samt vilka olika verktyg som kompletterar varandra eller ej är kompatibla med varandra. En ökad medvetenhet kring valda modeller och verktyg skulle leda till ökad effektivitet och minskat slöseri. Något som är gemensamt för samtliga agila projektledningsmetoder är en strävan efter att minska mängden slöseri på ett eller annat sätt och öka flödeseffektiviteten. Det är av stor vikt att lägga fokus på rätt slöseri för att åstadkomma största effektivisering då olika slöserier påverkar olika mycket. Det finns ingen uttalad efterfrågan från näringslivet på en definition av termen slöseri utan den engelska termen ?waste? används, även på svenska. En potentiell definition för termen slöseri skulle kunna vara - något som är i vägen eller hindrar effektivt arbete med pågående projekt. Denna rapport behandlar endast slöseri ur en projektledares eller produktägares perspektiv inom mjukvaruutveckling, ej drift av IT-system.

Författare

Ludwig Smedberg Oscar Mo

Lärosäte och institution

KTH/Industriell produktion

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..