Sök:

Sökresultat:

5756 Uppsatser om Affärsmodells verktyg - Sida 19 av 384

Faktaboken i förskolan : Ett verktyg för sprÄk-och lÀsutveckling

Mitt syfte har varit att försöka ta reda pÄ hur pedagoger ser pÄ och resonerar kring faktaböcker utifrÄn ett sprÄk- och lÀsfrÀmjande perspektiv. Ett antagande Àr att faktaböcker har en given plats i förskolans lÀskultur. Mina frÄgestÀllningar har varit: Hur ser pedagoger pÄ faktaboken som verktyg för sprÄk- och lÀsutveckling? Hur resonerar pedagogerna kring sitt sÀtt att arbeta med och höglÀsa faktaböcker? Hur förhÄller sig pedagogerna till faktaboken som ett verktyg för att frÀmja sprÄk- och lÀsutveckling i jÀmförelse med skönlitteratur? Kan pedagogernas olika sÀtt att se pÄ faktaboken relateras till en utvecklingspsykologisk respektive relationell lÀrandesyn?Mitt resultat visar att flera aspekter spelar roll för hur pedagogerna förhÄller sig till faktaböcker i sin praktik. Gemensamt för pedagogerna Àr att de inte medvetet inkluderar faktaböcker i sitt arbete med att frÀmja sprÄk- och lÀsutveckling.

Grafiska ioFTPD-verktyg

Jag har under en period motsvarande 10 veckor pÄ heltid utvecklat ett grafiskt konfigurations-verktyg för konfiguration av ftp-servern ioFTPD [4]. ioFTPD Àr en relativt ny ftp-server för Windows som Àr resurssnÄl och högpresterande [4]. ioFTPD utvecklas av iniCom Networks [4] som Àven utvecklar den kÀnda ftp-klienten FlashFXP [4].Idén till att utveckla ett grafiskt konfigurationsprogram kom till eftersom det inte fanns nÄgra grafiska verktyg för vare sig konfiguration eller övervakning av servern. Eftersom det inte fanns nÄgot anvÀndarvÀnligt grafiskt konfigurationsverktyg var anvÀndaren tvungen att editera ioFTPD:s konfigurationsfil manuellt. Manuell editering av en sÄ stor fil gör det lÀtt att införa fel.Mina delmÄl var att skapa tre grafiska applikationer för att hjÀlpa till att konfigurera och övervaka ioFTPD-servern.? Ett grafiskt konfigurationsverktyg? Ett övervakningsprogram? En vfs-editor för skapande och redigering av det virtuella filsystemetHuvudmÄlet var att implementera det grafiska konfigurationsverktyget, vilket jag gjorde.

Datorstött samarbete : kunskaper och förvÀntningar

Datorstött samarbete (Computer Supported Co-operative Work) Àr ett vÀxande omrÄde idag, bÄde bland anvÀndare och inom forskningen. Det omfattar tekniskt stöd för mÀnniskor som samarbetar i grupper för att uppnÄ faststÀllda mÄl. Mitt arbete har omfattat en undersökning pÄ Institutionen för datavetenskap vid Högskolan i Skövde. Syftet med undersökningen har varit att faststÀlla anvÀndares Äsikter om vilka förvÀntningar, risker och framtidsutsikter som de tror att omrÄdet datorstött samarbete innebÀr. Arbetet har genomförts dels via en enkÀtundersökning och dels via en intervjuundersökning.AnvÀndare kan ha teoretisk och/eller praktisk kunskap i Àmnet datorstött samarbete, dÀr kunskaper i det ena inte garanterar kunskaper i det andra.

Ayahuasca- "sjÀlens dryck" : En intervjustudie utifrÄn svenska deltagares perspektiv om valet att anvÀnda sig av Ayahuasca  samt hur erfarenheten pÄverkat dem.

Syftet med denna studie Àr att undersöka rektorers förhÄllningssÀtt till digitala verktyg samt hur de vÀljer att integrera dem i undervisningen och i verksamheten. Enligt Sveriges skolinspektion finns det stora problem nÀr det gÀller integrering och anvÀndning av digitala verktyg ute i skolorna. Vi har valt att genomföra en kvalitativ studie och har dÀrför intervjuat rektorer i en medelstor kommun, för att kunna ta reda pÄ hur de digitaliserar sina skolor samt deras förhÄllningssÀtt till digitala verktyg i undervisningen. Vi vill skapa en djupare förstÄelse för hur de vÀljer att leda sin skola nÀr det gÀller arbetet med IKT. Vi har dÀrmed utgÄtt frÄn ett meso-perspektiv, dÄ studien utgÄr frÄn skolledningens perspektiv till tekniken i verksamheten.Resultatet visade pÄ att ekonomiska faktorer samt rektorernas intresse var det som pÄverkar hur framgÄngsrik integreringen av IKT blir i skolorna.

Modellering av 3D-miljöer utifrÄn geografisk data

Simuleringar anvÀnds i mÄnga sammanhang för att underlÀtta förstÄelsen för hÀndelser och förlopp som annars kan vara svÄra att överblicka. Ofta Àr det mycket data som ska förmedlas till anvÀndaren.I de fall visuella representationer av simuleringen ska visas i realtid mÄste data sÄllas bort sÄ att en interaktiv bildfrekvens uppnÄs samtidigt som betydelsefull information inte fÄr försvinna.Vid Totalförsvarets forskningsinstitut, FOI, anvÀnds simulering och visualisering som ett verktyg för att studera de komplexa duellsituationerna mellan medel och motmedel (telekrigduellen). Ett verktyg har i detta arbete tagits fram för att kunna anvÀnda sig av de stora geografiska omrÄden som behövs i simuleringarna.Resultatet av arbetet Àr en applikation som utifrÄn geografisk kartdata skapar ett 3D-landskap som lÀmpar sig för realtidssimulering..

Spelproduktion för 2d miljö

Vi började vÄrt projekt med grunderna till verktyg för att utveckla spel i 2d. Dessa Àmnade vi fÀrdigstÀlla under projektet och med dem utveckla en speldemo. Eftersom vi hade gemensamma visioner om spelutveckling sÄ bestÀmde vi oss för att samarbeta, och fokusera pÄ vÄra respektive omrÄden. Med att utveckla egna verktyg ville vi fÄ en större förstÄelse för de grundlÀggande mekanismerna av en spelmotor och möjligheten att pÄverka dessa efter vÄra specifika behov. Det var ocksÄ för att hÄlla koden fri frÄn licensierade komponenter för att i framtiden kunna underlÀtta distribution..

Skapar traineeprogram konkurrensfördelar?

Titel: Skapar traineeprogram konkurrensfördelar? Seminariedatum: Tisdagen den 11 Januari 2005 Ämne/kurs: FEK 582 Kandidatseminarium, 10 poĂ€ng Författare: Henrik Ohlsson, Martin Sagnert, Pontus Sellberg Handledare: Robert WenglĂ©n Nyckelord: Traineeprogram, konkurrensfördelar, strategiska intentioner, strategiskt verktyg, organisatoriska resurser. Syfte: VĂ„rt syfte Ă€r att undersöka vad företag har för intentioner med sitt traineeprogram och vilken betydelse traineeprogram har för företag i en allt mer konkurrensintensiv omvĂ€rld. Metod: Vi har valt att göra en kvalitativ studie av nio företag med hjĂ€lp av semistrukturerade telefonintervjuer. Vi anvĂ€nder abduktiv ansats, det vill sĂ€ga att vi anvĂ€nder oss av bĂ„de induktiv och deduktiv ansats under studiens gĂ„ng.

Pedagogens syn pÄ utomhusmatematik : en jÀmförelse mellan förskola och förskoleklass

Syftet med arbetet Àr att ta reda pÄ hur pedagogerna ser pÄ utomhusmiljön som ett verktyg för inlÀrning av Àmnet matematik, samt om synen pÄ utomhusmatematik skiljer sig Ät hos personalen beroende pÄ om de Àr verksamma i förskola eller i förskoleklass. Metoden som anvÀnts Àr strukturerad och kvalitativ intervju med pedagoger verksamma inom sÄvÀl förskola som förskoleklass. Resultatet visade pÄ att personalen Àr övervÀgande positiv till att anvÀnda sig av utomhusmiljön som verktyg vid inlÀrning av matematik, men att det kan finnas praktiska hinder som gör att man inte vÀljer det i den utstrÀckning som man önskar. Det Àr heller ingen direkt skillnad mellan de tvÄ instanserna, förskola och förskoleklass, utan skillnaderna ligger mer i hur man ser pÄ vad utomhusmiljö Àr för nÄgot..

Surfplattan i förskolan, pedagogens perspektiv

Syftet med vÄr studie var att undersöka hur pedagogerna pÄ en förskola anvÀnder surfplattan som ett didaktiskt verktyg. VÄra förhoppningar Àr att andra pedagoger ska intressera sig för den digitala utveckling som pÄgÄr inom lÀraryrket och utveckla sin digitala kompetens. I teoridelen beskriver vi hur IKT (informations - och kommunikationsteknik) har vuxit fram i förskola och skola samt att somliga forskare ser IKT som nÄgot skadligt för sociala kontakter medan andra menar att det stÀrker samarbete och kommunikation mellan barn. Vi hÀnvisar till Parnell och Bartlett (2012) som beskriver att med hjÀlp av surfplattan kan lÀrandet göras mer synligt i förskolan. Vi har utfört vÄr studie pÄ en förskola, dÀr vi anvÀnt oss av intervju som metod.

Meningsfullt skapande för barnen: i samspel med
medforskande pedagoger

Undersökningens syfte var att beskriva, analysera och förstÄ vad som hÀnder med barn och pedagoger nÀr mer bild och formskapande aktiviteter, material och verktyg förs in i verksamheten pÄ förskolan. För att ta reda pÄ det anvÀnde vi oss av deltagande observationer samt parallellt av anteckningar frÄn dagböcker, reflektion och dokumentation som informationshÀmtande metoder. Som pedagogisk metod har vi anvÀnt oss av ett tema inriktat arbetssÀtt med inriktning pÄ samspelet mellan barn och pedagoger vi har ocksÄ utgÄtt frÄn ett estetiskt förhÄllningssÀtt. Vi har Àven anvÀnt förskolans lÀroplan och dess intentioner samt litteraturstudier kopplade till vÄr undersökning. Resultatet visar att bÄde barn och pedagoger blir mer kreativa i en miljö dÀr man för in skapande aktiviteter, material och verktyg.

iPads som verktyg i matematikundervisningen. : En undersökning om möjligheter, utmaningar och svÄrigheter med iPads i utbildningssyfte.

Det hÀr arbetet utgick frÄn att ta reda pÄ möjligheterna, svÄrigheterna och utmaningarna gÀllande iPads som verktyg i matematikundervisningen. Det hÀr gjordes genom en undersökning av tidigare forskning kombinerat med en kvalitativ undersökning bestÄende av intervjuer. Respondenterna till intervjuerna var tre lÀrare pÄ mellanstadiet som arbetade med klassuppsÀttningar av iPads. Det resultat som framgick genom studien var att iPads ökar elevernas motivation och engagemang i matematikundervisningen. De bidrog ocksÄ till en effektiviserad kommunikation mellan lÀrare och elever.


Bilden som pedagogiskt verktyg

NÀr barn ska försöka tolka en text men Ànnu inte knÀckt ?lÀskoden? tar de bilder till hjÀlp. Bilden Àr ett naturligt uttrycksmedel för barn. Barn kommunicerar ocksÄ med varandra genom bilder. Att anvÀnda bild som pedagogiskt verktyg Àr ett sÀtt att alternera undervisningen för att anpassa undervisningen till varje elevs förutsÀttningar och behov.

LÀrplattan som pedagogiskt verktyg i Förskola och förskoleklass. Computer tablets as an educationaltool in preschool and preschool class.

Syftet med studien Àr att undersöka hur lÀrplattan kan anvÀndas som pedagogiskt verktyg i förskola och förskoleklass. Vi vill undersöka de lÀrande och sociala samspel som eventuellt sker mellan barnen. Vidare undersöks hur pedagogernas förhÄllningssÀtt inverkar pÄ barnens möjlighet till lÀrande kring lÀrplattan. Pedagogernas syn pÄ fördelar och nackdelar gÀllande lÀrplattan granskas. Studiens frÄgestÀllningar besvarades utifrÄn den sociokulturella teorin.

Metoder för anvÀndardriven grÀnssnittsprogrammering

NÀr anvÀndare bestÀmmer sig för att utveckla grÀnssnitt till sina system sker detta via nÄgon form av verktyg. Vi mÄste avgöra vilken utvecklingsmetodik som ska anvÀndas och hur vi kan tillföra mer funktionalitet för att systemet inte ska bli förÄldrat. För att svara pÄ detta bryter vi upp arbetet i tvÄ delar. I första delen undersöker vi vilken programmeringsmetodik som lÀmpar sig bÀst för grÀnssnittsutveckling genom en undersökning i tvÄ delar. I andra delen ser vi över vilka lösningar som existerar för att implementera ny funktionalitet till ett verktyg för att sedan presentera en egen lösning..

<- FöregÄende sida 19 NÀsta sida ->