Sök:

"Alltså han hör, men han lyssnar inte liksom"

-Sex gymnasieelevers upplevelser av betydelsen av relationer till sina lärare.


Syftet med den här studien är att undersöka sex gymnasieelevers upplevelser av betydelsen avde relationer de har till sina lärare. Frågeställningen rör relationens värde för eleven och vadsom påverkar dess kvalitet. Undersökningen är gjord utifrån den relationella pedagogikensperspektiv, vilket bland annat innebär att relation och undervisning är beroende av varandra. I undersökningen användes intervjuer som metod. Resultatet visar att relationens kvalitet harstor betydelse för de intervjuade eleverna och att faktorer som kommunikation, bemötande,trygghet och motivation är faktorer som är avgörande i elevernas beskrivningar av relationenskvalitet. Slutsatserna kretsar kring elevers behov av att bli sedda och hörda, att kroppsspråkoch miner påverkar elever i hög grad, samt att elevers upplevelser av olika lärare är mycketstyrt av hur läraren får dem att känna sig.

Författare

Lena Ohlsklint

Lärosäte och institution

Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsa och lärande

Nivå:

"Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå". Självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng utfört för att erhålla yrkesexamen på avancerad nivå.

Läs mer..