Sök:

Sökresultat:

26 Uppsatser om Reklamation - Sida 1 av 2

Reklamationsreglerna enligt konsumentköplagen, köplagen och 4 kap. JB: Särskilt om konsumentförhållanden

Uppsatsen beskriver hur en Reklamation bör se ut samt dess förfarande enligt gällande rätt i köplagen, konsumentköplagen och jordabalken. Det redogörs för en omfattande bild av avtalen enligt de tre olika lagarna, för att läsaren ska kunna bedöma vad Reklamationsreglerna innebär. Därav har också reglerna om preskription behandlats eftersom dessa ligger nära reglerna om Reklamation. Konsumentköplagen har behandlats något mer ingående. Det är viktigt att ett meddelande framförs när köparen inte är nöjd med sitt köp, annars kan han komma att förlora sin rätt att invända om fel.

Felbegreppets tillämpning på skogsplantor

Uppsatsen behandlar felbegreppets tillämpning på skogsplantor. Lagstiftningen inom området skog och skogsplantor är relativt omfattande men skogsplantor är biologiska produkter varför lagstiftning inte helt kan förhindra att skador eller sjukdomar ändå uppstår. Det är helt enkelt inte möjligt att framställa skogplantor utan att en viss andel av dem är behäftade med fel. Då det är en mängd sammanverkande faktorer som kan bidra till skador eller plantors död kan det vara svårt att fastställa om orsaken till skadan/plantdöden var att hänföra till plantorna eller faktorer i uppväxtmiljön. Svårigheter att fastställa orsaken kommer därför bidra till svårigheter för skogsägarna i samband med Reklamation.

Ett misslyckat köp - en studie om reklamationsbeteendet hos unga konsumenter

Studie om Reklamationsbeteendet hos unga konsumenter i åldrarna 18-25 (I klädbranschen). Hur agerar de vid missnöje och hur påverkas deras attityd till det aktuella företaget i framtiden? Kan man se några skillnader mellan de manliga och de kvinnliga konsumenterna när det gäller Reklamationsbeteendet?.

Kommunikationsstyrning vid reklamation : En studie av stormarknader

This study focuses on the internal marketing and how it affects the complaints by companies? communication control. Our purpose with this subject is to increase the understanding of which components affects the relation between internal marketing, communication control and complaints. We have chosen the subject, internal marketing because it caught our interest in an earlier course. On the basis of the literature of costumer complaint there have not been so much research about it and that is why we have chosen this perspective on internal marketing.This study is based on a qualitative approach.

Reklamationer - problem eller möjlighet

Uppsatsen är en studie över hur ett fiktivt finansbolag hanterar sina Reklamationer och klagomål. Bolaget tillhör en svensk bankkoncern där finansbolaget kompletterar bankkoncernens service ? och tjänsteutbud med finansprodukter. Bolaget inriktar sig på både företags ? och privatkunder.

Att göra affärer i Kina - rättsligt skydd i lagen och i verkligheten

This thesis looks at the difference between the legal protection in law and the legal protection in reality when a small company working with international trade comes in contact with seller's breach of contract. The thesis uses a case taken from a company with over 30 years experience trading with China and looks at the legal protection available along with the different possibilities of dispute resolution available to a company and then looks at the reasons why this legal protection never becomes a reality and the thesis also analyses some possible reasons for this gap between law in the books and law in reality..

Handelsplats i Värmland : En studie av kunskaperna i reklamationsrätt bland butikspersonalen i Bergvik och Mitt i City

Uppslaget till denna uppsats kom till vid en diskussion med anställda på konsumentvägledningen på Rådrummet i Karlstad. Diskussionen fördes med anledning av den förlängning av Reklamationstiden från två till tre år, som gjordes i Konsumentköplagen 1 april 2005.Uppsatsen är baserad på en undersökning gjord för att belysa kunskaperna i Reklamationsrätt och konsumenträtt bland butikerna i Bergvik och Mitt i City i Karlstad. Genom att få kännedom om de kunskaper som finns bland butikerna kan åtgärder sättas in om så skulle visa sig vara nödvändigt, exempelvis om resultatet skulle visa sig vara dåligt kan eventuella åtgärder för utbildning och liknande erbjudas. En liknande undersökning har tidigare gjorts utanför Göteborg av GP Konsument, och den har varit till stor hjälp för vår undersökning.Vår uppsats är koncentrerad till de köp som konsumenter gör för privat bruk från näringsidkare direkt i butik.Konsumenträttsliga lagar och regler har skapats för att stödja konsumenter och förbättra deras ställning på marknaden. Konsumentköplagen garanterar konsumenten ett minimiskydd som denne alltid har vid köp från en näringsidkare.För att få svar på vad de anställda i butikerna känner till om Konsumentköplagens regler har vi gjort en undersökning bestående av nio frågor som vi ställde till en anställd i varje deltagande butik i Bergvik samt Mitt i City.

Faktorer som påverkar konsumentens val av betalningssätt vid elektronisk handel

Elektronisk handel är ett användningsområde som ökar allt mer, eftersom Internet öppnar helt nya möjligheter för alla företag, stora som små, att nå en global marknad. Antalet konsumenter växer kraftigt och utgör en köpstark grupp. För att den här ökningen skall kunna ske är det avgörande att de olika betalningsalternativen som erbjuds fungerar väl och har konsumenternas förtroende. Eftersom både konsumenten och webbutiken sparar pengar om elektroniska betalningssätt används, kan detta vara en avgörande faktor för framtiden. Syftet med denna studie har därför varit att ta reda på vilka faktorer som påverkar svenska konsumenter vid val av betalningssätt.Utifrån resultatet av den litteraturstudie respektive enkät- och intervjustudie som utförts under detta arbete påvisas att 35% av konsumenterna använder faktura som betalningssätt.

Kundservice - En omotiverad kostnadspost? : En studie av IKEA Jönköping

Kundservice har på senare år blivit ett allt viktigare sätt att differentiera sig på konkurrensutsatta marknader. Heminrednings-företaget IKEA har insett detta, men går det att kombinera god service med vad som är deras främsta konkurrensmedel, det låga priset?Det är därför av intresse att utreda om service bidrar till kundlojalitet. Frågeställningar som väckts är; Bidrar IKEA:s serviceaktiviteter till kundlojalitet? Föreligger det skillnader mellan hur mycket de olika serviceaktiviteterna bidrar till kundlojalitet?Syftet med denna uppsats är att undersöka om IKEA:s kundservice spelar en betydande roll för kunderna eller om det endast är en omotiverad kostnadspost, samt att utreda vilken typ av service IKEA bör prioritera i framtiden.En kvantitativ tvärsnittsstudie med surveyansats har gjorts genom en enkätundersökning bland 200 IKEA kunder För att få insikt i serviceaktiviteternas funktion gjordes även en mindre kvalitativ undersökning.Samtliga serviceaktiviteter har ett positivt samband med lojalitet och påverkar därför köpbeslutet till en viss grad.

Granskning av reklamationer och dess orsaker hos Sävsjö Trähus AB : Review of complaints and reasons for that at Sävsjö Trähus AB

Hustillverkning är en process som ställer höga krav på kvalitetstänkande för att förhindra annars lätt uppkomna Reklamationer. Sävsjö Trähus AB (STAB):s nisch är att anpassa huset så långt det är möjligt efter kundens önskemål. Detta komplicerar framtagningsprocessen av husen samt ökar risken för uppkomsten avReklamationer. Under 2006 hade STAB Reklamationer motsvarande ca. 3,1 miljoner kronor.

Utveckling av barnskyddande kapsyl

Emballator Växjöplast AB arbetar med att utveckla och tillverka kapsyler tillvärldens ledande varumärken. De arbetar ständigt med utveckling och design avkapsyler för att skapa identitet, funktion och försäljning. Detta har lett till attföretaget idag är Nordens största kapsyltillverkare.Dagens sortiment av 28mm barnskyddande kapsyler består av två varianter, öppenmynning eller insatspropp. De tillverkas i materialet polyoximetylen eller ipolypropen i kombination med en liner. Båda materialen har god kemikalieresistans.De förslutningar detta projekt innefattar är de klassiska ?tryck och vrid?.Barnskyddande förslutningar har höga krav på sig och ska klara avkemikalieinspektionens tillsyn gällande barnskydd.

Brunt blir grönt : perspektiv och strategier för ekologisk design i postindustriella miljöer

Sedan stor del av den industriella produktionen flyttat från västvärlden till låglöneländer har det blivit en aktuell fråga hur vi omhändertar de övergivna industriområden som lämnats kvar. En trend som vuxit sig stark är att omvandla industrimiljöerna till nya miljöprofilerade parkområden och stadsdelar, som Hammarby Sjöstad i Stockholm och Västra Hamnen i Malmö. I detta examensarbete söker jag förklaringar till varför vi väljer att använda ?ekologiska? koncept och lösningar när de gamla industrimiljöerna ska omvandlas och hur detta kommer till uttryck i landskapsarkitekturen. Med utgångspunkt i miljödiskussionen sedan sextiotalet och västerländsk natursyn drar jag paralleller mellan vår förändrade syn på industri, hur miljökrisen ska lösas och ekologiskt inriktade landskapsarkitekturprojekt. Sedan miljökrisen blivit ett faktum och miljöfrågor fått en central plats i politik och samhällsplanering har också synen på industri förändrats. Från att ha symboliserat framtidstro och välfärd har vi börjat betrakta den gamla industrin som ett direkt hot mot människans och jordens existens.

Reklamationer ur ett kundperspektiv

Medan tjänsteföretag inte har förmågan att förutse alla problem, så har demöjligheter att lära sig att hämta sig från dem. Att sträva efter att skapa kundnöjdhet är engrundläggande förutsättning för marknadsföring. När en missnöjd kund väljer att reklamerahar företaget möjligheten att gottgöra kunden. Det har påvisats att kunders förtroendepåverkas av hanteringen av kunders Reklamationer. I vissa fall kan en god hantering skapa enrelation som blir starkare efter att kunden har reklamerat.

Hur kan reklamationshanteringen förbättras?: En studie av rutiner i en internationell pappersindustri

I takt med att konkurrensen ökar har företag börjat kartlägga sina icke-värdeskapande aktiviteter i sina processer för att vara mera konkurrenskraftiga på marknaden. Detta har gjort det möjligt för företag att jämföra och prioritera mellan olika problem samtidigt som olika trender av kvalitetsbristkostnader kan hittas. Kvalitetsbristkostnader kan definieras som de kostnader som skulle kunna undvikas om företagets produkter eller processer var perfekta. En Reklamation startar med att en kunds förväntningar över en produkt eller tjänst inte uppfylls. För att skapa en bra kundrelation är det viktigt att kunden känner att problemet tas på allvar och att företaget gör sitt bästa för att förhindra att samma sak sker igen.

Implementering av nytt ärendesystem vid Skellefteå Snickericentral AB

SSC är Skandinaviens ledande leverantör av snickeriprodukter och specialsnickerier. SSC är en ekonomisk förening som idag består av 11 producenter, var och en specialist inom sitt område. Den ekonomiska föreningen driver ett säljbolag, SSC Skellefteå AB, som säljer och marknadsför produkterna. Säljbolaget är den part som skriver avtal med kunden och även har en relation till kunden. Samtidigt är det producenterna som ansvarar för produkterna, leveranser och produktReklamationer.

1 Nästa sida ->