Sök:

Granskning av reklamationer och dess orsaker hos Sävsjö Trähus AB

Review of complaints and reasons for that at Sävsjö Trähus AB


Hustillverkning är en process som ställer höga krav på kvalitetstänkande för att förhindra annars lätt uppkomna reklamationer. Sävsjö Trähus AB (STAB):s nisch är att anpassa huset så långt det är möjligt efter kundens önskemål. Detta komplicerar framtagningsprocessen av husen samt ökar risken för uppkomsten avreklamationer. Under 2006 hade STAB reklamationer motsvarande ca. 3,1 miljoner kronor. Syftet och målet med studien är att granska reklamationerna, kontrollpunkter och husbyggnadsprocessens olika delar för att motverka uppkomsten av reklamationer samt ge råd för att minska besiktningsanmärkningar.Ett resultat av studien är en uppdelning av reklamationer i dels fysiskt orsakade skador, dels problem som har sin grund i felaktiga beslut ? orsakade av brist i kommunikationer mellan inblandade parter. För att motverka uppkomsten av reklamationer bör intensivare och klarare informationsutbyte ske mellan inblandade parter t.ex.med hjälp av affärsprogrammet Pyramid. 3D ritningar bör också tas fram för att lättare kunna se hur huset kommer att se ut när det är färdigt. Kunden blir då tydligare medveten om vad som beslutats i ett tidigt skede. Det bör även ske en förändring av säljarnas utbildning kring husförsäljning för att få en bättre helhetssyn överhustillverkningen (gå bredvid säljare, ritare, produktionspersonal samt ev vara med vid husresning). STAB bör även fortsätta premiera säljare som klarar att helt undvika besiktningsanmärkningar. Vidare bör man binda till sig kunniga montörer alternativt ha egen monteringsstab vid STAB eller hos säljare samt kräva att dessa görstomresningen av huset i alla lägen. Vidare bör STAB till underleverantörer betona vikten av bättre emballering av snickerier.

Författare

Niklas Andersson

Lärosäte och institution

Växjö universitet/Institutionen för teknik och design

Nivå:

Detta är ett examensarbete.

Läs mer..