Sök:

Reklamationsreglerna enligt konsumentköplagen, köplagen och 4 kap. JB

Särskilt om konsumentförhållanden


Uppsatsen beskriver hur en reklamation bör se ut samt dess förfarande enligt gällande rätt i köplagen, konsumentköplagen och jordabalken. Det redogörs för en omfattande bild av avtalen enligt de tre olika lagarna, för att läsaren ska kunna bedöma vad reklamationsreglerna innebär. Därav har också reglerna om preskription behandlats eftersom dessa ligger nära reglerna om reklamation. Konsumentköplagen har behandlats något mer ingående. Det är viktigt att ett meddelande framförs när köparen inte är nöjd med sitt köp, annars kan han komma att förlora sin rätt att invända om fel. Det räcker med att lämna en neutral reklamation enligt de lagrum, förarbeten, praxis och doktrin jag har använt som källa. Med en neutral reklamation menas ett meddelande från köparen om att han inte är nöjd med sitt köp samt att han vill göra felpåföljder gällande. Vad som också är gemensamt för de tre typerna av reklamation är att de ska ske inom en skälig tid och att inget formkrav finns.

Författare

Viktoria Gullback

Lärosäte och institution

Luleå/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..