Sök:

Handelsplats i Värmland

En studie av kunskaperna i reklamationsrätt bland butikspersonalen i Bergvik och Mitt i City


Uppslaget till denna uppsats kom till vid en diskussion med anställda på konsumentvägledningen på Rådrummet i Karlstad. Diskussionen fördes med anledning av den förlängning av reklamationstiden från två till tre år, som gjordes i Konsumentköplagen 1 april 2005.Uppsatsen är baserad på en undersökning gjord för att belysa kunskaperna i reklamationsrätt och konsumenträtt bland butikerna i Bergvik och Mitt i City i Karlstad. Genom att få kännedom om de kunskaper som finns bland butikerna kan åtgärder sättas in om så skulle visa sig vara nödvändigt, exempelvis om resultatet skulle visa sig vara dåligt kan eventuella åtgärder för utbildning och liknande erbjudas. En liknande undersökning har tidigare gjorts utanför Göteborg av GP Konsument, och den har varit till stor hjälp för vår undersökning.Vår uppsats är koncentrerad till de köp som konsumenter gör för privat bruk från näringsidkare direkt i butik.Konsumenträttsliga lagar och regler har skapats för att stödja konsumenter och förbättra deras ställning på marknaden. Konsumentköplagen garanterar konsumenten ett minimiskydd som denne alltid har vid köp från en näringsidkare.För att få svar på vad de anställda i butikerna känner till om Konsumentköplagens regler har vi gjort en undersökning bestående av nio frågor som vi ställde till en anställd i varje deltagande butik i Bergvik samt Mitt i City. Frågorna behandlade reklamation, öppet köp, garanti och utbildning av personalen i konsumenträttsliga frågor. Totalt deltog 69 butiker i undersökningen, varav 33 butiker i Bergviks köpcentrum samt 36 butiker i Mitt i City. Fyra butiker i Bergviks köpcentrum samt tre butiker i Mitt i City gallerian avböjde att delta i undersökningen.Kunskapen om reklamationsrätt som kom fram i undersökningen visade sig vara överlag dåligt. Det visade sig att väldigt få känner till de konsumenträttsliga reglerna och endast ett fåtal butiker ger personalen utbildning inom detta område.Med tanke på de bristfälliga kunskaperna som uppdagades infrias inte lagens syfte att skydda konsumenterna, då många butiker uppgav att de inte följer lagen utan istället har egna regler.En slutsats av denna undersökning är således att butikspersonalen behöver öka sina kunskaper inom konsumenträtt för att bättre kunna vara till hjälp för konsumenterna.

Författare

Malin Hallberg Malin Jansson

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

Nivå:

Detta är en C-uppsats.

Läs mer..