Sök:

Sökresultat:

109 Uppsatser om Ledtid - Sida 1 av 8

Leveransprecision och ledtid : två nyckeltal för styrning av virkesflödet

Inom olika industrigrenar har under ett flertal år ett kvalitetstänkande vuxit fram. För skogsindustrin har detta inneburit att virkesflödet och dess styrning blivit allt viktigare. skogsindustrin arbetar idag med leveransplaner för att planera drivning och leverans efter industrins behov. Denna process är komplex, och för att styra denna använder sig skogsföretagen av leveransprecision som nyckeltal, dvs leveransutfall i förhållande till planerad leverans. A v olika orsaker kan styrning efter detta nyckeltal vara kostnadskrävande.

Lean Sex Sigma hos Sandvik Materials Technology

Bakgrunden till examensarbetet är att det existerar ett behov inom Sandvik Materials Technology att komma tillrätta med problemen avseende dålig leveransprecision och antalet reklamationer genom ett förbättringsprogram som kan angripa alla bekymren inom företaget. Företaget har i dagsläget inlett ett internt förbättringsprogram kallat Lyftet Ledtid, med övergripande syfte att sänka Ledtiderna i processerna för att minska kapitalbindningen samt uppnå bättre kvalitet. Andra företag har implementerat förbättringsprogrammet Sex Sigma och en undersökning av dess lämplighet för Sandvik Materials Technology bör ske. Arbetet syftar till att undersöka förbättringsprogrammet Sex Sigmas utrymme inom det interna förbättringsprogrammet Lyftet Ledtid. Det bör även ange hur en eventuell implementering kan ske.

Värdeflödesanalys av pressverktygstillverkningen på AB Sandvik Coromant i Gimo. : En kartläggning och förbättring av befintligt produktionsflöde för pressverktyg.

Enheten för skärtillverkning på Sandvik Coromant i Gimo ansvarar bland annat för nytillverkningen av pressverktyg. Avdelningen som gör detta är GHB5. Kunden för pressverktyg är pressverktygsförrådet på Sandvik Coromant i Gimo samt andra produktionsenheter inom Sandvikkoncernen. Pressverktyg fördelas in i två system; det gamla och det nya. I rapporten studeras det nyare pressverktygssystemet vars efterfrågan förväntas öka i framtiden.

Analys och förbättring av en order- och faktureringsprocess- en fallstudie med fokus på ledtiden

Syftet med denna uppsats var att genomföra en processanalys av order- och faktureringsprocessen och identifiera eventuella kvalitetsbrister i processens Ledtid..

Ledtidsreducering för färdigställning av bergborrstål vid
Sandvik Materials Technology

Detta examensarbete är utfört på Sandvik Materials Technology (SMT) i Sandviken. SMT har under ett antal år arbetat mot att infria deras två största kunders, Atlas Copco Secoroc och Sandvik Mining and Construction, önskemål om en leveransprecision på 95% och en Ledtid på tre dagar för storvolymprodukter av bergborrstål. Idag är leveransprecisionen tillfredsställande medan Ledtiden är fem dagar. Examensarbetets syfte är att analysera vad som krävs för att infria Atlas Copco Secoroc's och Sandvik Mining and Constructions önskemål om tre dagars Ledtid för storvolymprodukter. Ledtidsreduceringen ska åstadkommas med nuvarande skiftform och utan att leveransprecisionen påverkas i negativ riktning.

Analys och förbättring av en order- och faktureringsprocess- en fallstudie med fokus på ledtiden

Syftet med denna uppsats var att genomföra en processanalys av order- och faktureringsprocessen och identifiera eventuella kvalitetsbrister i processens Ledtid..

Värdeflödesanalys med fokus på förbättring av ledtid och leveransprecision

Detta examensarbete har utförts inom borrstålstillverkningen på Sandvik Materials Technology (SMT) i Sandviken. Borrstål är en viktig produkt för SMT, vars efterfrågan har ökat stadigt under en lång tid och även i framtiden spås öka. SMT har länge strävat efter att höja leveransprecisionen på det borrstål som levereras, då leveransprecisionsmålet som i dagsläget ligger på 95 procent inte har uppnåtts på länge. SMT har även uttryckt önskemål om en kortare Ledtid för tillverkningen av borrstål från råvara till kund, vilken historiskt sett uppskattats till åtta veckor.Syftet med examensarbetet är att, genom utförandet av en värdeflödesanalys, identifiera förbättringsförslag som kan effektivisera produktions- och planeringsprocessen vid ett tillverkande företag.De metoder som har använts för att utföra examensarbetet är litteraturstudier, observationer samt intervjuer. Utöver detta har prognos-, beställnings- och leveransdata samlats in med hjälp av de system som används på SMT samt även information kring cykeltider för de ingående processerna i borrstålsflödet.De mest tongivande teorierna som examensarbetet utgått ifrån och som författarna genomgående haft i åtanke är Lean Production, värdeflödesanalys, lagerstyrningsprinciper, linjebalansering och SMED.Genomförd kartläggning av nuläge och analys visar att kundernas prognos- och beställningsmönster inte stämmer överens av olika orsaker samt att balansen i borrstålsflödet inte är optimal.

Varför går det sönder?: Metodutveckling för rotorsaksanalys vid fältkvalitetsärenden på Scania CV AB

På Scanias motorutveckling hanteras kvalitetsbrister som uppstått hos kunder i fältkvalitetsärenden, även kallade FQ-ärenden. Komplexa FQ-ärenden hanteras av en avdelning kallad NMKB, bestående av ett tiotal uppdragsledare som leder tvärfunktionella grupper för att lösa FQ-ärenden. En del i FQ-ärenden är att bedriva rotorsaksanalys där problem analyseras och rotorsaker etableras. Tillvägagångssättet har tidigare varit ostrukturerat och subjektivt med stor inverkan från personligt tyckande, vilket har medfört felaktiga slutsatser från rotorsaksanalysen och att felaktiga lösningar implementerats i FQ-ärenden. Det har resulterat i längre Ledtid för FQ-ärenden och att rotorsaksanalysen har behövt förbättras.

Ledtidsfokus: en studie vid Ericsson AB i Borås

Ericsson AB är i dagsläget en världsledande leverantör av fasta och mobila telekommunikationssystem. Ericssonkoncernen är uppbyggd av fem affärsenheter varav en är Transmission & Transport Networks, deras produktionsenhet är lokaliserad i Borås. Detta examensarbete har utförts på Ericsson AB i Borås (BS/EAB) under våren 2005. BS/EAB har som mål att minska sina tillverkningskostnader, dessutom pekar prognoser på att försäljningsvolymen kommer att öka med 40 % under hösten. För att möta denna ökning behöver en avdelning i Borås, Multichipmodul (MCM), se över sitt produktionsflöde.

Ledtidsreduktion genom värdeflödesanalys : Analys och förbättring av ett produktionsflöde

Wipro Infrastructure Engineering i Östersund, tillverkare av hydraulcylindrar, vill anpassa tillverkningen av två högvolymsprodukter i det manuella produktionsflödet genom resurssnålare tillverkning för att möta det nya kundkravet om en Ledtid på 48 timmar mot tidigare Ledtid på 10 arbetsdagar.Produktionen av hydraulcylindrarna Reach och Sideshift kan delas in i en sekvens om fyra processteg; maskinbearbetning av cylinderrör och kolvstång, svetsning, montering och slutligen lackering och packning.Värdeflödeskartor över det nuvarande tillståndet för hydraulcylindrarna Reach och Sideshift visade att den värdeskapande tiden i processerna stod för 2,1 % och 1,6 % av Ledtiden för Reach respektive Sideshift. Genom observationer identifierades slöserier främst i lager och väntan.  Aktiviteter som inte tillför värde men som är nödvändiga identifierades främst i materialförsörjningen av tillsatsmaterial till processerna. Arbetsinnehållet och arbetsmängden till respektive process styrs genom produktionsberedning i ett MPS-system. Varje process arbetar individuellt utan hänsyn till behovet i nästa process. Detta medför att produktionsprocesserna upplevs som isolerade öar som trycker fram material genom hela tillverkningen.Med värdeflödeskartor av nuvarande tillstånd som grund och med Lean-metodik som angreppsätt, skapades värdeflödeskartor som visar på ett önskat framtida tillstånd.

VÄRDEFLÖDESANALYS AV HYDRAULTANKAR

Examensarbetet har genomförts på Preform AB i Laxå. Deras specialitet är legotillverkning av högkvalitativa produkter i tunnplåt, från råmaterial till färdig produkt. Företagets arbete med Lean produktion är i ett tidigt skede och uppgiften bestod i att göra en värdeflödesanalys, som är ett hjälpmedel för att organisera flödet i tillverkningen, på produktgruppen hydraultankar som tillverkas i en mängd olika varianter.Arbetet gick till stor del ut på att förstå och analysera nuläget, för att senare upptäcka och synliggöra förbättringsmöjligheter med Ledtider i fokus. Det ska göra företaget mer förberett på att möta kunders behov och vara mera konkurrenskraftiga i en hårt pressad bransch.Resultatet av rapporten bekräftar om arbetet som pågår pekar i rätt riktning och visar var man bör lägga framtida förbättringar. Rapporten kan även fungera som en grund för att motivera samt som beslutsunderlag för ledningen i företaget.

Reducering av ledtid genom en värdeflödesanalys En fallstudie på Lammhults Möbel AB

The purpose of this study is to increase the understanding of activities, flows and waste in a company's production process. By performing a value stream analysis, non-value adding activities are identified in a production process and then the suggested improvements that can reduce lead times will be stated. The value-stream mapping identifies the flow of information and the flow of material in a production process and this provides the basis for the identification of non-value adding activities.We conducted the study at Lammhults Möbel AB in Lammhult Sweden, where the production flow of Spira-21 has been investigated. This to identify any non-value adding activities that affect the flow negative and consumes time and money in a non-value adding way.A reasonable approach for the project was taken by studying the methodologies and theories. We conducted interviews and site surveys at Lammhults Möbel AB where the flow of information and material in the production process were investigated.

Bakomliggande orsaker och åtgärder till variation i transportledtiden.

Bakgrund: För de flesta framgångsrika företag är det viktigt att ha en leveransförmågasom är konkurrenskraftig för att kunna uppnå den servicenivån som marknaden kräver.Ledtid är benämning på den tid det tar från att företaget har lagt sin order till dess attordern har levererats. Den tidsskillnad som uppkommer mellan den planerade Ledtidenoch den faktiska Ledtiden gör att det uppstår en osäkerhet kring leveransplaneringen.Den största orsaken till osäkerheter eller variation i transportLedtiden utgörs avtransporterna av konsumentprodukterna.Syfte:Syftet med studien är att identifiera vad det kan finnas för bakomliggande orsakertill variationer som uppstår under transportLedtiden då konsumentproduktertransporteras från en leverantör fram till ett distributionscenter eller varuhus. Det skaäven undersökas ifall det finns några åtgärder för att kunna begränsa variationer itransportLedtiden.Metod: Detta är en fallstudie med en deduktiv inriktning, ett positivistiskt perspektivoch med en kvalitativ undersökningsdesign. Den vetenskapliga trovärdigheten är byggdpå de sanningskriterium som tillhör fallstudien; trovärdighet och äkthet.Slutsats: De största bakomliggande orsakerna till variation är, konsolidering,volymskillnader över åren, transporter kommer förtidigt eller försenat, färjeförseningar,strejker, väderförhållanden, strejker, byte av transportör eller transportsätt, omlastning,kontroller i tullen, felaktiga dokument, hantering av stora volymer, IT-system. Deåtgärder som finns för att kunna begränsa variationer är, automatiserade terminaler,bättre kommunikation, ökad flexibilitet, semi-trailrar, elektronisk deklaration,säkerställa korrekt tulldokumentation, koppla samman container till enheter, flexibeltIT-system..

Marknadsföring av helhetslösningar. : En studie av B&B Tools och industriförnödenhetsmarknaden.

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktäriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik från omkringliggande områden. Mindre fartyg och järnvägsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa områden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa områden att skicka sitt gods i mindre volymerper sändning med bibehållen servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa områdenkrävs det att många företag skickar sitt gods i container.Det är alltså av stor vikt att många företag använder container som lastbärare. För att användandetav container som lastbärare ska öka är det därför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar när de väljer transportlösning och hur det påverkar transporter med container.ProblemformuleringVad är avgörande när företag väljer transportlösning och hur påverkar detta användandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien är att identifiera ett antal områden som påverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag värderar dessa.

Vad avgör vid valet av transportlösning? : - En kvalitativ studie med fokus på containertransporter

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktäriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik från omkringliggande områden. Mindre fartyg och järnvägsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa områden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa områden att skicka sitt gods i mindre volymerper sändning med bibehållen servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa områdenkrävs det att många företag skickar sitt gods i container.Det är alltså av stor vikt att många företag använder container som lastbärare. För att användandetav container som lastbärare ska öka är det därför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar när de väljer transportlösning och hur det påverkar transporter med container.ProblemformuleringVad är avgörande när företag väljer transportlösning och hur påverkar detta användandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien är att identifiera ett antal områden som påverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag värderar dessa.

1 Nästa sida ->