Sök:

Marknadsföring av helhetslösningar.

En studie av B&B Tools och industriförnödenhetsmarknaden.

 BakgrundSystemet för containertransporter karaktäriseras utav stora omlastningshamnar som fungerar somhubbar för containertrafik från omkringliggande områden. Mindre fartyg och järnvägsförbindelseranpassade för containertransport trafikerar dessa områden och kallas för feedertransporter. Det hargivit en möjlighet för exportinriktade företag i dessa områden att skicka sitt gods i mindre volymerper sändning med bibehållen servicegrad. För att feedertransporter ska trafikera dessa områdenkrävs det att många företag skickar sitt gods i container.Det är alltså av stor vikt att många företag använder container som lastbärare. För att användandetav container som lastbärare ska öka är det därför intressant att undersöka hur exportföretagresonerar när de väljer transportlösning och hur det påverkar transporter med container.ProblemformuleringVad är avgörande när företag väljer transportlösning och hur påverkar detta användandet avcontainertransporter?SyfteSyftet med studien är att identifiera ett antal områden som påverkar valet av transportlösning ochundersöka hur olika företag värderar dessa. Med detta vill jag öka förståelsen kring de områden somföretag ser som viktiga när de väljer transportlösning och hur detta kan påverka ett specifikt sätt attfrakta gods.AvgränsningStudien är avgränsad till tillverkande exportföretag i Umeå regionen.Val av metodStudien behandlar hur företag resonerar kring ett antal områden och eftersom jag vill få en ökadförståelse för detta så passar en kvalitativ forskningsmetod för denna studie. Studien utgår ifrån attrespondenterna ser valet av transportlösning på ett för dem unikt sätt, dels för att de är unikaindivider och dels för att de representerar olika företag som har skilda behov. Därför har studien etthermeneutisk vetenskapligt förhållningssätt.ResultatI studien identifierades tre områden som påverkar valet av transportlösning. Dessa var ekonomiskaområdet, tekniska området och service området. Det område som var viktigast för respondenterna istudien vid val av transportlösning, var serviceområdet. I detta område finns ett antalvariabler/serviceelement, bland dem visade sig ledtid, frekvens, Track and trace, samtleveranspålitlighet vara viktigast att beakta när företag väljer transportlösning.Kravet från företagen på ledtid och frekvens visade sig påverka användandet av containertransporter på ett negativtsätt eftersom en sådan transportlösning inte uppfyllde de krav på ledtid och frekvenssom respondenterna efterfrågade. De använder därför i högre grad andra transportlösningar som kanuppfylla deras krav. 

Författare

Mikael Weinholz Jonas Löfgren

Lärosäte och institution

Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

Nivå:

"Magisteruppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla magisterexamen.

Läs mer..