Sök:

Sökresultat:

18 Uppsatser om Kundhantering - Sida 1 av 2

Utveckling av dokumentbaserad fakturahantering för ett småföretag

Jag har utvecklat ett dokumentbaserat fakturahanteringssystem åt Sundborgs svets o rep på Väddö. Ett företag som tidigare skött all sin fakturering och Kundhantering i pappersformat.Systemet är utvecklat och implementerat efter den uppställda kravspecifikationen som skapades i samarbete med Sundborgs svets & rep och är därmed anpassat efter ett företag i den mindre skalan och användarvänligt med avseende på begränsad datorvana inom företaget.Systemet är uppbyggt av fönster som användaren kan navigera sig till genom knapptryckningar från en huvudmeny.Funktionaliteten i systemet är Kundhantering där möjlighet finns att lägga till nya kunder, ta bort gamla kunder, uppdatera kunder och visa kundregister. En annan funktionalitet är fakturahantering som innebär att kunna skapa nya fakturor och se bilder på skickade fakturor.För lagring av företagets kunder och fakturor har Oracles databas kopplats in. Systemet är utvecklat i programmeringsspråket C# och plattformen .NET..

Användning av beslutstödsverktyg inom CRM (Customer Relationship Management): hur kan beslutstödsverktyg stödja företagens analysarbete för att hitta kunskap om kunderna?

Vardagen präglas av olika sorts kundkort som företagen använder för att lära känna kunderna och bygga långsiktiga relationer med dem. De företag som kan ge sina kunder en god och mer individuell service, dvs. vårda dem, har en stor konkurrensfördel. Många kortinnehavare känner sig dock inte unika vilket resulterar i att de inte är lojala mot företagen och att kundrelationerna försämras. Problemet ligger i att många företag saknar förmågan att analysera kundinformationen som lagras i databaserna för att fatta beslut rörande Kundhantering.

Is big that big? -En studie om hur banker använder bid data i sin kundhantering

Bakgrund och problemdiskussion: I takt med att vår omgivning blir mer digitaliserad skapasvarje dag, timme och sekund allt mer data. De stora datamängder som skapas går underbenämningen ?big data? och kan förklaras som stora datamängder som överskrider kapacitetenför vad ett vanligt databassystem kan hantera. Genom big data kan företag få ökad informationoch kunskap om sina kunder och därmed få ett bättre underlag till sina Customer Intelligencelösningar.Big data är på många sätt lovande men det kvarstår en del utmaningar, bådeaffärsmässiga och tekniska innan det kan anammas fullt ut. Arbete och hantering av data tar idagupp cirka 7-10 % av bankers rörelseresultat och frågan är hur de skulle kunna utvinna och lagradenna data på ett effektivt sätt.

Påverkande faktorer vid implementering av CRM

The purpose of this thesis was to examine why so many CRM-projects didn`t reach the expected goals that companies management envisaged. The purpose was divided into two research questions. ? How should companies? management design the strategic projection of the CRM implementation? ? How will employees? attitude to changes influence the result of the CRM implementation? The case company was a Swedish technical consulting company: interviews were conducted with two represents from two different departments. The findings of the study were that management often strongly believes that software will sort out most of the upcoming problems and forget the factor that education of employees is at least equal important.

Kundhantering inom elbranschen : En fallstudie av Fortum och Telge Energi

Problemet som denna uppsats behandlar är vilka faktorer som är av betydelse för stora svenska elhandelsbolag idag, när det gäller kundnöjdhet.När man talar om elbolag idag, är det missnöjda kunder som oftast blir det främsta samtalsämnet. Allt fler elkunder tycker att det fifflas för mycket med betalfakturor och att elbolagens service fungerar dåligt.Efter avregleringen av elmarknaden 1996, har allt fler mindre elbolag försökt bryta sig in på elmarknaden för att konkurrera med de stora elbolagen, som innan avregleringen hade monopol över eldistributionen. I och med avregleringen, utsattes marknaden för hård konkurrens och kundernas krav på service ökade. Dagens kunder har blivit allt mer medvetna om att det finns fler elbolag att välja bland, än bara de tre gamla monopol företagen, Vattenfall, Sydkraft och Fortum.Någonstans på vägen, efter avregleringen, har det dock gått utför för el-jättarna. Allt fler undersökningar har visat att fler och fler av deras kunder känner missnöje och har blivit illojala till sitt elbolag.

Kapitalkravs Inverkan på Bankers Tjänsteutbud och Kundhantering : ? i ljuset av Basel III

Behovet av regleringar av den finansiella marknaden blev extra påtagligt i samband med den finansiella kris som drabbade världen 2008. Krisen bidrog till framtagandet av det nya regelverket Basel III. Regelverket kommer att börja gälla i Sverige 2014. Syftet med Basel III är att banker ska bli mer risktåliga för att förhindra framtida bankkriser. Det finns emellertid en oro för att det nya regelverket, med förändrade kapitalkrav för banker ska bidra till både högre priser och lägre utbud av krediter för bankernas kunder.

Kundrelationers förändrade förutsättningar : En studie kring hur kundrelationer inom fysiska- och webbaserade butiker kan kombineras och effektiviseras

Syftet med studien är att skapa en djupare förståelse för, samt belysa och jämföra hur små företag som har både fysiska- och webbaserade butiker, potentiellt kan effektivisera försäljningen genom att kombinera sina fysiska- och webbaserade kundrelationer.Studien är utformad som en jämförande fallstudie där sex företag undersöks genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer. De företag som har intervjuats är små produktföretag som bedriver försäljning via både en fysisk- och webbaserad butik. Företagen som har intervjuats är alla belägna i Kalmar eller på Öland.Kundrelationer är en väsentlig del för alla små försäljningsföretag som vill vara konkurrenskraftiga. Det är därför viktigt att arbeta fram strategier för Kundhantering. Kundrelationer inom fysiska- och webbaserade verksamheter har olika styrkor och svagheter.

IT-Moln så långt ögat når? : En rapport om IT-stöd för kundarbetet i nystartade företag

Detta examensarbete behandlar ämnena molnteknik och IT-stöd för kundarbetet i nystartade företag och har främst utförts åt en extern beställare, företaget Approdites AB. Företaget önskade information och rekommendationer gällande potentiella tjänster för IT-stöd som de skulle kunna använda sig av i sitt arbeta med kunderna. Examensarbetet resulterar i dels en akademisk rapport bestående av bland annat teori, metod och tidigare forskning, dels en rapport/förundersökning innehållande rekommendationer om tjänster, samt riktlinjer åt företaget gällande de aktuella områdena. De båda rapporterna syftar till att förse företaget Approdites med relevant information om områdena i stort, samt ge förslag på tjänster som kan passa deras verksamhet. I den akademiska rapporten redogörs för hur grunden till rapporten med teori, metoder och andra viktiga områden lades..

CRM i små och medelstora företag : En studie om företagens behov av CRM-funktioner

Customer Relationship Management (CRM) har fått ökad uppmärksamhetunder de senaste decennierna. Sökningar i vetenskapligaartiklar och litteratur visar att det finns behov av kunskap om CRM ochdess funktionalitet. Företaget som studeras i detta arbete är ett friståendeIT? och managementföretag som bland annat erbjuder CRMochERP?system (Enterprise Resource planning) till kunder i olikabranscher. Företaget upplever att kunderna har olika behov och uppfattningarom funktionaliteten inom CRM?system och även kring CRMfunktionalitetsom kan finnas i andra system såsom ERP?system.

Kundnöjdhet ? Inte bara siffror

Under möten och relationer som företag har med sina kunder avslöjas inte alltid vad kunden tycker och tänker. För att förstå kundnöjdhet genomför många företag därför kundundersökningar där de frågar kunderna hur nöjda de är. Att intressera sig för kundnöjdhet har blivit mer aktuellt under de senaste åren. Syftet med uppsatsen är att fördjupa förståelsen om vad en nöjd kund till Posten Meddelande - Försäljningsområde Väst egentligen är. Studiens mål är att undersöka vad som påverkar att en kund känner sig nöjd.

Customer Relationship Management : På vilket sa?tt arbetar svenska foöretag med CRM och finns det goda förutsättningar för att bedriva ett framgångsrikt arbete?

Sedan bo?rjan pa? 90-talet och informationsteknikens inta?gande kan vi nu snabbare a?n na?gonsin ha?mta information fra?n va?rldens alla ho?rn. Detta go?r att spelplanen fo?r fo?retag har fo?ra?ndrats radikalt och fo?retag ma?ste anpassa sig till kunden pa? ett helt annat sa?tt a?n tidigare. Denna utveckling har tvingat fo?retag att fo?rsta? vikten av att se kundens relation till fo?retaget som en va?rdeskapande process som syftar till att utveckla la?ngvariga relationer parterna emellan.Detta kombinerat med utvecklingen av informationstekniken (IT) och hanteringen av datalagring under 1990-talet har tillsammans skapat begreppet Customer Relationship Management, fo?rkortat CRM.

CRM-systems påverkan på tjänsteföretag och dess kundrelationer

Kurs:Mälardalens Högskola, EIK021, Kandidatuppsats i IT-ekonomi, 15 HP Titel:Hur hanterar ett tjänsteföretag CRM-system och hur påverkar det deras kundrelationer? Författare:Västerås Västerås VästeråsMarlene Elias Nisha Singh Juan Solano Espinoza Handledare:Marie Mörndal, Mälardalens Högskola Problem:Idag definieras CRM som affärsstrategi i företagen. Denna strategi finns för att kunna skapa en bättre samt en långvarig relation mellan kund och företag. Relationer uppstår då två parter skapar någon form av aktivitet med varandra. Relationsmarknadsföring och Customer relationship management är i stort synonymer, hur kundrelationer bör skötas.

Kundrelationen mellan byggherre och entreprenör under garantitiden vid flerbostadsbyggande

Att göra en kund nöjd bör ligga i alla byggföretags intresse. För att göra en kund nöjd måste hänsyn tas till vad denne har för önskemål och är villig att betala för. Byggentreprenörerna har genom tiderna varit duktiga på att leverera det kunderna efterfrågar. Kunderna är ofta nöjda med byggentreprenören fram till dess att nyckeln till dörren är överlämnad. Det är främst under efterföljande garantitid som ett missnöje mot byggentreprenören uppstår.

Hur arbetet med kunder kan standardiseras och förbättras hos ett företag i den medicintekniska branschen

I dagens samhälle befinner sig alla företag i en mycket konkurrensutsatt miljö, detta harmedfört att kundfokus ökat i alla företag som vill överleva på marknaden. För att bli mereffektiva och få en helhetsbild över det värdeskapande flödet har företag börjat skapaprocessorienterade verksamheter. Med en processorienterad verksamhet ligger fokus påslutkunden, dennes krav, behov och önskemål. Med detta fokus aktualiseras behovet av attförstå att alla kunder är inte viktiga kunder och behovet av kategorisering skapas för attkunna differentiera kundservice av olika slag.Många företag idag har problem med sin Kundhantering, så även fallföretaget GetingeSverige AB. De har ingen gemensam bild av vad en kund är och inte heller någrastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut.Det övergripande syftet med uppsatsen är att visa på hur standardiserade processer kringkunderna skall kunna skapas samt hur kriterier för en bra kundkategorisering kan tas fram.För att illustrera detta kommer arbetet att utföras på ett fallföretag, Getinge Sverige AB.Arbetet skall ge dem ett förslag på en gemensam bild av vad en kund är samt skapastandardiserade processer för hur arbetet med kunder skall se ut.

Hur sprids tyst kunskap inom ett tekniskt konsultföretag?

Kunskap är fakta och information som en individ erhållit och utvecklat genom erfarenhet och utbildning. Med tyst kunskap menas den kunskap som är högst personlig, svår att formulera och finns vanligtvis i de färdigheter samt rutiner som en individ besitter. Under de senaste åren har betydelsen av kunskap i näringslivet stigit dramatiskt och skiftat från att vara en resurs bland många till att bli den främsta resursen. Det är viktigt för en kunskapsintensiv verksamhet att omvandla tyst kunskap till strukturkapital, för att kunskap ska stanna kvar i organisationen vid bortfall av personal. Detta är grunden för kandidatarbetet som syftar till att ta reda på hur tyst kunskap sprids inom en specifik avdelning på det tekniska konsultföretaget WSP.

1 Nästa sida ->