Sök:

Sökresultat:

6348 Uppsatser om Vidmakthćllande och egen tid - Sida 13 av 424

Elevinflytande: pÄverkar det elevers lÀrande och motivation?

Syftet med detta examensarbete Àr att se om eleverna upplever att deras motivation och lÀrande pÄverkas genom att de fÄr inflytande och möjlighet att vÀlja arbetssÀtt i undervisningen. Undersökningen hade en kvalitativ karaktÀr och gjordes med hjÀlp av intervjuer och observationer. Tyngdpunkten lades pÄ intervjuerna. Observationerna gjordes under lektionstid. Vi lottade ut och intervjuade tio elever i Är 9.

PSYKOSOCIAL OHÄLSA UR ETT LIVSVÄRLDSPERSPEKTIV BLAND BRÖSTCANCERPATIENTER UNDER BEHANDLING : En litteraturstudie

Befolkningen i Sverige besta?r till cirka 17 procent av a?ldre individer o?ver 65 a?r. Att a?ldras med ha?lsa a?r en central byggsten inom det ha?lsofra?mjande arbetet. Vid kartla?ggning och underso?kning av de a?ldstas ha?lsa, levnadsvanor och livsstil kan ha?lsofra?mjande insatser tilla?mpas, riktade mot dess behov.

Äldre anhörigvĂ„rdares situation berĂ€ttade med egna ord : en kvalitativ innehĂ„llsanalys

Syftet med studien var att öka kunskaperna om och förstÄelsen för de Àldre anhörigvÄrdarnas situation genom att lÄta dem berÀtta om sin situation ur egen synvinkel för de Àldre anhörigvÄrdarna, 75 Är eller Àldre, som vÄrdar sin maka / make.Metoden som anvÀndes för att samla information var semistrukturerad intervju. Intervjutexterna analyserades med manifest innehÄllsanalys och med separat analys av de underliggande kÀnslouttryck som framkom i intervjun.Resultatet visar att dessa Àldre anhörigvÄrdares situation innefattar mÄnga dagliga stressorer. Deras sömn blir störd av vÄrdtagaren, de har aldrig en lugn stund utan de har beredskap dygnet runt, deras avlastningstid i samband med inköp Àr otillrÀcklig och skapar stress, möjligheterna till dagavlastning för egen tid Àr obefintlig, de blir isolerade, de Àr oroade dÀrför att back-up saknas som kan ta över om deras egen hÀlsa sviker, fÀrdtjÀnstlagen ger inget stöd för besvÀr som uppkommer vid normalt Äldrande, de önskar en universalkontakt, sÄ kallad hjÀlpkontakt för Àldre vid kommunen samt saknar kÀnslan av förstÄelse frÄn kommunen om de konsekvenser det innebÀr att bli Àldre oavsett hÀlsotillstÄnd.Slutsatsen Àr att det behövs mer forskning inom omrÄdet för att vi skall kunna hjÀlpa dessa Àldre anhörigvÄrdare till en vÀrdigare tillvaro..

Hur kan socialsekreteraren hjÀlpa? : En kvalitativ studie om socialsekreterare inom ekonomiskt bistÄnd och deras upplevelser om vad som pÄverkar möjligheten att stödja klienten mot en egen försörjning

Uppsatsens syfte var att undersöka hur socialsekreterare som arbetar inom ekonomiskt bistÄndupplever sina möjligheter att stödja klientens situation mot en egen försörjning. Dettagenomfördes med kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer med sex socialsekreterareverksamma inom ekonomiskt bistÄnd. Empirin analyserades utifrÄn innehÄllsanalys ochresultatet analyseras sedan med kÀnsla av sammanhang (KASAM) och empowerment.Undersökningen visade pÄ att socialsekreterarna upplever sitt arbete som meningsfullt trots attdet Àr hög arbetsbelastning. De anser att de har en god relation till de flesta av sina klienter,men att de ocksÄ möter motstÄnd frÄn klienterna. De upplever att de kan stödja klienterna moten egen försörjning förutsatt att klienterna sjÀlva Àr motiverade till att göra det största jobbet.En fungerande samverkan med andra instanser framhölls som betydelsefull för att arbetet medoch kring klienterna skulle vara som mest gynnsamt.

Leken - "naturens egen fiffiga pedagogik"

MÄnga forskare menar att det knappast gÄr att skilja lek frÄn lÀrande och att lek har betydelse för barns utveckling. Med utgÄngspunkt i detta har vi i vÄr studie undersökt hur leken kan förstÄs som ett redskap för barns lÀrande i undervisningen i grundskolan (Är 1-6). Det vi har fokuserat oss pÄ Àr lÀrandet som har karaktÀren av lek som till exempel spel, dramalek, sÄnglek, matte- och skrivlekar. Genom kvalitativa intervjuer med verksamma pedagoger har vi fÄtt ta del av dessa pedagogers tankar och idéer kring lek och lÀrande. Med vÄr studie fann vi att pedagogerna menade att leken har stor betydelse för barns lÀrande och genom att ta tillvara pÄ leken, ?naturens egen fiffiga pedagogik?, blir det roligare att lÀra sig.

Kulturell inverkan pa? kunskapso?verfo?ring o?ver nationsgra?nser

I denna studie underso?ks vilken inverkan kulturskillnader har pa? kunskapso?verfo?ringsprocessen o?ver nationsgra?nser i mindre svenska fo?retag. Detta go?rs genom en fallstudie av det svenska elektronikfo?retaget CrossControl, som nyligen startat en fabrik i Malaysia. Efter att ha observerat att det finns viss problematik med att bli ett multinationellt fo?retag sa? sa?g vi ett behov av att underso?ka om na?gra av de ma?nga hinder som finns vad ga?ller kunskapso?verfo?ring kan kopplas till kulturella skillnader.

Det nÀra och det lÄngt borta

GÄr det att nÄ en association som skapar en kÀnsla av betraktarens egen kropp? Jag har frÄgat mig om ett objekt kan upplevas kroppsligt och pÄ vilket sÀtt jag kan hitta det i mitt material. Jag har varit upptagen av att hitta den punkt dÀr materialets kvaliteter indirekt refererar till betraktarens kropp. Att i betraktandet framkalla erfarenheten i din kropp.Intuitivt har jag prövat mig fram, steg för steg - ett samarbete mellan min kropp och materialet tills materialet har blivit sin egen kropp - ett objekt. Jag arbetar i dialog med materialets natur; hur det följer tyngdlagen och pÄverkas av rummet och ljusets verkningar.

JAG ÄLSKAR DIG, JAG HATAR DIG, JAG SAKNAR DIG : Om barnperspektivet i svenska kvinnofĂ€ngelser

Personalens erfarenheter av missbruk a?r centralt inom tolvstegsbehandling ? en vanlig behandlingsform inom svensk missbruksva?rd. Syftet med fo?religgande studie var att underso?ka pa? vilket sa?tt personalens erfarenheter av ett eget alkohol- och/eller olika substansmissbruk pa?verkar deras fo?rsta?else fo?r och fo?rma?ga att verka i rollen som behandlare. Studien har utformats och analyserats mot bakgrund av de teoretiska begreppen empati respektive rollteori.

WebbyrÄers omvÀrldsanalys : Hur webbyra?er ha?ller sig a? jour med utvecklingen pa? webben

Webbyra?er arbetar inom en bransch som sta?ndigt fo?ra?ndras. Nya tekniker och tja?nster uppkommer dagligen, vilket go?r att det kan vara sva?rt att ha?lla sig a? jour med utvecklingen som sker pa? webben. Det finns ma?nga strategier fo?r att ha?lla sig a? jour fo?r andra branscher men dessa a?r sva?ra att applicera pa? webbyra?er da? de har en tendens att arbeta ad hoc.

Kommunikation - vad Àr det? : En studie av musikalisk kommunikation i ensemblesammanhang

Föreliggande arbete inriktar sig pÄ kommunikation mellan sÄngare och medmusiker i ensemblesammanhang utifrÄn det multimodala och designteoretiska perspektivets syn pÄ kommunikation och lÀrandeförutsÀttningar. Med hjÀlp av videoobservationer av min egen kommunikation i en ensemble pÄ högskolenivÄ har jag analyserat fram vilka olika semiotiska resurser som anvÀnds samt intentionerna bakom dem. Resultatet visar att kommunikationen ensemblemedlemmarna emellan tillkommer först efter en tid in i lÀrandeprocessen och att det, för egen del, Àr sÄngen som verkar som den frÀmsta kommunikatören i det hÀr sammanhanget.  Dynamik, tydlighet och lekfullhet skvallrar om sÀkerhet eller osÀkerhet i form och melodi samt fungerar som en vÀgledning om var jag befinner mig i lÀrandeprocessen. I diskussionen tar jag bland annat upp hur den första ensemblelektionen byggs upp i enighet med det multimodala perspektivets syn pÄ bra lÀrandeförutsÀttningar samt vad kroppssprÄk har för betydelse för kommunikation i ensemblesammanhang. .

Libre : sa?ngteknik i den klassiska genren och instudering av klassiska sa?nger

Projektet har inneburit att o?va klassisk tonbildning och att interpretera fyra sa?nger fra?n den klassiska genren. Fo?r att la?ra ka?nna dessa sa?nger har jag la?st om komposito?rerna samt o?versatt sa?ngtexterna. Fo?rutom obligatorisk litteratur kompletterades projektet med sja?lvbiografin Ro?sten skriven av operasa?ngare Thomas Quasthoff.

Agogiska aspekter i Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110, sats I: egen interpretation samt analys av fonogram

Syftet med denna undersökning var att medelst egen inspelning och analys av tempoaspekter i inspelningar av första satsen ur Beethovens pianosonat nr 31 i Ass-dur, op. 110 bidra till ökad förstÄelse för agogik i musikalisk interpretation. För att besvara syftet formulerade jag forskningsfrÄgorna:1. Hur kan jag som interpret anvÀnda mig av andras inspelningar vid utformandet av min interpretation?2.

Laryngospasm hos barn : riskfaktorer i samband med generell anestesi

Laryngospasm a?r ett livshotande tillsta?nd hos barn som kan uppkomma i samband med generell anestesi. Hantering av luftva?gen a?r den mest riskfyllda momentet inom barnanestesi. Syftet med studien var att underso?ka vilka riskfaktorer fo?r laryngospasm som finns hos barn vid generell anestesi.

HÄllbart företagande : miljöanpassning och avfallshantering hos smÄföretag i Sandvikens kommun

Syftet med min underso?kning var att studera studenters och la?rares uppfattningar av den flexibla utbildningen. Detta har la?nge varit ett intresseomra?de fo?r mig. Eftersom jag har erfarenheter av flexibel utbildning sa? underla?ttade det fo?r mitt arbetssa?tt genom uppsatsen.Fo?r att fo?rsta? grunden till flexibel utbildning behandlades distansutbildningens historia i bakgrundskapitlet och da?r kno?t an till hur informations- och kommunikationsteknologi kan anva?ndas i va?r tid fo?r att sto?dja denna form av utbildning.Detta genomfo?rdes med den fenomenografiska ansatsen som forskningsmetod.

Att förÀndra en organisation - I motstÄnd eller genom acceptans?

Denna kvalitativa underso?kning handlar om fotografi vilket anva?nds som pedagogisk dokumentation i fo?rskola. Studien problematiserar det som synliggo?rs i fotografierna genom pedagogernas samtal och fotograferande.Da?rmed underso?ks hur medlet fotografi, kan formuleras in i ett pedagogiskt sammanhang och vilka specifika funktioner detta medium har na?r det anva?nds som dokumentation i fo?rskolan. Studien underso?ker ocksa? vad som avgo?r sorteringen och urvalet av dessa fotografier.Resultatet visar att a?terkommande drag i de tagna fotografierna kan ses i relation till pedagogernas fo?rha?llningssa?tt.

<- FöregÄende sida 13 NÀsta sida ->