Sök:

Hur kan socialsekreteraren hjälpa?

En kvalitativ studie om socialsekreterare inom ekonomiskt bistånd och deras upplevelser om vad som påverkar möjligheten att stödja klienten mot en egen försörjning


Uppsatsens syfte var att undersöka hur socialsekreterare som arbetar inom ekonomiskt biståndupplever sina möjligheter att stödja klientens situation mot en egen försörjning. Dettagenomfördes med kvalitativ metod i form av enskilda intervjuer med sex socialsekreterareverksamma inom ekonomiskt bistånd. Empirin analyserades utifrån innehållsanalys ochresultatet analyseras sedan med känsla av sammanhang (KASAM) och empowerment.Undersökningen visade på att socialsekreterarna upplever sitt arbete som meningsfullt trots attdet är hög arbetsbelastning. De anser att de har en god relation till de flesta av sina klienter,men att de också möter motstånd från klienterna. De upplever att de kan stödja klienterna moten egen försörjning förutsatt att klienterna själva är motiverade till att göra det största jobbet.En fungerande samverkan med andra instanser framhölls som betydelsefull för att arbetet medoch kring klienterna skulle vara som mest gynnsamt. Socialsekreterarna önskar att de hadefärre klienter för att få mer tid till att kunna arbeta aktivt med varje enskild klient, se till derasindividuella behov och motivera de som saknar motivation.

Författare

Sofia Westberg Linnea Söderberg

Lärosäte och institution

Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

Nivå:

"Kandidatuppsats". Självständigt arbete (examensarbete ) om minst 15 högskolepoäng utfört för att erhålla kandidatexamen.

Läs mer..